01/04/2014

Kenau , het boek en de film

.
Wat was er eerst... het kip of het ei?
En in het kader van Kenau: het boek of de film?
Welnu: eerst was er het filmscenario en naar aanleiding daarvan schreef Tessa de Loo een spannend boek over de stoere, geëmancipeerde vrouw Kenau, die leefde van 1526 tot 1588.


Ik vond het een spannend boek en heb van kaft tot kaft genoten toen ik in het leven van Kenau Simonsdochter Hasselaer dook.
Tessa de Loo heeft het boek weliswaar geschreven naar aanleiding van het filmscenario, maar ze heeft heel veel research gedaan naar het leven in de tijd van de belegering van de stad Haarlem door de Spanjaarden onder leiding van de zoon van de gehate hertog Alva.
Want... hoe leefden de mensen toen binnen de stadsmuren, zonder verwarming, zonder waterleiding, zonder supermarkt, zonder telefoon en zonder trein...
Dat moet regelmatig zwaar geweest zijn, vooral tijdens het beleg.
Ik heb het verhaal lekker op zitten slurpen en waande me in die moeilijke tijd...

En toen het boek uit was... naar de film!
Want ik wilde het natuurlijk ook allemaal zien!


Heerlijk. Ondanks de tegenvallende recensies heb ik genoten van de film. Zo nu en dan was ik ontroerd door het schitterende spel van Monic Hendrickx. En mooi ook, de rol van Barry Atsma als Wigbolt Ripperda (klik voor meer info).

Hier is de trailer van de film:

En wat ook heel leuk is om te zien: de "making off" van de schaatsscène. Ik heb helaas geen Nederlands woord voor "making off". Sommige woorden zijn in het Engels gewoon sneller en handiger. Maar het was een leuke scene, dus ook leuk om te zien hoe het allemaal gemaakt is:


Misschien krijg je zin om ook naar deze spannende film te gaan.
Ik ga gewoon met je mee! Nog een keertje terug in de tijd...

En wil je het boek digitaal? Laat maar weten, dan stuur ik het je op!



14 comments:

Lutje said...

deze film ga ik zelf eens kijken, zoals je dit beschrijft kan ik niet anders :-)

Marjolijn. said...

Het is een heel spektakel, maar mooie film.
Alleen jammer dat deze grote film, maar voor een klein stukje in Haarlem zelf opgenomen is en voor het grootste deel in het buitenland.

Mooie dag vandaag meis.

Wim said...

"hoe leefden de mensen toen binnen de stadsmuren, zonder verwarming, zonder waterleiding, zonder supermarkt, zonder telefoon en zonder trein..."
en euh... zonder internet, twitter. Facebook en Google ;-) ;-) ;-)

gerdaYD said...

Wow, jij weet wel een heel erg wervend log over zowel de film als het boek te schrijven, dus.. ja, ik wil dat boek best digitaal, want ik kreeg laatst van mijn Lefla een E-reader joepie. Natuurlijk betaal ik je de onkosten terug, of kan je het via E-transfer gratis versturen? Even aan onze Han-o-Mester vragen, die zal het wel weten...
Maak er een schitterend Kenaudagje van lieve Marlou en benieuwd naar wat je ons morgen over haar zal weten te vertellen!

Jelle Droeviger said...

Na het zien van de Trailer:
Als Kenau bij de opnamen van deze film zou zijn geweest, dan zou ze het hele spul met een karwats uiteen hebben geslagen, en ze het Spaarne in hebben gedreven.

Jelle Droeviger.

klaproos said...

ohhhhh loutje lijkt me vreselijk spannend,
ehh ja ik zou het wel willen hebben :-)
ik zie haar zo graag spelen hé, in penoza was ze ook de ster voor mij :-)
en Barry Atsma heb ik altijd al een leuke kerel gevonden :-)
brrrrrrrrrrr er was zo'n serie op zondagavond, goshhhh ik ben de naam kwijt:-) heb jij dat ook:-) en daar speelde hij timmerman :-) met is hoes, o.a, geweldig,

anyroad, ik wens jou een heerlijke dag toe, met alle leuke dingen die je zelf wilt:-)


dikke harige knuffel van mijn makker en mij :-)

xxx

John said...

Mogguh Marlou,
Ik zag dat d efilm op XBMC staat. Ik kan hem dus altijd een keer bekijken. Al zal het niet gelijk vandaag of morgen zijn, kijken zal ik hem wel een keerheb het goed vandaag he

Petr@ said...

Hoi Marlou
De trailer ziet er in ieder geval heel spectaculair uit!
Ik wist niet dat ze zo belangrijk is geweest!

Liefs Petr@

Vlijtig Liesje said...

Fijn dat de film niet tegenviel. Meestal, als ik eerst het boek heb gelezen, vind ik de film minder mooi daarna.

Annette said...

Is m'n reactie niet doorgekomen Marlou?

Misschien ben je wel weg....

Lieve groetekus Annette

Sjoerd said...

Je hebt me heel nieuwsgierig gemaakt, ik hou me aanbevolen.

fotohanvogel.blogspot.com said...

Ben niet zo'n lezer of kijker van vechtende vrouwen. Maar ze heeft de geschiedenis wel veranderd!

די מריו said...

De kip was er het eerst. En wel om twee redenen. Je leest nergens in de torah dat er eieren in het scheppingsverhaal voorkomen. En daarbij, wie heeft dat ei anders moeten uitbroeden.

Love As Always
Di Mario

Mirjam Kakelbont said...

Oh, het boek moet ik lezen en de film wil ik zien, zeker weten! Sleur ik gezellig Man en Kind mee, en dan eerst uit eten. Niet chique hoor, gewoon simpel een patatje, jammie jammie... Ik word al blij van het vooruitzicht en dat komt door jouw blog! Dag dag Lieve Marlou xxx