12/10/2017

Quadalquivir...

.
Als kind hadden wij in de buurt een kreet of een roep:

"Hoeweit, hollalalejo... kom je buiten spelen... Guadalquivir"

Hoe we aan die roep kwamen?
Geen idee.
Maar we riepen dit naar elkaar na het eten en dan stormde iedereen de deur uit om te gaan verstoppertje spelen of rolschaatsen.


De Guadalquivir... die naam alleen al.
Een brede rivier die door Andalucía stroomt en eerst onder andere Cordoba aandoet.
Natuurlijk ga ik er naar toe en op de brug staan kijken naar die mooie brede rivier, die de stad Cordoba doorkruist... en wat roep ik op de brug?
Juist ja:  "Hoeweit, hollalalejo... kom je buiten spelen... Guadalquivir"


De Guadalquivir stroomt na Cordoba door naar Sevilla en als we een paar dagen later daar zijn maken we een boottocht op de rivier. 
We zitten helemaal op het voordek te genieten...



Later op de middag lopen we over de brug en ook hier hangen tientallen slotjes!
Op de achtergrond zie je de Gouden Toren.. El Torro del Oro


"Hoeweit, hollalalejo... kom je buiten spelen... Guadalquivir"






13 comments:

vilterietje said...

Issiedissiedau compliment aan jou....

Bertiebo said...

compliment aan Issiedissie, Issidissiedau. Ha Vilterietje, die ken ik. En Guadalquivir ook. Dat is gewoon een prachtige naam. Zo'n kreet hadden wij trouwens niet vroeger. Mijn man wel. Hij vertelt er nog vaak over.

Lutje said...

geweldig hoe jullie daar genieten
en dat met de mooie herinneringen van vroeger
Een @->- voor jou.

די מריו said...

Ja dat waren toch mooie tijden, een keer schreeuwen en je was niet meer alleen.
Die slotjes heb ik dan weer nooit begrepen. Je gaat je liefde toch niet op slot zetten.

Love As Always
Di Mario

Yvette said...

heerlijk , je liefde bezegelen heeft iets moois....
dagdag

Marjolijn. said...

Heerlijk zo'n boottochtje, dat is genieten in de zon.
Fijne dag meis.

Jelle Droeviger said...

Heel mooi Marlou, die rivier van nu via die slotjes verbinden met je jeugd.
En dat onbezorgde spelen van vroeger, later als pensionado wéér doen.
Góúd.!

Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou. Natuurlijk kon Sevilla niet op jullie verlanglijstje ontbreken, ook dat is een prachtige stad!
"Hoeweit, hollalalejo... kom je buiten spelen... Guadalquivir" ken ik niet maar ik kan het me heel goed voorstellen dat je dit uitriep toen je die machtige rivier onder de brug zag doorstromen en er laten bovendien nog een boottochtje op maakte!
Hopelijk heb je meer foto's geschoten dan deze welke je hier toont, hopelijk ook krijgen we die ook eens te zien!

Sjoerd said...

voor mij is het allemaal Supercalifragilisticexpialidasties.

klaproos said...

wahahahah,
ja grappig, ik denk loutje dat in een buurtje wonen echt geweldig is, en was vroeger, bij ons speelde wel de hele straat samen.. dat moet ook een geweldig gezicht zijn geweest, een sintelweg, dat was lastig als je viel, allemaal kleine steentje in je donder.. deed best pijn:-) mja, ik liep altijd té hard had vaak m'n knietjes stuk :-) kreten hadden we niet, maar mijn auuuuuuuuuuw was door de hele straat te horen :-)


heb het heerlijk vandaag, geniet van de zon

Mirjam Kakelbont said...

Hasta la pasta (-:
Dat iets wat je vroeger riep zomaar ineens heel logisch blijkt te zijn!
Ik zie je genieten op de foto van het boottochtje. Jullie hebben mooie indrukken opgedaan een veel mooie herinneringen gemaakt. En gedeelde herinneringen zijn de allermooiste!
Vanavond ga ik lekker het eekhoorntjesbrood van Dien opeten. Niet alleen natuurlijk (-:
Dikke knuffel ♥

Anonymous said...

In mijn herinnering was het "hoeweit hallalaleo" Dat gualadalkwievier (fonetisch dan) zweeft ook wel in mijn achterhoofd. Maar dan kom ik meer uit op de lagere school waar je de rivieren van Spanje op een rijtje moest afdreunen, net zoals de tafel van 6 bijvoorbeeld. Ik heb het altijd een heel mooi woord gevonden. Je kunt het zo meanderend zeggen. En zo stroomt hij natuurlijk (of is het zij)ook door Spanje.
Zo te lezen hebben jullie een vakantie met een kroontje gemaakt. Fijn om het te volgen.
Aja

christiene said...

Ha Marlou,

Heb je ook een slotje op gehangen met je lief
een mooie verslag, en foto,s.
Zag ik daar Maxima met hoed.
op de boot............

Groetjes Christiene.