11/05/2009

HET NESTKASTJE



Ze zat al een hele tijd op het nest, in het nestkastje dat aan mijn schuurtje hangt. Het mannetje kwam haar geregeld voeren en dankbaar nam ze de kleine rupsjes aan…
Van de week heb ik gemerkt, dat de eitjes zijn uitgekomen.
De ouders hebben het druk. Ze vliegen af en aan met wurmpjes en rupsjes.

Hoeveel eitjes zijn er uitgekomen?
Hebben ze last van me, als ik op het bankje zit met een kopje thee?
Als ik het gras maai… schrikken ze dan?

Ik voel me verantwoordelijk voor dit pril geluk.
Elke kat jaag ik de tuin uit.
Die grote ekster, die op de schutting zit, krijgt een ksssst voor z’n oren.

Hoe lang gaat het duren voor de vogeltjes groot genoeg zijn?

Elk jaar heb ik zo’n plezier aan het kleine koolmeespaartje, dat zo z’n best doet om een gezinnetje groot te brengen…
Je moet echt je best doen er eentje op de foto te zetten, zo snel zijn ze…

28 comments:

marjolijn said...

Ohh, dat is leuk.....!1hou ze maar goed in de gaten , meis.
Sinds onze beneden tuin helemaal kaal geplukt is, mis ik de vogels wel hoor, hopelijk komen ze volgend jaar weer terug.
Dank voor het smakelijk ontbijtje, het heeft echt gesmaakt.
Fijne dag, liefs Marjolijn.

Di Mario said...

Mooi he dat prille geluk, wees er inderdaad maar zuinig op.. Dan zullen ze je dat kopje thee vast wel vergeven.

Love As Always
Di Mario

Yvette said...

Malou, ik heb pimpelmeesjes en volgens mij zijn de kleintjes al bijna uitvlieg klaar. Maar ik zou wel eens willen weten hoe lang het duurt voordat ze uitvliegen,
mijn fototoestel ligt al klaar. Gisteren heb ik een vliegende geklikt...ze staat op mijn zondag blog.
Hoe is het zingen op dodenherdenkiing gegaan?

P-TER said...

Waauw wat leuk,
ik hoop dat je er
nog veel plezier
mag aan beleven.
Hier had ik
een pimpelmeesnestje,
maar dit blijkt niet
meer bewoont te zijn.
Gr.
P-TER

klaproos said...

super mooi om te zien hoe ze af en aan vliegen hé,
ja ik heb het geluk mogen smaken er ook een in de tuin te hebben gehad mijnouwe tuin, en ik heb daar énorm van genoten:-)

gerdaYD said...

Ooooooo lieve Marlou, wat leuk! Dat jij daar getuige mag van zijn is op zichzelf al een wonder!
Ikzelf heb het ook geprobeerd met nestkastjes, maar ze prefereren hier toch de struiken en bomen.. hoe zou je zelf zijn?
Ik hoop dat je wél altijd je cammetje bij de hand hebt ipv een kopje thee. Want van het laatste geniet jij alleen, van de eventuele foto's wij allemaal!
*wink, big smile*
Maak er een vliegerige dag van, Pipi Langkous! Hihi.

Han said...

O wat een schatjes, een genoegen om naar te kijken en van te genieten.

klaproos said...

van harte gefeliciteerd marlou en een heel fijne verjaardag gewenst,
een stuk taart gaat er altijd in :-))
* hapje neem *

maak er een fijne dag van hé,
xxx

MariecusBruyn said...

Zo vroeg al aan de taart! hahahaha, je hebt gelijk hoor, ff moed ineten voor je de wielen opgaat, hahahahaha.
Dikke proficiat. En profiteer van dit prille nieuwe leven in je tuin.

Yvette said...

er is er één jarig
hoera hoera
dat kun je wel lezen
hoera hoera
voorzichtig met skaten en niet al te veel champagne....

nog bedankt voor de tip...mijn fototoestel ligt in de aanslag!

Ellen said...

Via een krantenartikel heb ik nu begrepen, waarom de opening van een nestkastje naar het oosten moet zijn: 's morgens wordt het kastje langzaam opgewarmd en 's middags blijft het koel genoeg. Mijn kastjes blijven helaas leeg.

marjolijn said...

Hallo jarig Jobje,
Ik kom je even van harte proficiat wensen, en ja een heel goed idee, neem een glaasje champagne.
Vooral op nog heel veel gelukkige levensjaren, in een zo goed mogelijke gezondheid.
Proficiat meis!!
Liefs Marjolijn.

Liesbeth said...

Van Harte Gefeliciteerd, hieperdepiep hoera. En in welk jaar zag je dan het levenslicht? nou ben ik nieuwsgierig geworden..wens je nog een hele fijne dag verder

Liesbeth said...

nog een reactie op je logje...nou dat is je toch mooi gelukt, die foto. Kan me goed voorstellen dat je op je vogeltjes past..ze komen toch bij jou.Voor mij is het allemaal nog nieuw en daarom geniet ik er helemaal wel van, van een tuin en vogels die zomaar langs komen. Ik heb hier wel vaker duiven maar ook eenden en een reiger en dat voor in de stad, is toch niet verkeerd he

P-TER said...

G E L U K K I G E V E R J A A R D A G ! ! !
Geniet van je lekkere taart!
Nog veel jaartjes erbij
gezouten met veel geluk ! ! ! ! !
Gr.
P-TER

Anonymous said...

Hallo,de moeteom hier eens te komen rondneuzen,er staan mooie fotokes,groetnhttp://fredfoto.skynetblogs.be/

Han said...

O wat jammer dat ik het niet eerder wist, en je huis nummer, dan had er iets aan de deurknop gehangen.
Leuke foto en mooie modelen!

gerdaYD said...

Merciekes lieve Marlou, de centjes rolden gewoonweg je reactie op mijn blog uit!
*wink, big smile*
Je bent een kanjer, weet je dat?
Tie-tie-ta!
Tie-tie-ta!
Ziede-da?
Ziede-da?
Die mees-mama
en mees-papa.
Oe-la-la,
oeioei, oe-jee!
Da valt... nie mee,
o jee, o nee...
Ziet toch die twee...
Zie-die-twee!
Zie-die-twee!
© Cor Swanenberg
En wat lees ik daar? Ben jij jarig (geweest)?
Meid, ik wens je àlles toe wat je hartje belieft, en nog véél meer!!!
Honderdduizend knuffels en kusjes!

Liesbeth said...

De Kabbalist heb ik ook gelezen. Het was wel een boeiend verhaal. Ook heb ik rondgekeken op je Poezie site, waar ik wel van onder de indruk ben!

gerdaYD said...

Is het de bedoeling, dat we ons huiswerk NU maken...
JA!
Of is het de bedoeling, dat we het volgende week woensdag af hebben?
NEE!
Volgende zondag zal een deskundige jury zich over de inzendingen buigen. Dus, mijn lieve, knappe Marlou, aan de slag!
*wink, big smile*
Meid, jij doet toch waar JIJ zin in hebt? Wil je het doen, OK voor mij, zo niet: even goede vrienden!
Alles op je eigen tempo doen. Ook vandaag hé!
(was getekend: de flierefluiter, hihi)

marjolijn said...

Goedemorgen, de zon wrijft ook de slaap uit haar ogen, de vogeltjes fluiten. Het beloofd weer een goede dag te worden.
Voor jou ook hoop ik.
Ga je op de rollers vandaag?
Fijne dag meis.

marjolijn said...

Lekker genieten van het weekend, meis.
Met hopelijk een lekker zonnetje en niet te veel buien.
Liefs Marjolijn.

gerdaYD said...

Merciekes mijn lieve Marlou!
Je bent een schatje...
Jouw mooie woorden van steun en al dat liefs dat jij me stuurt zullen beslist de kansen doen keren!
Maak er een supergaaf weekend van hé, dat zou me heel veel plezier doen!

Han said...

Niets gevonden op nr 33zw?

marjolijn said...

Mogge meis,
Ook al is het geen zonnige zondag, maar een natte.
Toch een hele fijne zondag.
Liefs Marjolijn

Marlou said...

Goedendag lezers,

het gaat goed met de vogeltjes!
De ouders vliegen af en aan en brengen een constante stroom van voedsel het nestkastje in.

Ik mag gelukkig gewoon in de tuin van ze, maar niet te dichtbij, vrouw!

Henry heeft even snel, toen beide ouders op jacht waren het dakje opgelicht.
5 vogeltjes zitten er in.
Ze zien er goed en gezond uit.

Ik hoop, dat ik er bij ben als ze uitvliegen!

Groetjes van Marlou

Anne said...

ze zijn lief ,hè.
onze ruim 20 vogelhuisjes zijn allemaal bewoond, de merels hebben nesten in de oude coniferen, er zitten kwikstaartjes bij de paardenstal en in de open schuur zitten boerenzwaluwen te broeden:))

gerdaYD said...

Leuk te lezen dat al dat gebroed resulaat opleverde lieve Marlou!
Straks kan je geniet van al die kleine vogeltjes die weldra uit zullen vliegen...
En ik wens jou een heerlijk uitvliegdagje en dito weekje toe. Zo te zien is hier toch al de zon van de partij. Dan kan je lekker in je bloemenbedje vertoeven, met al die zoemende bijtjes om je heen. Maar pas op hé! Een steek is vlug gegeven....
*wink, big smile*