27/09/2021

Critical Alignment Yoga

Omdat het nog steeds niet zo goed gaat met mijn rug (osteoporose en artrose) raadde mijn chiropractor yoga aan en wel Critical Alignment Yoga.

Dit vind ik erover op internet:

"De methode is gebaseerd op het idee dat de bovenrug recht moet zijn in plaats van gebogen, wat het lichaam in staat stelt om lichamelijke inspanning zoals langdurig zitten, dagelijkse bewegingen en sport af te voeren zodat het werk wat wij doen geen sporen achter laat in het lichaam."

Gelukkig wist mijn vriendin Jetteke een hele goeie yogaplek, hier vlakbij in het centrum: op de yogazolder in het Kultuurhuis, waar heel veel dingen aangeboden worden, zoals yoga, dans, muziek en theater.


De yoga is op de zolder en je mag door het prachtige trappenhuis naar de hoogste verdieping. Eerst de stenen trappen en dan de houten, totdat je  op de zolder bent.
 

Als ik boven kom ligt Jetteke al uitgebreid te relaxen. We zijn dit keer met z'n zessen en iedereen ligt al op d'r matje. Je ziet het opgeolde matje, waar de rug op rust. En rechts een bankje, dat gebruikt voor voor bepaalde oefeningen.



In de verte zie je Helma staan, die de oefeningen op haar mobieltje aan het voorbereiden is. Ze doet het keigoed, vind ik. Heel rustig en duidelijk legt ze steeds uit wat je moet doen. 


Alle houdingen zijn bedoeld om je een mooie rechte rug te bezorgen. Ik heb er alle vertrouwen in, dat het goed komt met mij...

Er zijn wat hulpstukken, zoals de strip, die gemaakt is van een loeihard stuk rubber. Je moet er op liggen en je rug wordt vanzelf rechtgemaakt... (hoop je dan he!)



Hieronder zie je de strip dubbelgevouwen onder het hoofd en een rolletje onder de rug, allemaal voor het rekken en strekken.



Ben heel blij met deze ontdekking voor mijn rug. Ik voelde de laatste keer, dat er wat gebeurde... "iets" in de onderrug ging tintelen, alsof mijn bloed beter ging stromen.
Echt een aanrader! 

Hier kun je er nog veel meer interessants over lezen: Critical Alignment Yoga
Onder andere ook over welke hulpmiddelen je gebruikt.

En vrouwen... bedankt, dat ik de foto's mocht plaatsen...

25 comments:

Lutje said...

lijkt me heel interessant
maar heb er nog nooit over gehoord...
-Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Succes, hoop dat je er het beste uit kunt halen...!!

Bertiebo said...

Ik hoop dat het gaat helpen. Je bent positief gestemd, dat scheelt al!

miekequilt said...

Hopelijk gaat het helpen. Want rugpijn is heel vervelend.

Karel said...

mogge Marlou
ik hoop voor je dat het je gaat helpen , en dat je snel weer een goede en sterke rug hebt
geniet de dag

Sjoerd said...

Als je jou helpt, prima toch. Zo kun je ook tijdens de winterstop in het zwembad toch gezond bezig zijn.

klaproos said...

geweldig loutje,
ik duim voor je,
wat geweldig dat dit er is, geeft je weer moed
<3

Anonymous said...

Succes, wel goed naar je lichaam luisteren. De broodjes zijn al op. 😁

Karel said...

mijn week begint goed hoor , met een rustdag :)
wens je ook een goede start in de nieuwe week
groetjes , Karel

Jelle Droeviger said...

Ja, een rechte rug, dat willen we allemaal.
Het spreekwoord zegt het al: "je rug rechten".
Dat moet wel over iets positiefs gaan.
De hele zooi in één rechte lijn brengen.
Ik wens je er veel succes mede, Marlou.
.
Jelle Droeviger.

Edward McDunn said...

Hopelijk heb je baat bij de Critical Alignment Yoga, rugpijn is een ramp hoor.

Jan K. alias Afanja said...

Hopelijk heb je er baat bij, want pijn hebben en beperkt zijn in je bewegingen is erg vervelend.

Rebbeltje ★ said...

Nu maar hopen dat het werkt voor je al zal je er in ieder geval ook rustiger van worden ;)
Die trap alleen al is een sport en hopelijk geen aanslag op je rug pfttt
Groetjes

John said...

Ik doe ook wat yoga oefeningen voor mijn rug en zo.
Het is de beste manier alles in conditie te houden.

Ferrara said...

Die trappen alleen al zijn goed voor je conditie, de yoga doet hopelijk goed voor je rug. Gezien je aandoeningen moet je het ook van je spieren hebben.

sjannesblog.com said...

Ik doe deze Critical Alignment Yoga al meer dan 15 jaar en het heeft mij grotendeels van mijn rugklachten afgeholpen, zo fijn! De strip is mijn vriend!!

Mormorsweb.blogspot.com said...

Ik wou dat ik mijn man naar de yoga kreeg. Hij heeft veel pijn en denkt, meent, zegt, dat alleen een operatie kan helpen. Maar dat gebeurt pas over 5 maanden....

Anonymous said...

Wat een prachtig gebouw! En een prettige joga-ruimte, lijkt mij.
Heel veel succes! Ik duim dat het helpt bij je klachten

Carin/Paula

Marthy said...

Wat goed dat je er op deze manier wat aan probeert te doen. Ik doe iedere ochtend oefeningen, al jarenlang en echt, dat helpt.

די מריו said...

Misschien moeten we het maar eens komen volgen. Want in zo'n prachtig gebouw wil je best wel vertoeven.

Love As always
dimario

Hans said...

De ervaring is bij mij als je last van je rug blijft houden, moet je iets zoeken wat helpt tot verbetering.
Dit doet me denken aan de rugschool die ik vaak heb gevolgd. Hans

Ot. Je verzoekje ligt op het log Bankje voor de volgende show.
De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

Carla S. said...

Jé Marloukie, dat ziet er verzorgd uit!!

Veel plezier bij het oefenen.
Ik hoor er graag meer over als we elkaar weer zien!

Jetteke said...

Leuk blog Marlou. Vooral dat stukje over de rechte rug was voor mij een openbaring!

Die keer dat we leerden - met behulp van dat 'stoeltje'- om je rug als hefboom te gebruiken, begon het me al wel te dagen wat voor yoga het eigenlijk was.

De laatste keer bouwde Helma met kleine stapjes toe naar de yogahouding De Hond. Ook weer hoe de rug optimaal te gebruiken.

Ben heel blij met deze praktische hulpmiddelen in het dagelijkse leven.

Ria said...

Heerlijk Marlou!
Ik hoop dat het je helpt👍🙋‍♀️

Liefs Ria

Nicole Orriëns said...

Wat fijn dat het nog lijkt te werken ook! Dat lijkt me trouwens een groot voordeel aan wonen in de stad: veel voorzieningen binnen handbereik.