02/02/2010

Meneer Aap gaat naar de sauna



Ik haal even een van de eerste aap-verhalen terug. Die stond plotsklaps in de map "Concepten". Weet niet hoe dat komt. Maar in ieder geval... om 'm in het archief te stoppen moet ik 'm weer even plaatsen.
Misschien kom je je reactie van toen ook tegen. Kijk eens wat je geschreven hebt?!
Komt-ie:


Langzaam loopt meneer Aap door de steeg.
Hij is op zoek naar de sauna.
Ze hadden gezegd, dat die in dit steegje is.

Maar hij ziet ‘m niet… Nergens een sauna te bekennen.

Dan belt hij zomaar ergens aan.
Er doet een oude mevrouw open. Ze heeft een grijs knotje.
“Goedemiddag”, zegt de oude vrouw.

“Dag mevrouw” zegt meneer Aap.

“Wat kan ik voor u doen?” zegt de oude vrouw.

“Ik zoek de sauna”, zegt meneer Aap.

“De sauna?! Maar dan bent u aan het juiste adres!”
Meneer Aap kijkt zo verbaasd, dat de oude vrouw er om moet lachen.

Ze wijst hem de weg. Met een gebogen rug sloft ze voor hem uit.
Eerst een gangetje door, dan een trapje af, nog een gangetje door en
weer trapje op.
Meneer Aap sjouwt met zijn tas vol handdoeken en slippers en badschuim.
“Als het nog lang duurt, dan maak ik rechtsomkeer!”

Dat vindt de oude dame niet prettig. Ze kijkt een beetje verontwaardigd naar de aap en schudt haar hoofd.
“Wat ben je ongeduldig… wacht maar af! Je zult echt beloond worden voor je moeite…”


En dan gaat eindelijk de laatste deur open. Meneer Aap doet een stap over de drempel en ... niet lang daarna spettert hij heerlijk in het water rond. Hij is gek op water. Het spoelt niet alleen je lijf, maar ook je hoofd schoon. En dat is precies waar hij behoefte aan heeft: aan een schone kop. Van buiten en van binnen...





© Marlou Witzel

.

11 comments:

klaproos said...

:-0
pplons:-)


wat een prachtige foto malou, ik zag onlangs een foto van apen in japan die in de sneeuw buiten in een warme geiserbad zaten, daar was het lekker warm,
maar ik denk brrr, je zult er toch eens uit moeten :-0

hun blijkbaar niet,

dank je wel voor de leuke link, ik heb méteen een foto van rufus op de bus gedaan :-)

xxx

Leibele said...

Ik ben in m,n leven al heel wat apen tegen gekomen in de sauna,s die ik heb bezocht.

Fluitenkruid said...

een heerlijk broodje aap verhaal :-P

Marjolijn said...

Heerlijk verhaal en foto...haha.. schitterend...!!

wim said...

Ik ben er zeker van dat ik hem al eens ergens ben tegengekomen.
Hij lijkt erg op ...
Ja op wie ?

Jelle Droeviger said...

Bij ons op Terschelling is de direkteur van de sauna in Midsland zélf een aap, een chimpansee uit Borneo, met een permanente verblijfs-vergunning; en de zaken lopen gesmeerd. Het rekenen laat zij over aan de schoonmaker, maar voor de rest draait zij haar hand niet om.

Allemaal apekool...

Jelle Droeviger.

Liesbeth said...

haha wat een verassing voor aap.( en voor mij) Neemt ie zomaar een duik.

Di Mario said...

Daarom zul je mij niet bij een sauna zien.

Lvoe AS Always
Di Mario

Marjolijn said...

Hey meis,
Er wordt een zonnetje beloofd vandaag, maaak er een mooie dag van en geniet er maar volop van.
Liefs Marjolijn.

Lutje said...

en plons...
mooi geschreven van je :o)

gerdaYD said...

Oooooo, heerlijke tekst en wat een knappe foto's Marloukelief!
Dankewel voor dit mooie moment...
Ik wéét het, ben een paar logjes bij jou achterop geraakt, maar maak het NU goed hoor!
Als jij me belooft er ook een mooie dag en week van te maken, hé!