Showing posts with label Requiem Mozart. Show all posts
Showing posts with label Requiem Mozart. Show all posts

05/06/2012

In de St. Jan van Gouda

.
De Sint Jan van Gouda is een hele mooie  oude kerk. Zo'n 500 jaar oud. Misschien wel ouder.
Het is een Unesco-monument en ik voel me bevoorrecht, dat ik hier mag zingen.
Er is veel bekijks voor de prachtige gebrandschilderde ramen als we daar staan te jubelen. 
Veel toeristen.
Ze lopen langzaam te kijken én te luisteren. Sommigen gaan ergens zitten en luisteren naar onze Requiemrepetitie. Het ontroert me als ik hun aandacht zie.
In de pauze zie ik dit bord aan de muur hangen:



MEMENTO MORI
HIER LEGT BEGRAVEN.
Anna Margerretha Bikkel,
wed. VAN Johannes Kimmelhof,
OVERLEDEN,den 17 MAART 1813
IN DEN OUDERDOM van 74 JAREN
8 MAENDEN.
ZY WAS TEN HOOGSTE GEACHT
BY IEDER EEN. OMDAT ZY ZEER
GODVRESEND WAS, EN DAAR
WAS. NIEMAND, DIE ER IETS
KWAADS Van ZEGGE KONDE.


Dat waren nog eens tijden. 
Dat je niet meer stuk kon, omdat je zo godsvrezend was. 
Gelukkig hoeft dat nu niet meer. 
Je kunt je nu gewooneen kerk in lopen, zonder dat je iets hoeft te vrezen. 
Een kerk is gewoon een soort van museum. 
En vandaag is het een immens concertgebouw. Prachtig!



.



04/06/2012

Mozart in Gouda

.
Zaterdagochtend vroeg loop ik van het station Gouda naar de St. Janskerk, waar ik mee gaan doen met het Requiem van Mozart.
De stad is nu al zonovergoten. Je kunt duidelijk zien, wie er met het concert mee gaat zingen, want de bedoeling is om allemaal in het zwart/wit te komen. 
Het is een kwartier lopen naar de St. Janskerk. Een mooie oude kerk in het hartje van Gouda.


Eerst maar eens een plekkie zoeken tussen die honderden zangers. Vooraan zijn alle plekken al bezet. Allemachtig... hoe laat zijn die mensen vanmorgen de deur uitgegaan? 

Als je op de foto klikt kun je mijn mede-Malle Babbes zien zwaaien...
De dirigent neemt zijn plaats in en dan... gaat het grote feest beginnen. We zingen met pauzes de hele ochtend. In elke pauze reppen we ons naar buiten voor de zon en de warmte.


En daarna... weer repeteren. De gehele dag door.
Hier heb je een idee van hoe dat klinkt, het Agnus Dei gezongen door 600 nachtegalen...




's Avonds om 20 uur is het concert. De kerk is bomvol, er is geen plekje meer vrij.
En zelfs... ergens in de nok van de St. Jan zie ik Mozart op een balk zitten schommelen. 
Af en toe fronst hij een beetje, omdat er iets een tikkeltje fout gaat. 
Maar meestal zit hij breed glimlachend te glimlachen. 
Ook zie ik dat hij zo nu en dan een traantje wegpinkt.
Ik stuur hem een kushand, maar hij kijkt nét de andere kant op...


.





31/05/2012

Mozart Requiem

.


Overmorgen is een muzikale, grote dag!
Dan zing ik het Requiem van Mozart in de Sint Janskerk in het hartje van Gouda.
Van mijn eigen koor Vrouwenkoor Malle Babbe doet zo'n tiental andere koorleden mee met dit grootse evenement en reken maar, dat het genieten wordt!


Sint Janskerk vroeger 


We repeteren de hele dag, gaan 's avonds met z'n allen bij "Buiten" aan de Oosthaven een vooraf besteld etentje nuttigen en dan... het prachtconcert, waar ik weken lang op de altpartij geoefend heb!
Ben benieuwd of Mozart er zal zijn.
De vorige keer namelijk, toen ik het in de Philharmonie in Haarlem zong (klik) stond hij achter in de zaal gekke bekken te trekken. Het is me er eentje...


Het Requiem van Mozart... Hij heeft het in 1791 helemaal met de hand geschreven terwijl hij ziek op bed lag. Het laatste deel kreeg hij niet af, maar dat is door zijn vriend Süssmayer afschreven, geheel in stijl van Mozart zelf.


24/04/2010

Mozart

Mozart zit in de zaal en lacht naar me. "Je doet het goed"' zegt hij.
"Je let goed op, en ik vind het fijn, dat je niet zo'n stom geel sjaaltje om hebt..."

Ik lach terug en ga gauw door met zingen: Confoetaaaatsjie, benediekties....
Hij knipoogt nog even en ineens is-ie weg.
















Naast me staat Liesbeth, oud-Malle Babbe en net als ik tijdelijk lid van het Heemsteeds Oratorium Koor...



Ik sta helemaal achteraan rechts... Beetje "enge" plek: ik was bang dat ik naar beneden zou kukelen...

We krijgen staande ovaties, die minutenlang duren.
Voca me, voca me...
De muziek gaat maar niet uit mijn hoofd....


.

23/04/2010

Van klamboe naar Mozart

.




Vanavond is het concert van het Requiem van Mozart in het concertgebouw in Haarlem, de Philharmonie.
Zouden we ook van die malle aanwijzingen krijgen als bij de cd-opname van Malle Babbe?
Ik denk het niet!
Het moet in stemmig zwart.
Geen korte rok. Geen blote armen.

Mijn stem is redelijk. Ik houd vandaag maar zoveel mogelijk mijn mond. Wel goed opwarmen met van die kleine geluidjes. Maar verder rustig aan.

Mozart.... ik kom er aan!


.

27/03/2010

Zingen in Brugge

.








Ik ga rennen, anders vertrekt de bus naar Brugge zonder mij...
de hele dag zingen!!

Klik op: Mozart en mosselen voor een inkijkje...

Prettig weekeinde allemaal!


Groetjes van Marlou


.

19/01/2010

Genieten met Mozart

.



Dinsdagavond. Mozartavond. We zingen in een oud gebouw in de binnenstad, waar al sinds 1915 een mannenkoor met de naam "Zang en Vriendschap" huist, dat "Het doel van ons vereenigd pogen is, zang door vriendschap te verhoogen" in het vaandel heeft staan.
Dat koor bestaat overigens al sinds 1830, maar toen zongen ze nog in een schuurtje ergens achter...

Het koor waar ik vanavond bij meezing is het Kennemer Oratoriumkoor. Het zingt grote koorwerken, zoals The Messiah van Händel, de Johannes Passion van Bach en... Dido en Aeneas: een prachtig werk van Purcell in het Engels gezongen. Zoek dat maar eens op bij YouTube. Verrassende muziek!
Dit is de dirigent van het Kennemer Oratoriumkoor:


















Annelies Smit


Het Requiem van Mozart is voorwaar geen gemakkelijke kost. Er zitten veel loopjes in, die al gauw verkeerd gezongen kunnen worden.
Annelies kijkt dan weliswaar een beetje moeilijk, maar haar instructies zijn helder en inspirerend. Je wordt lekker meegezogen in de muziek. En na de aanwijzingen klinkt het allemaal als een klok.
Ik heb natuurlijk de film "Amadeus" gezien en zie al zingend de doodzieke Wolfgang op zijn sterfbed liggen, terwijl hij zijn laatste noten op papier probeert te krijgen.
Zo droevig, dat hij het zelf nooit heeft mogen horen. Maar het zat wel allemaal in zijn hoofd!

Het Kennemer Oratoriumkoor wordt op de piano begeleid door (klik op:) Nobuko Takahashi, een Japanse pianist, die krachtig en zeker speelt, met zo'n enorme concentratie... Ik sta er versteld van!





















Al die inspiratie, die prachtige muziek... ik heb een avond met een gouden randje. En dat tot eind april, elke dinsdagavond. Wat ben ik toch een geluksvogel! Ik sta gewoon weer eerste rang. Hoe krijg ik het voor elkaar...
Hoi hoi hoi! Liesbeth zingt ook mee.....

Overigens: er is nog plaats voor bassen of tenoren!


(Kennemer Oratoriumkoor, Jansstraat 74, Haarlem. Iedere dinsdagavond van 19.45 to 21:30)

13/01/2010

Mozart


Els (van mijn vorige koor: Vrouwenkoor Kaviaar) belt op. Ze zit nu op Oratorium Koor Kennemerland en dat zit dringend verlegen om alten voor het volgende concert.
Ik houd de boot een beetje af, want ja, wàt wordt er gezongen? "Oratorium" is altijd GROOT (met hoofdletters) En wanneer wordt er gerepeteerd en wanneer is het concert.

Het gaat om het Requiem van Mozart. Je weet wel: Wolfgang Amadeus. Die muzikale deugniet.
Zijn laatste werk was dit Requiem en het is één van de mooiste stukken die ik ken. Naast alles van Bach, natuurlijk en... alles van Schubert.

Nou, dan ben ik al voor de helft om. Het Requiem van Mozart, met dat prachtige droevige "Lacrimosa" er in. Ik houd van droevige liederen. Want ik ben zo af en toe super sentimenteel.

"En wanneer wordt er gerepeteerd?" vraag ik. "Op dinsdagavond", zegt Els.
Mmmm, ik ben nu nog een stukje verder "om".

En wanneer en waar is het concert?
Eind april in de Philharmonie in Haarlem. Het concertgebouw van Haarlem!!

En als ik dan hoor, dat mijn beste vriendin Gerda ook meezingt... tja, dan kun je me wegdragen.
Natuurlijk doe ik mee. Dit is echt "kicken!"