13/07/2017

De lidcactus...

.
In 2010 heb ik een logje geschreven over de oude én ouderwetse plant die in mijn voorkamer staat: de lidcactus. 
Omdat die dit jaar weer zo weelderig is gaan bloeien ben ik dat logje maar eens gaan opzoeken. Hier kun je het lezen: 442 bloemen 
De foto's van toen zijn helaas verdwenen. Dat heeft iets met Photobucket te maken. 
Ik heb ze nog wel ergens op een externe harde schijf, waar ik eens per half jaar alle foto's op zet.
Maar ik heb dit jaar gewoon weer nieuwe foto's van deze weelde gemaakt!

De eerste week begint natuurlijk met knoppen. Honderden knoppen:


Aan elk takje komt een bloem.
En als al die bloemen opengaan... een sprookje!


Eigenlijk wilde ik die plant eerst helemaal niet. Hij werd me een soort van opgedrongen, maar ik heb 'm al zo lang en ik doe 'm nu natuurlijk na al die jaren niet weg.
Ik praat er zelfs mee!
"Oh, wat ben je mooi!"

Ik heb de bloemen weer geteld. Gewoon de uitgebloeide en uitgevallen bloemen oprapen, laten drogen en tellen...
Ja... een gek projekt, ik weet het.
Maar ik heb er lol in.


Als je ze zo ziet lijken het wel gekke lettertjes.
In totaal zijn het er 210. Niet zoveel als in het eerste jaar, maar toch...
210 bloemen aan één plant!
Dat is toch schitterend...

Ik hoop dattie volgend jaar weer zo mooi bloeit.
Dan ga ik wéér de bloemen tellen!
Hier zie je er tot slot nog eentje in vol ornaat:


8 comments:

Bertiebo said...

Nou zeker schitterend. Wat doe je aan verzorging? Ik heb er drie, maar ze bloeien niet!!Ja toen ik ze kocht, toen wel, de smiechten.

Marjolijn. said...

Niet zoveel bloemetjes als in 2010, maar wel 7 jaar ouder en dat is ook al heel wat...!!
Het is zeker niet de gemakkelijkste plant, ook al vraagt hij meer om verwaarlozing, dan veel aandacht.
Bij jou staat hij precies op het goede plekje...!
Fijne dag meis.

Lutje said...

schitterend, en ik sta verrast van de hoeveelheid.
Eén @->- voor jou

John said...

Een plant wegdoen snap ik sowieso niet. Ik zie ze wel eens half uit een kliko steken en dan zien ze er nog goed uit. Het is toch iets levends weet je.
Ik ken iemand die planten opvangt dus daar breng ik ze dan heen.

Jelle Droeviger said...

Ja, het zijn inderdaad letters, en ik zie daar staan:
"Ik, lidcactus, verklaar dat ik spontaan ben gaan bloeien, door de nimmer aflatende uitstekende verzorging door Marlou."

Jelle Droeviger.

Sjoerd said...

Haha, ik heb ook een aantal exemplaren, maar zoveel bloemen hebben die beslist niet.

gerdaYD said...

Wow, die plant doet het uitzonderlijk goed bij jou! Ik heb er ook eentje gehad maar na enkele jaren gaf die er de brui aan. Hopelijk blijft die van jou nog lang groeien en bloeien want kijk eens? Hoewel die je een beetje opgedrongen was, heb je hem goed verzorgd waardoor je beloond wordt met een massa schitterende bloemen!

Petr@ said...

Wat prachtig!!
Mijn schoonmoeder had ze vroeger ook en zelf heb ik er ook wel eens een gehad maar bij mij in huis leven de planten nooit lang, gek he?
Buiten wel gelukkig haha

Fijn weekend ouwe stalker haha
X