04/05/2009

4 Mei in De Rijp

.






Vanmiddag met een bus vol glimmend opgepoetste mooie Malle Babbes naar het dorpje De Rijp, in Noord-Holland.
Daar worden we naar toe gebracht om op te treden ter gelegenheid van de 4 mei herdenking.
We zingen 8 liederen uit de Song of Survival tijdens de herdenkingsplechtigheid.
Ik ben al zenuwachtig…
Als ik er maar één mooie noot uit krijg…

Die zing ik voor al die mensen die het leven hebben gelaten tijdens de tweede wereldoorlog.

Mijn mooie kleren hangen al klaar. Nu mezelf oppoetsen en mooi maken en dan ga ik de liederen helemaal doornemen bij de piano.

Ik wens jullie allemaal een stille en ingetogen vier mei herdenking toe.





De blinkende brigade

Nu worden onze dappre dooden
nog eenmaal uit de rust ontboden
voor 't groot appèl, om op te staan;
om als Blinkende Brigade
langs bloembestrooide vredespaden
met dank beladen vóór te gaan.

Stil zullen de verstorven schimmen
uit namelooze graven klimmen
om langs de levenden te gaan......
Wilt dan de aardsche oogen sperren,
Hen te herkennen, die straks verre
als sterren aan den hemel staan.



Elisabeth van Maasdijk
uit: Aan hen die vielen (1945)





.

16 comments:

marjolijn said...

Lieve Marlou,
Wat zal dat mooi klinken, ik zet ook de cd op. Zo toch een beetje nabij. Niet zenuwachtig zijn, het gaat helemaal goed komen.
Voor jou en het hele koor een hele mooie en bijzondere dag.
Liefs Marjolijn.

hendrike said...

Wat mooi dat je dat doet.Zal vast een bijzondere dag worden.Wat een mooie foto van die handen.

Ibella said...

Het zal zeker prachtig klinken en na de eerste toon zijn de zenuwen vast verdwenen. Ik wens je een fijn, bijzonder en mooi optreden toe.
Liefs Ibella

Yvette said...

zing voor iedereen, voor vrede....
en die ene mooie noot...het zullen er duizenden zijn

toitoi

Ellen said...

lieve Marlou,

Als je dit leest, is jouw stem reeds gehoord. Het mantra-zingen leerde me, dat jij loepzuiver zingt en ik vals, dus maak je geen zorgen; je zingt prachtig, Malle Babbe waardig.

Liesbeth said...

wat leuk dat je zingt :)..vanavond idd weer dodenherdenking. Ik denk dan ook altijd speciaal aan mijn oom die op de eerste dag van de oorlog is gesneuveld op het eiland Rozenburg!Ook leuk die titel :)

P-TER said...

Mooi dat je je daarvoor inzet!
Bij ons is het pas op 8 mei.
Bedankt voor de steun!
Gr.
P-TER

Leidse Glibber said...

Succes straks met het koor gaat vast helemaal goedkomen.
Ik ga zo naar de dodenherking hier in Leiden, doe ik elk jaar.

klaproos said...

lieve marlou,
ik hoop dat je de sterren van de hemel hebt gezongen,

xxx
klaproos

PRAATHUIS said...

Lieve allemaal,

het zingen ging heel goed.
De grote kerk van De Rijp zat bomvol.
Er was ook een mevrouw, die in het jappenkamp op Sumatra had gezeten.
Die herkende de liederen.
tranen.

Tot morgen,

liefs van Marlou

Di Mario said...

Ik kan me voorstellen dat deze dag in je herrinering in je geheugen zit opgesloten.

Love As Always
Di Mario

marjolijn said...

Lieve Marlou,
Fijn meis, dat het gisteren zo goed gegaan is.
Ja, deze muziek zal voor mensen, vooral de ouderen, veel herinneringen oproepen.
Daarom is het ook zo bijzonder om net op deze dag zo'n uitvoering te mogen zingen.
Ik hoop dat jullie als koor, dat ook zo gevoeld hebben.
Liefs Marjolijn.

gerdaYD said...

Jammer... het is ondertussen voorbij en ik heb je niet eens toi toi toi gewenst of break a leg!
Mijn lieve Marlou, ik hoop dat het een superdeluxe optreden was - en eigenlijk ben ik daar wel zeker van, jou kennende... Als iedereen uit je koor van hetzelfde hout gesneden is als jij, werd het beslist een succes!
En hoe kan je beter deze vrijheidsdag gedenken dan door een inmooi lied?
(...)
Als muziek vanuit je hart
Rondom je hoofd
Via ruggenwervels weer naar boven komt
In je buik die rustig naar boven kabbelt
Weer naar je hart
Dan vormt zich een oor
Een beeld
Een luisteren met je ziel
Die oplost in golven van trilling.....
© remember

En merciekes schat, voor al je lieve reacties en je welkomstplaat!
Maak er vandaag weerom een heerlijke dag van hé?

Han said...

O wat jammer dat ik het nu pas lees, anders had een ritje naar de Rijp zeker ingezeten.

Martha said...

Lieve Marlou,

Het is wel duidelijk, dat hier iemand aan het woord is die de schone dingen des levens niet aan zich voorbij laat gaan ! Marlou, ik ben zwaar onder de indruk na het zien van jouw weblog. Prachtig ! Uitgebreid gelezen heb ik het nog niet, daar was het te veelomvattend voor, maar de stukjes die ik wel gelezen heb vond ik behoorlijk ontroerend. Doorgaan dus hiermee. Het is echt heel indrukwekkend.

Ook jij een fijn weekend en tot woensdagochtend
Liefs, Martha

Leny said...

Ha Marlou,
Wat heb jij toch een prachtige weblog. Ik hoop dat er veel mensen naar kijken. En hartverwarmend te lezen welke plaats Malle Babbe in je hartje heeft.
Geniet van het leven, liefs, Leny