Showing posts with label zevenblad. Show all posts
Showing posts with label zevenblad. Show all posts

08/04/2010

Zevenbladsoep

.
























Vandaag in plaats van maandag een receptje, want volgende week schrijf ik dagelijks een soort van vervolgverhaal en heb daardoor op maandag geen tijd en ruimte voor een recept...


Van de week vroeg Fluitenkruid hoe je het zevenblad in de tuin te lijf kon gaan.
Vroeger spitte ik de hele tuin om en verwijderde elk millimetertje van de worteltjes, die onder de hele tuin liepen.
En het jaar daarop kwamen de plantjes weer evenzo lief terug.
Zevenblad.... praat me er niet van.

Maar toen kreeg ik een tip van een vriendin: niet spitten, maar knippen.
Knipperdeknip, elk stengeltje met de zeven blaadjes afknippen.
De plant wordt hier zo moe van ("Daar heb je d'r weer met die schaar...") dat ze uiteindelijk niet meer terug komt en wegblijft.
Af en toe pluk ik nog wel eens een stengeltje, maar dat mag geen naam hebben. Ik moet tegenwoordig met een vergrootglas zoeken, wil ik wat vinden. En ik wil het best wel vinden, want....
je kunt er een lekker soepje van maken. Heerlijke gezonde voorjaarssoep.
Dus... plukken en niet weggooien! Neen, driewerf neen!

Hoe maak je het soepje?

Pluk een stuk of honderd stengeltjes (met de blaadjes...)
Knip deze fijn boven een geurig bouillonnetje (¾ l.) en laat dit 5 minuten koken.
In de tussentijd bak je een paar mooie, geklutst eitjes.

De soep óf in de blender doen en "blenderen" óf met de staafmixer fijn maken.
De eitjes in smalle reepjes snijden en op de soep leggen. Staat mooi en is heerlijk!

Nog een heerlijk zevenblad recept: *klik*
Recept van "Kruidenvrouwtje": *klik*
Je schijnt er ook thee van te kunnen zetten, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Ik moet nu echt de duinen in om zevenblad te vinden. Of mag ik bij jou komen plukken?

.