10/01/2020

Thérèse Schwartze

.
Het portret van het meisje, dat ik gisteren op mijn blog heb laten zien was een portret van de heel jonge koningin Wilhelmina, de overgrootmoeder van onze koning. Ze was 8 jaar en het was kerst en ze kreeg een bijzonder kleedje aan.
De kunstenaar, die haar portretteerde, was Thérèse Schwartze. Een half jaar geleden stond er een enorm artikel over haar in de Volkskrant en ik werd toen al meteen gegrepen door het schilderij, dat daarin getoond werd.
Het is dit schilderij:


Een rijke vrouw met haar vijf kinderen, in 1906.
Mevrouw Aleida Van Ogtrop heet ze.
Waarschijnlijk heeft ze heel veel neergeteld voor dit portret. Thérèse Schwartze was namelijk ontiegelijk beroemd als portretschilder. Zo'n beetje net als Erwin Olaf nu. Iedereen wilde door haar geportretteerd worden.
En dat gold ook voor deze familie. Thérèse Schwartze heeft er een dromerig geheel van gemaakt. Ze werkte snel, zonder poespas. Poseren en niet te veel kletsen.
Hier nog een keer de drie kinderen, die aan de rechterkant van het schilderij staan. Ik vind ze eigenlijk ook best wel levendig:


Ach, ach... hun moeder: die mooie, rijke en toch arme Aleida Ogtrop...
Het is niet goed met haar gegaan, want toen haar echtgenoot 8 jaar later stierf was ze zo overmand door verdriet, dat ze werd opgenomen in een psychiatrische inrichting, waar ze uiteindelijk zo'n 30 jaar later overleed.
Dat wist Thérèse Schwartze toen natuurlijk allemaal nog niet.
Die werkte zich uit de naad, want ze had de ene na de andere opdracht. 
Geen tijd om te kletsen of te roddelen. Gewoon keihard doorwerken.
Misschien wist Thérèse niet eens dat die arme Aleida gek was geworden, want ze stierf zelf niet lang daarna.




Op de Oosterbegraafplaats in Amsterdam is de kunstenaar Thérèse Schwartze begraven.
Ik denk, dat ik haar eens ga opzoeken.
En misschien dat ik later nog eens wat van haar werk laat zien...
Maar eerst naar het Centraal Museum in Utrecht, waar het schilderij hangt en ik Aleida met haar 5 kinderen ga begroeten...



24 comments:

Lutje said...

je hebt een brede en grote interesse, het brengt je op vele leuke plekjes
* Een @->- voor jou.

די מריו said...

ja... ik dacht. ehhh wist het al... ;-) Mooie manier van schilderen heeft ze wel. Om eerlijk te zijn, ik kende de schilder niet. Heb haar ook nooit zo ergens ontmoet.

Love As always
Di mario

Jacqueline en Ferry said...

Had ik nooit opgekomen hoe dit heet. Nou weet ik zijn verhaal toen gebeurd was geweest. Je hebt interessant verhaal erbij gezet hoe vroeger hun leven. Het was mooie schilderij. Mooi geschilderd door iemand. Mooi zachte kleuren. Prachtig. Alvast fijn weekend. Groetjes J&F.

miekequilt said...

Wij hebben in Almere de Therese Schwartze straat. Vrienden van ons wonen er. Ik mopper altijd even als ik ze een kaart stuur: die rot lange naam. Maar vanaf nu doe ik dat niet meer want wat een goede schilderes. Dank dat je dit laat zien, ik vind het prachtig.

Hilly Nicolay said...

Leuk om te lezen Marlou.

Groetjes en fijne vrijdag,
Hilly

Jelle Droeviger said...

Ja, precies, zíj is het, dat portretje van gisteren, nét wat ik al suggereerde...
.
Jelle Droeviger.

Anonymous said...

Mijn moeder heeft als kind voor deze schilder geposeerd. Ws voor geld dat
háár
moeder goed kon gebruiken. Heb nooit dat portret(ten) gezien.

nicole orriens said...

Wat een mooi gezinnetje. En wat triest dat het verlies van haar man er zo bij haar inhakte. Je zou er zo een roman van kunnen schrijven!

Bertiebo said...

Interessant allemaal. Je raakt geboeid door een portret en dan door de schilder en je eindigt in het museum. Zo vergaat het mij ook vaak en dat is superleuk. Ik heb ook al een keer iets over Therese S. geschreven. https://bertiebo.blogspot.com/2015/07/portret_30.html.

John said...

Ja, zoals ik gister al zei wist ik dit. Ook wie de schilder was van het portret maar ik probeerde subtiel te zijn zodat anderen ook konden gissen.

klaproos said...

wat heeft ze dat mooi gedaan hé loutje, oogstrelend mooi, eyecandy... klinkt nog beter,
ja je zou ook wel gek worden van verdriet als je iemand verliest waar je zoveel van houdt ....
geniet jij nou maar van een heel fijne dag vandaag, en jij ziet je liefste snel weer toch:-)
gek worden is er voor jou nog niet bij

xxx

Karel said...

mogge Marlou
ja wat ik al las , je hebt een brede interesse op velerlei vlak
dus dat meiske was de moeder van Juliaantje
die onlangs nog naar me zwaaide vanuit de tuin in Soestdijk , je zag de foto
ben blij dat je het een fijne tocht vind :)
veel plezier in Utreg

ook alvast een fijn weekend groet
karel

Edward McDunn said...

Een mooi en leerzaam blog Marlou, Thérèse Schwartze, heeft prachtige portretten gemaakt hoor.
Ik wens je een heel fijn weekend.

Sjoerd said...

Zo loop je wel eens tegen wat aan. Ik had het goed opgezocht en gevonden. Maar dat maakt het ook leuk, de uitdaging.

Jan K. alias Afanja said...

Dan had ik het toch niet goed gezien gisteren.
Maak er een mooi weekend van, Marlou.

Rebbeltje ★ said...

Ook ik had het opgezocht en gevonden maar het stond er al hj
Wat lijkt Alexia op haar overovergrootmoeder :)
Of zie ik nu spoken ;)
Groetjes en fijne dag

Ferrara said...

Mooi groepsportret. Zo'n schilderij waar je lang naar kunt kijken en waar je steeds meer kleine details ontdekt

Carla said...



Ja, heel bijzonder, Marlou. Ik wil wel met je mee naar Utrecht, als je nog geen afspraak hebt. Heel knap zoals die gezichtjes zijn geschilderd. Ik heb eens op de BBC een opname gezien van een vrouw die miniaturen schilderde. Ook zo verschrikkelijk goed en in Engeland ook beroemd, maar ik ben de naam vergeten. Ik zal eens zoeken

Mary said...


Ik had het echt niet geraden.

Tine de Jong said...

Je blog vond ik ook erg interessant om te lezen
en leerde ook zo weer wat bij.
Gezellig weekend hierbij van mij.

Hans said...

Op de Oosterbegraafplaats liggen veel bekende en beroemde personen. Hans

Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

vilterietje said...

Prachtig! Dankjewel

MelodyK said...

Al ligt het dan buiten mijn interessegebied... ik heb het wel met plezier gelezen want jouw interesse/passie spreekt boekdelen, ook tussen de regels... en daar kan ik van genieten.
Veel plezier met het vervolg van dit stuk geschiedenis.

Mirjam Kakelbont said...

Lieve Marlou,
Wat ben ik blij met je blog. Thérèse had zeker een groot talent. De vrouwelijke Rembrandt en ik vind dat zij meer in de belangstelling mag komen te staan, en daar maak jij een begin mee!
Het portret is prachtig, romantisch en levendig. En dat dat mooie jonge meisje van acht later onze koningin zou worden, had ik niet kunnen bekennen...
Dikke liefs ♥