31/12/2010

Een oliebol voor meneer Aap


Het is de laatste middag van december 2010.
Meneer Aap heeft een grote pan op het aanrecht staan. Een grote, gietijzeren oranje pan.
En in die pan... ligt deeg voor de oliebollen te rijzen.
Meneer Aap neemt dat heel serieus. Oliebollen worden anders veel te hard.
En ze dienen lekker luchtig te zijn. Vandaar dat rijzen.
Eigenlijk wil hij nu al beginnen met bakken, maar... hij moet zijn geduld bewaren.
En dat is nou net een beetje moeilijk voor meneer Aap.
Hij kijkt regelmatig onder de schone theedoek, waar het deeg onder ligt te rijzen.

Lekker veel krenten heeft hij er doorheen geroerd en hij wil er ook wat stukjes appel in doen.
Zou appel, die gezwommen heeft in rum, lekker zijn? Om er doorheen te doen?
Nee... toch maar niet. Doe maar gewone ouderwetse oliebollen. Met rozijntjes er in.

Als het deeg genoeg gerezen is gaat het grote bakken beginnen.
De hete olie sist bij iedere bol deeg, die erin gegoten wordt.
Als ze bruin genoeg zijn vist meneer Aap ze er uit en legt ze eerst op een stuk keukenpapier.
De eerst bol... Die is voor de kok zelf. Hij laat hem beetje afkoelen en bestuift daarna de bol met poedersuiker en hap! Suiker rond zijn bek. Heerlijk...
Hij pakt meteen een spiegel om te kijken hoe dat staat: een suikersnor...

Dan loopt hij naar de bijkeuken. Daar staat een fles heerlijke champagne. Nou ja... eigenlijk is het Cava, want die is net zo lekker en stukken goedkoper. 
Hij zet glazen klaar. De schaal met oliebollen ernaast.
En dan wacht hij tot ze komt, zijn grote liefde, die vanavond deze laatste avond van het jaar met hem gaat doorbrengen.

Voor alle meneer Aap vrienden en voor alle lezers en Roosje, Wijs en Pier in de sneeuw:

EEN SPRANKELEND 2011


© Marlou Witzel
.


15 comments:

Sjoerd said...

Voor jou en iedereen die je lief is ook een heel gelukkig en gezond 2011.

Roosje said...

HA!
En ook een SPRRRRANKELEND 2011 voor jullie, Mijnheer en Mevrouw Aap!

Fred said...

YEAH!

Dat wordt smulleeeeeeee....

Staat de sjampiepel al klaar?

HAPPY NEWYEAR, BONNE ANNÉE ETCETEREE

Marjolijn said...

Happy New Year...!!!
En vandaag lekker de restjes op maken.
Fijne dag...!!

John said...

Die oliebollen lust meneer Aap wel denk ik. OOk hier gaan ze er goed in. De enigste dag van het jaar waar ik afwijk van mijn voedselpatroon :D
De allerbeste wensen voor 2011 voor jou en iedereen waar je om geeft!

gerdaYD said...

Sorry lieve Marlou, even een plakbriefje vandaag, ik heb nu andere zorgen, zie mijn blog.
Maar ik wil je toch een fijn 2011 toewensen...

Fluitenkruid said...

Op naar vele nieuwe apenstreken lieve Marlou, want ondeugend blijven is een MUST! x

Leibele said...

Handig toch dat wij twee keer per jaar een nieuw jaar krijgen. Valt er ook meer te wensen. Heel veel mazzel en broche voor dit jaar!

Han said...

Marlou ik wens je veel gezondheid en veel geluk toe in het nieuwe jaar.
Oja heb je niet te veel oliebollen gegeten? ;)

ot: Is het nog gelukt?

Di Mario said...

Is het nou suikerpoeder of poedersuiker?

Shana tova

Love As Always
Di Mario

Lutje said...

ik wens jou en al je geliefden en natuurlijk meneer aap a happy 2011

Lutje said...

mmm toch lekker die smoutebollen en ik zit hier met een boterhammeke ;-)

Ineke said...

Ohhh, wat liggen die bolletjes daar lekker te sissen in de pan.
Er gaat toch niets boven een zelf gebakken oliebol, heerlijk!

En in rum gezwommen stukjes appel lijken me ook best te combineren met rozijnen?

Hé, ze zijn weer razendsnel voorbij gegaan, die gezellige, sfeervolle dagen.

Maar we stappen fris het nieuwe jaar in en maken er wat van!

Om te beginnen laten we de heerlijke hapjes vol calorieën maar weer staan. ;-)

Marlou, een heel fijn 2011 toegewenst, samen met allen die je lief zijn!

Dag, xx, Ineke

Mevrouw Appeleflap said...

Met veel genoegen gelezen. Wij hebben reeds vele bollen achter onze kiezen en ook flapjes.

Jeemp wat lekker.

Nu moet ik ze erweer aflopen. Een spoor van oliebollen.....

Op weg naar het licht....stapstapstap.....liefs Annet!

gerdaYD said...

Sorry, ik heb nu pas dit schitterend logje écht gelezen lieve Marlou. En ik heb er van gesmuld, net zoals meneer Aap dat beslist van zijn lekkere oliebollen deed!