30/12/2010

Ik heb de winter liefgehad


Jan Wolkers is wat mij betreft veel te vroeg overleden. Hij had wel 150 mogen worden, deze fantastische beeldhouwer, schilder en schrijver.
In mijn boekenkast op de Wolkersplank ontbreekt nog het een en ander. 
Onder andere de dichtbundels, die hij schreef. 

Hier een mooi gedicht van hem:

Ik heb de winter liefgehad
Sneeuw droog als kippenvoer
Of nat als sop.
Mijn vader die met schele hoofdpijn
Als een antenne de dwarreling voorzag.
Als hartenkenner en als nierenproever.
De schijndood van de winterslaap
Doet kikkers in hun modderdoos verstijven.
Zonder geloof loop ik op water
Bij twintig graden vorst.
De waterwezens die mijn voetzolen bekijken
Hebben een fijne dag gehad.
In iedere aardplooi grijnst een glimlach
De tanden bloot of er gestorven was.

Jan  Wolkers, Oegstgeest 1925- Westermient 2007.
.

9 comments:

Sjoerd said...

Ik persoonlijk denk dat Jan Wolkers de man was die iedereen had willen zijn...

Marjolijn said...

Ja, een hele mooie schrijver, kunstenaar.
Een man met karakter.
Mooi gedicht.
Fijne jaarwisseling, meis en alle goeds voor het nieuwe jaar.

gerdaYD said...

Goh... zo mooi, blij dat jij dit gedicht postte, het was in de plooien van mijn herinneringen verloren gegaan. Het raakte me opnieuw, zoals het dat altijd weer heeft gedaan in het verleden. Dankjewel lieve Marlou, voor dit moment vol schoonheid!
Voor strakjes wens ik jou een schitterende overgang van oud naar nieuw, en morgen een brandschoon nieuw jaar boordevol nieuwe kansen en geluk!
OT: je mag 2011 ook op zijn kop beleven, maar liefst niet achterstevoren hihi, want dàn zou je al weten wat het je brengen zal en dan is de lol er af hé? *wink, big smile*

Lutje said...

ja, zo maken ze nu hun gedichten niet meer, echt mooi!
De aller-beste wensen voor 2011 en...Tot volgend jaar

Fluitenkruid said...

He ja, ik had ook wat met die man...

Han said...

Marjou ben je wel eens in het kleine boekenwinkeltje geweest in de Koningstraat haast op het hoekje van de Stoofsteeg?
Maak er een mooi eindejaars feest van en geniet van elkaar, dan zie ik zeker nog wel eens keer in 2011. ;)

Oja probeer deze link eens voor dat boekenwinkeltje.

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.380108,4.633725&spn=0.002099,0.004195&z=18&layer=c&cbll=52.38005,4.633609&panoid=NgBjINrwexS5HHRUaO1UGA&cbp=12,21.23,,1,9.16

Jelle Droeviger said...

Jan Wolkers...; ook een eilander. Hart op de tong, zuiver en echt.

Jelle Droeviger.

Anne said...

ik wens je een sprankelend 2011 vol liefde en magische momenten:))

Annet said...

Hij was uniek. Wij zijn allen uniek maar sommigen zijn unieker dan uniek. Bij de broer van mijn vader kocht hij Afrikaanse maskers en andere kunst.

Wat een heerlijk gedicht Marlou.

Piemelkrieltjes en spuugbeestjes van Annet * ^*