01/12/2010

De melkboer...


Bij ons kwam vroeger elke dag de melkboer langs. Meneer Rutte heette hij.
Hij had een vaal blauw katoenen jasje aan en van die handschoenen zonder vingertoppen.
Meneer Rutte schreef de bestellingen in een boekje, dat er een beetje voddig uitzag, met een heel klein potloodje, waarvan hij de punt steeds even nat maakte. 
Hij kwam dagelijks bij ons achterom door de poort en bracht alles wat mijn moeder besteld had tot in de keuken, waar hem een lekker warm kopje koffie wachtte.

Laatst kreeg ik van Cobie briefjes, die aan de melkboer gegeven werden.
Je weet: ik houd van briefjes. Dus... hier zijn ze:

* Melkboer. Doe a.u.b. het hekje achter u dicht, want de vogels pikken steeds de doppen van de flessen stuk.
* Geen melk. Geen melk op nr. 14 brengen omdat hij dood is, voorlopig.
* Geen melk vandaag aub. Met vandaag bedoel ik morgen, want ik heb dit    gisteren geschreven.
* Een fles extra. Kloppen als dit briefje wegwaait.
* Geen melk aub. We zijn het weekend weg. Dat is ook waarom ik het onder de deurmat stop. Anders weten ze dat we niet thuis zijn.
* Vanaf nu om de dag twee flessen melk.  En de dagen er tussenin 1 fles, behalve op woensdag en zaterdag want dan wil ik geen melk.
* Geld ligt op tafel, vrouw ligt op bed. Pak maar wat u nodig hebt...


Maar nu even terug naar onze huismelkboer... meneer Rutte, dank u wel voor jarenlang elke dag verse melk en andere zuivelprodukten voor ons grote gezin.
En alles op de pof! Geen boter bij de visch...

15 comments:

klaproos said...

geweldig hé zoals dat vroeger ging:-)

mijn moeder vertelde elk jaar op mijn verjaardag dat het zó koud was, en dat ze lag te luisteren tijdens de weeën, naar melkdopjes die over de stoep waaiden:-)

wat zou ik haar dat graag nog een keer horen vertellen.

mooi verhaal marlou
xxx

gerrit said...

Geweldige quotes.

John said...

Ook bij ons (ik kan het me nog net herinneren) kwam de melkboor. Ook de groenteman, en de schillenboer kwamen langs.

Verder hadden we een kolenhok, en daar zette de melkboer altijd de melk neer als er niemand thuis was.

Grappig dat ik daar nu door jou log aan moet denken :)

Anne said...

o ja, zo'n melkboe kwam bij ons ook langs, niet met een bakfiets, maar met een wagentje met een klein paard ervoor.
ik mocht die altijd een kapje brood geven.
in de winter had hij ook melkbussen erwtensoep bij zich:))

Winternet said...

Marlou, ik zie het ik loop achter en nu word ik weer overvallen door Klaas Vaak.......

Ik kom terug.....

Liefs Annet (nog steeds in ruste)haha:>)

Leibele said...

Onze melkboer hadM natuurlijk ook een naam, maar die ben ik vergeten. Ik vond het een engert.

Di Mario said...

Dat waren nog eens tijden.

Love As always
Di Mario

Marjolijn said...

Mogge meis,
Ja dat was bij ons ook zo, briefjes voor de melkboer en de bakker.
De slager niet want die woonde tegenover.
Fijne dag vandaag.

Lutje said...

neem maar wat je nodig hebt,en die vogeltjes en die poort.... dat is erover hé, wat een leuke briefjes :o)
Ik herinner het mij ook nog, bij mijn Ma kwam een bakker, brouwer, groentenkar

Ineke said...

Goedemorgen Marlou,

Wat een heerlijk verhaal!
Práchtige briefjes, hahaha!

Ook deze melkboer in het straatbeeld is weer vér verleden tijd.
Hij had iets vriendelijks, iets gemoedelijks, hij wist alles van zijn wijk, kende iedereen.

De kleine zelfstandigen zijn allang opgeslokt door de grote supermarkten.

Wat spijtig toch, dat alles voorbij gaat hé?!

En nu komt opeens het lied van Wim Zonneveld in m'n gedachten: Het dorp!

Lieve Marlou, voor vandaag een fijne dag toegewenst!

Dagdag, liefs, Ineke

gerdaYD said...

Ooooo, dit mooi geschreven stukje zuivere poëzie! Want dit is het beslist, overgoten met een heerlijk nostalgisch sausje. Merciekes lieve Marlou, je hebt er mijn hart mee verwarmd!
Toch iets dat warm wordt vandaag, want over de rest zullen we maar niet spreken hé? *wink, big smile*
Voor jou vandaag:

De melkboer
Er staat een melkboer voor ons deurke,
een triporteurke, met een moteurke
en in de buurt hoor je hem fluiten
ze komen buiten
maar het regent allen klachten
omdat allen moeten wachten
omdat hij zo moeilijk weg kan
van de dochter van de buurman
dan staan ze daar dicht bij elkaar
en de mensen roepen kwaad:
melkboer, melkboer
doe toch voort met uwen toer
in plaats van daar te vrijen,
kan je beter verder rijen
melkboer melkboer, doe toch voort met uwen toer
het duurt nu al een uur
en de melk wordt dadelijk zuur.
© Bobbejaan Schoepen

Hihi. Maak er nog een fijne, witte, maar ook warme dag van hé meid!

Jelle Droeviger said...

Mooi, Marlou, die briefjes; wát een onschuld en eenvoudige volkse puurheid.

Mijn vader was ook melkboer, hier op Terschelling in Midsland. Samen met mijn jongere broer haalden we de gekste grappen uit. Eens stopten we, voordat mijn vader op pad ging, een dode muis in een melkfles en deden de capsule er weer netjes op. Het zefde deden we met eierdooiers en één keer zelfs met een paardevijg. Dat was lachen...

Time flies.

Jelle Droeviger.

Hans said...

Oooooh, Marlou, wat een heerlijk nostalgisch stukje. Mag ik de link naar een net zo'n nostalgisch stukje muziek toevoegen? Ik hoor er nog wel van.

http://www.youtube.com/watch?v=pf1X3aEaUj0

Veel plezier.

Groetjes, Hans

(No milk today...)

Fluitenkruid said...

Mooi he, wat een service werd er toen nog verleend en zo'n man die nog tijd had voor een kopje koffie.

Annet said...

Haha, wat leuk die briefjes...lachbriefjes...

Bij ons werd vroeger de Libelle gebracht. Als ik er bij kwam staan gaf de bezorger mij een lel op m'n hoofd met een opgerolde Libelle. Het was een vreemd menneke met bolle ogen en een rood gezicht.

'Au'zei ik dan maar mijn moeder schonk er geen aandacht aan. Terwijl het toch heus pijn deed...

Klein kinderleed:>)

Warme chocolademelkgroet van Annet X!