02-12-10

Kleine ode aan Willem Wilmink

.

Willem Wilmink, helaas in 2003 overleden.
Hij kan geen mooie gedichten meer schrijven, geen fijne kinderliedjes... niks meer...

Als ik dood ben, moeten jullie mijn verhalen doorvertellen. 
Als iemand getroost moet worden, kunnen jullie altijd bellen. 
In het stralendst van de hemel zal ik niet zijn neergezeten 
want daar is allang geen plaats meer voor neurotische poëten.
Ik ben niet meer op aarde,  maar je kunt me heel goed vinden: 
bel gewoon Harry Bannink en hij zal je doorverbinden.

Nee, Harry Bannink kun je niet meer bellen, maar gelukkig heeft Willem Wilmink een enorme schat aan proza en poëzie aan ons nagelaten. Wat hij geschreven heeft voor de Stratemakeropzeeshow , voor Sesamstraat, Klokhuis, Kinderen voor Kinderen... ongelooflijk produktief en allemaal, stuk voor stuk juweeltjes.

Gisteren op het koor mocht ik een solootje zingen van één van zijn Sinterklaasliedjes. "Sinterklaas en Zwarte Piet, zij zien het wel: jij slaapt nog niet..." Een heel schattig liedje.
Hoeveel kinderliedjes heeft hij niet geschreven. Hij schudde ze zo uit zijn mouw. Prachtig, stuk voor stuk... 
Ik heb een mooie bundel van hem: Kijken met je ogen dicht.
Daar zal ik nog wel eens een gedicht voor jullie uit opzoeken.

Maar vandaag geen sinterklaasliedje.
Nee... ik heb iets moois gevonden en ik zou het heel fijn vinden, als jullie even hieronder op het filmpje willen klikken en dan de tekst, ontroerend voorgedragen door Joost Prinsen, mee willen lezen  en me dan willen vertellen of je ook een brok in je keel kreeg...




Ben Ali Libi

Op een lijst van artiesten, in de oorlog vermoord,
staat een naam waarvan ik nog nooit had gehoord,
dus keek ik er met verwondering naar:
Ben Ali Libi. Goochelaar.

Met een lach en een smoes en een goocheldoos
en een alibi dat-ie zorgvuldig koos,
scharrelde hij de kost bij elkaar:
Ben Ali Libi, de goochelaar.

Toen vonden de vrienden van de Weduwe Rost
dat Nederland nodig moest worden verlost
van het wereldwijd joods-bolsjewistisch gevaar.
Ze bedoelden natuurlijk die goochelaar.

Wie zo dikwijls een duif of een bloem had verstopt,
kon zichzelf niet verstoppen, toen er hard werd geklopt.
Er stond al een overvalwagen klaar
voor Ben Ali Libi, de goochelaar.

In 't concentratiekamp heeft hij misschien
zijn aardigste trucs nog wel eens laten zien
met een lach en een smoes, een misleidend gebaar,
Ben Ali Libi, de goochelaar.

En altijd als ik een schreeuwer zie
met een alternatief voor de democratie,
denk ik: jouw paradijs, hoeveel ruimte is daar
voor Ben Ali Libi, de goochelaar.

Voor Ben Ali Libi, de kleine schlemiel,
hij ruste in vrede, God hebbe zijn ziel.

Willem Wilmink





.

15 opmerkingen:

klaproos zei

god hebbe zijn ziel ....
inderdaad marlou,

een kunstenaar, die de naam woordenaar mag dragen.

xxx

Jelle Droeviger zei

Ja, wat een pracht dichter, Marlou, was en is Willem Wilmink.

Ik vond nog een fraai vers:

IN DE VOGEZEN

Verderop in het dal waren grote
wagens komen te staan.
Wagens om in te wonen.

De boer, zo bang als voor spoken,
had zijn luiken zorgvuldig gesloten,
was nog eens rond het huis gelopen.

Het was pikdonker: de maan was gestolen.
Dat hadden de zigeuners gedaan.

Hun kinderen, met geheimzinnige ogen,
zag je 's morgens langs het weggetje gaan.
Je kon ze niks maken: ze hadden de maan.


Jelle Droeviger.

Ellen zei

een lach en een traan met chanuka.

Di Mario zei

Nog nooit van gehoord. Ik zal zo eens wat gaan bekijken op internet. Je maakt me nieuwsgierig.

Love As Always
Di Mario

Han zei

Als je die droevige stem al hoort krijg ik al kippen vel, en ja aan het eind had ik een brok in mijn keel.

Marjolijn zei

Ja mooi hé, ik lees hem ook graag.
Heb er nog een voor je opgevist.

Huizen in de binnenstad

Die huizen in de binnenstad,
waarvan je eens de sleutel had.

Elk wonen voel je als voorgoed,
totdat je toch verhuizen moet.

Je naambord bij een andere bel
en na wat weken went het wel.

Je treft je oude huizen aan
en kunt er niet naar binnen gaan.

Ze staan er nog precies als toen
hun huiselijke plicht te doen.

Ondanks de reuma in hun hout
worden ze heel erg langzaam oud

en halen 't jaar 3000 wel
als 't goed blijft gaan met Stadsherstel.

Die huizen in de binnenstad,
waarvan je eens een sleutel had,

waar nu een ander slaapt en eet,
die nog van geen verhuizen weet.


uit: 'Ik had als kind een huis en haard', 1996.

Fijne vrijdag lieverd en op naar een gezellig Sint weekend.

Lutje zei

2003; dat is al effe geleden, maar mooie gedichtjes lees ik altijd graag

gerdaYD zei

Twéé superknappe kunstenaars op je blog vandaag, lieve Marlou, mooie, creatieve mensen die de rillingen over je rug laten lopen... en dat komt beslist niét van de kou!
Dankjewel voor dit moment vol schoonheid!
Ook bedankt voor je warme, lieve reactie bij mij, je hebt ook dààr mijn hart mee verwarmd!
Fijne vrijdag schat, en straks een superweekend hé, met je lieve Henry!

Redstar zei

Prachtig geschreven. Een brok niet, maar wel een gevoel wat ik maar af en toe heb. Ik had het ook van de week met Meneer Aap.

En nu ben ik benieuwd naar de goochelaar, maar ja..

Jij hebt een verhaltje door verteld wat altijd doorverteld moet worden.

Fluitenkruid zei

Wat heeft hij een juweeltjes geschreven he?

Leibele zei

Deze mooie regels maken me even stil.

Marjolijn zei

Fijn weekend meissie.
Je hebt mooie sneeuwvlokjes op je log, ze blijven maar vallen.
Geniet van alle Sintpret.

gerdaYD zei

Goedemorgen mijn lieve Marlou! Ik hoop dat de sneeuwvlokjes beperkt zullen blijven tot je blog (je hebt dit wel héél mooi voor elkaar gekregen!
Bedankt voor je té gekke reactie, ik werd er helemaal vrolijk van...
Fijn weekend, geniet met volle teugen van iedereen die je lief is hé!

Lutje zei

een fijn weekend :o)

Ineke zei

Ja, je hebt gelijk Marlouke, het ís ontroerend mooi!

Een heel fijn weekend gewenst lieverd!

xx, Ineke