08/12/2010

8 december 1980


Vandaag is het al weer 30 jaar geleden dat John Lennon werd doodgeschoten, op 8 december 1980.
Die dag wordt sindsdien De Dag van Vergiffenis genoemd, een soort van Jom Kippoer, maar dan anders...

Hier is "Imagine", een schitterend, indringend gedicht, dat John Lennon schreef, en waar hij ook de muziek voor componeerde... 

IMAGINE


Imagine there's no Heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today


Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people
Living life in peace



You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will be as one



Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world



You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one



John Winston Lennon
geboren: 9 oktober 1940 in Liverpool
vermoord: 8 december 1980 in New York City



Bye John, see ya in heav'n...




.

12 comments:

John said...

Ja, hij zou nu 70 zijn, en waarschijnlijk had hij nog bergen mooie liedjes gemaakt.
Ik ben een groot liefhebber van veel van zijn muziek.

Lutje said...

Deze week was ie nog op tv met z'n Yoko vanuit dat hotel in Amsterdam, en in Cuba was ik in zijn park, hij is nog overal...

Marjolijn said...

Gelukkig droomt hij nog steeds overal rond, en wordt hij nog steeds herdacht.
Mooie ode meis aan deze grootse zanger.

gerdaYD said...

Eén van de mooiste werken die hij ooit schreef... hoewel ik eigenlijk niet kan kiezen tussen al die mooie poëzie die deze begenadigde man ooit schreef... ik ben en blijf nu eenmaal een verwoede fan, hij blijft in mijn hart en ziel voor altijd bestaan. En bij jou dus ook, lieve Marlou. Hoe kan het ook anders, jij bent nu eenmaal een fervent poëzieliefhebber...
Rustige midweekdag meid, recupereer maar in afwachting van al dat feestgewoel dat je nog te wachten staat. En vooral: even de kilootjes kwijt om ze daarna lustig weer bij te kweken met héél veel lekkers! *wink, big smile*

Jelle Droeviger said...

Ja, de droom van elke dichter, Marlou, is zo een prachtwerk te maken: regel voor regel raak.

Een beetje denkende mens vóélt: dát is het, dít is het, híér gaat het om. John Lennon wijst ons hier de weg die we allemaal al wisten, vermoedden, aanvoelden, maar die we verzuimden onder woorden te brengen en toe te passen.

Het is kompakte schoonheid, dit lied, dit gedicht.

Jelle Droeviger.

klaproos said...

niet te geloven hé marlou,
ik wete het nog als de dag van gisteren,
dat zijn dingen die je nooit meer vergeet...
imagine toch eens dat zijn liedje waarheid werd.....

wat zou dat mooi zijn...
je hebt er een heel intens moi logje van gemaakt:-)

xxx

Fluitenkruid said...

Ik was nog maar heel jong maar toch maakte het indruk.. en nog steeds x

Leibele said...

What if... Iedere keer weer stel ik me die vraag op deze dag.

Han said...

Jammer dat hij niet langer mocht blijven dan had hij zeker nog veel meer mooie nummers gemaakt, echt jammer!

Lutje said...

Gisteren vroegen ze me; wat vond je z'n mooiste lied, en het is give peace a chance, dat is echt zo'n meezinger en een blijver

Net said...

Dit ontroert me telkens weer....

En die vlokjes zie ik nu overal....

Leuk, leuk en leuk!

Warmevlokjeskus van Annet

gerrit said...

Hier heb je iets moois van gemaakt, Marlou. John Lennen. Hoewel ik persoonlijk meer een Paul McCartney figuur ben...