03/03/2011

Vasalis


Ken je de dichter Vasalis? Nee?
Dan heb ik hier speciaal voor jou drie mooie gedichten van haar:


Als daar muziek is…

Als daar muziek voor is, wil ik het horen:
ik wil muziek voor oude mensen, die nog krachtig zijn,
en omgeploegd met lange, diepe voren
en ongelovig. Die de wellust en de pijn
nog kennen. Die bezaten en verloren.
En àls er wijsheid is, die geen vermoeidheid is,
en helderheid, die geen versterving is,
wil ik die zien, wil ik die horen.
En anders wil ik zot en troebel zijn.


Mooi he?! Ik hou er van. De laatste regel vind ik zo pakkend! Zot en troebel...

En nu hier van Vasalis een gedicht dat ik Den Bosch vond op een gevel van een woonhuis aan St. Janskerkhof.  Je zult het maar op je muur hebben...
Lees eens hoe fraai:

De zomerwei des
ochtends vroeg.
En op een zuchtje
dat hem droeg
vliegt een geel
vlindertje voorbij
Heer, had het
hierbij maar gelaten



Tot slot dit gedicht. Ik vind het prachtig, vooral het eerste gedeelte:

Aan een boom in het Vondelpark

Er is een boom geveld met lange groene lokken.
Hij zuchtte ruisend als een kind
terwijl hij viel, nog vol van zomerwind.
Ik heb de kar gezien, die hem heeft weggetrokken.

O, als een jonge man, als Hector aan de zegewagen,
met slepend haar en met de geur van jeugd
stromend uit zijn schone wonden,
het jonge hoofd nog ongeschonden,
de trotse romp nog onverslagen.

(uit "Vergezichten en Gezichten")

Maria Vasalis

geboren 13 februari 1909 den Haag  
overleden 16 oktober 1998 Roden

(pseudoniem van Margaretha Droogleever Fortuyn-Leemans)

.

19 comments:

klaproos said...

prachtig prachtig marlou, en dat muurgedicht....

ik heb daar ook eens voorgestaan en op mijn log geplaatst..

mooi.als je met zó weinig woorden de mensen kunt beroeren hé...

xxx

Sjoerd said...

Ik heb niet zoveel met gedichten. Maar deze die gebruikt worden en je terug kunt vinden op gevels vind ik wel aardig...

Leibele said...

Prachtige regels heb je me hier laten lezen. Die van de Vondelpark boom spreekt mij in het bijzonder aan. dank

Di Mario said...

Ik kende haar inderdaad niet. Maar ze heeft mooie gedichten.

Love As Always
Di Mario

Marjolijn said...

Ja, schitterend hé..!!
Ik ken ze wel.

Fijne vrijdag en daarna op naar een heerlijk weekend.

John said...

Ik vind vooral het eerste gedicht erg mooi.
Het grijpt me, en ook ik vind de laatste regel ervan een die bijna licht geeft zo mooi.

Lutje said...

Die dichter kan ik niet, maar dat gedichtje mag er wel zijn, en dat gele vlindertje ook :o)

Jelle Droeviger said...

Een échte dichter nog, Vasalis, Marlou.! Ze gebruikte het Nederlands bijzonder gaaf, en heel beeldend.

En dan dat vers over die boom...; adembenemend; je voelt de pijn, van die boom. En het kan ook nog ergens anders over gaan...

Het zou mij niet verbazen als zij in de originele versie niet ruisend maar ruischend heeft geschreven.

Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

Laatst heb ik een interessant item over haar op TV gezien naar aanleiding van haar biografie die pas is uitgekomen. Een méér dan begenadigd dichter en bovendien een mooi mens, zoals daaruit blijkt...
Maar... zou ze even mooi zijn als jij? Misschien wel, maar ik ken alleen jou persoonlijk hé?
Lieve Marlou, bedankt voor dit weerom schitterend poëzielog en maak er een even schitterende vrijdag van hé!

Fluitenkruid said...

Ik vind het altijd zo'n verrassing als je langs een raam loopt en er zo'n pakkend gedicht voor hangt, een soort kadootje!

Fijne dag Marlou, de muts moet nog even opblijven..

Anne said...

ik heb haar bundels, natuurlijk ook omdat ze hier woonde en gestorven is, maar voorl omdat haar verzen zo mooi zijn.
het was heel apart in vroegere jaren achter haar in de rij bij de AH te staan.
een zachte ,maar krachtige vrouw, die niet zoveel had met uiterlijk vertoon:))

Ellen said...

niet het afscheid nemen doet pijn,
maar het afgesneden zijn....

Vasalis

Annet said...

Stilkes genoten...ze woonde hier in de buurt. Nou ja buurt...maar toch...en ik wist het niet.

Kreeg een uitnodiging van Querido bij de publicatie van haar autobiografie. Maar...te ver weg.

Toch altijd dichtbij: Vasalis....

Dank Marlou....omhelzing van Annet en voor jou ook een prachtig weekend XXX

Han said...

Marlou, wat heb je hier een mooi gouddraadje aangereikt, het is een genoegen om via jou blog meer te te weten te komen over deze dichter Vasalis. Bedankt voor je tip.

Marjolijn said...

Lekker genieten meis, van een heerlijk weekend.
Veel plezier...!!!

gerdaYD said...

Jij bent ondertussen weerom aan een fijn weekend met je schat van een Henry begonnen zeker, lieve Marlou? Ik hoop dat het boordevol lente, met iets warmere temperaturen steken zal zodat jullie lekker kunnen rollebollen tussen al dat mooie, nieuwe leven!
Geniet er van hé!

Lutje said...

een fijn weekend

John said...

Ik zag dat mijn reactie wederom niet is doorgekomen. Ik denk dat het aan Internet Explore ligt.

Nu dus met firefox proberen.

Ik vind het eerste gedicht het mooiste. Verder weet ik niet meer wat ik vorige week schreef.

Yvette said...

ja ook een van mijn favorieten...maar hie jij die verschillende wergaven bij elkaar vindt...super!!!