24/09/2010

Breyten Breytenbach

.

Allerliefste, ek stuur vir jou 'n rooiborsduif




Het gedicht is in het Zuid Afrikaans. Lees het eens hardop. De tweede regel:
want niemand sal 'n boodskap wat rooi is skiet nie... Mooi, he!
Ik heb het gedicht voor jullie vertaald. De vertaling staat er onder.

Allerliefste, ek stuur vir jou 'n rooiborsduif
want niemand sal 'n boodskap wat rooi is skiet nie.
Ek gooi my rooiborsduif hoof in die lug en ek
weet al die jagters sal dink dis die son.
Kyk, my duif kom op en my duif gaan onder
en waar hy vlieg daar skitter oseane
en bome word groen
en hy kleur my boodskap so bruin op jou vel


Want my liefde reis met jou mee,
my liefde moet soos 'n engel by jou bly
soos vlerke, wit soos 'n engel.
Jy moet van my liefde bly weet
soos van die vlerke waarmee jy nie kan vlieg nie.



Allerliefste, ik stuur je een duif met een rode borst.


Ik stuur je een duif met een rode borst
want niemand zal op een boodschap die rood is schieten.
Ik gooi mijn duif hoog in de lucht en
alle jagers zullen denken, dat het de zon is.
Kijk, mijn duif komt op en mijn duif gaat onder
en waar hij vliegt schitteren oceanen
en bomen worden groen
en hij kleurt mijn boodschap bruin op jouw huid.


Want mijn liefde reist met je mee,
mijn liefde moet als een engel bij je blijven,
met vleugels, wit als van een engel.
Je moet van mijn liefde blijven weten
net zoals van die vleugels waarmee je niet kunt vliegen.

Prachtig vind ik het. Het Zuid Afrikaans spreekt me aan. Ik vind het zo charmant klinken. Luister maar eens naar Jan Blohm.


My gunsteling afrikaanse sanger, songwriter en ek dink nie dit sal verander nie. Dis snaaks hoe sekere musiek n deel van jou lewe word en altyd n spesifieke emosie uitlok


Het lijkt misschien gemakkelijk, omdat het op het Nederlands lijkt, maar nee! Helemaal niet makkelijk.
Kun je het zinnetje hieronder lezen?

Breyten Breytenbach 

Hello julle almal - baie dankie vir julle inloer hier by my...
van Marlou


.

30 comments:

Marjolijn said...

Mooi meis...!!
Gedicht en lied.
Nee het Zuid-Afrikaans is helemaal niet makkelijk te verstaan of te lezen.
Enkele woorden wel, maar andere ook helemaal niet.
Maak er een mooie vrijdag van en op naar een heerlijk weekend.

Geniet er volop van

John said...

Hallo jullie allemaal, Bedankt voor jullie bezoekje :) Zoiets toch? :D

Geen dank. Ik vind het gedicht prachtig, en wens je een fijn en goed w-end

Lutje said...

maar goed dat de vertaling erbij staat want ik snap er niks van.
Maak er een leuke vrijdag van

Han said...

Oef, ik heb al moeilijk genoeg met onze eigen taal laat staan het Zuid-Afrikaans, dat lijk te veel op onze taal met veel taal fouten. ;)

Jelle Droeviger said...

Ja, heel mooi, Marlou!

POËZIE, poetry, goed idee. We kunnen niet zónder.!

Breyten hangt al jarenlang bij mij in de gang, met een fraai gedicht over het oer-gevoel.: "there is a forest-like eternity... guard it"

Wat een grappig en direkt woordgebruik.: "inloer".

Ik zou Breyten Breytenbach wel eens willen ontmoeten.!

Jelle Droeviger.

Fluitenkruid said...

Mijn zus heeft vrienden afkomstig uit Zuid Afrika, af en toe glipt er wel eens een vreemd woordje voorbij. Leuk is dat.
Bedankt voor je briefje, ik heb er een logje aan gewijd! x

klaproos said...

heerlijk taaltje marlou,
ja je weet ik gebruik regelmatig afrikaanse muziek en of teksten,
ik hou van de uitspraak,
dat was liefde op het eerste woord:-)

lieve groet en een fijne dag wens ik jou,
dankie baaie dankie vaoor dit mooie gedicht:-)
xxx

gerdaYD said...

Goede morgen mijn lieve Marlou, ik ben er terug en het waarom van mijn blogstop lees je wel bij mij.
Nu even mijn scha inhalen op je schitterend blog, en ik val hier direct met mijn gat in de boter met dit wel heel mooi initiatief van een wekelijks gedicht! Dit begin van een ongetwijfeld heerlijke serie mag er alvast zijn (ook al begrijp ik er niet àlles van).
Hopelijk gaat alles goed met je ondertussen en kan je er een fijne dag van maken, en straks een al even fijn weekend!
En bedankt voor je lieve reacties...

Ineke said...

Ha Marlou, goedemorgen,

Oh, dat is fijn, ik hou heel erg veel van mooie gedichten!

Dit is ook ontroerend mooi!

Maar het Zuid-Afrikaans, daar breng ik niet veel van terecht.

Dag meis, fijn aanstaand weekend!

Liefs, Ineke

Yvette said...

even bij jou inloeren is een feest dus daar hoef je ons niet voor te bedanken!

dagdag
speelspeel
tot snel
(wil je je boek niet nu al terug dan breng ik het even langs, of volgende week?)

Leibele said...

Deze taal, zo verwant aan onze moedertaal klinkt heel mooi. De gedichten van Bryten zijn dat ook en de muziek klinkt heerlijk. Dank je wel, ik geniet er van.

AnNet said...

Ha, mooie bijdrage Marlou! Ik weet nog dat ik spontaan begon te huilen bij de plaatsing van een gedicht van jou op het VKblog.

Deze is ook zo heel erg mooi....

Dank voor die inloer:*)

Liefs uit een donker Drenthe....

Annet tussen de paddenstoelen en krenten en een genoeglijk weekeinde gewenst!

liesbeth said...

Dat laatste zinnetje gaat nog wel maar ik begrijp wat je bedoeld. Mooi gedicht hoor.

Wim said...

"oant moarn", maar dat is dan weer Fries ;-)

Anne said...

wat toch een prachtig beeldende taal, dat zuid-afrikaans:))

Leidse Glibber said...

Wel makkelijk om ook de vertaling erbij te hebben, maar wel erg mooi.

Marjolijn said...

Fijne zaterdag meis..!!

Lutje said...

ik ben wat te vroeg dus wens ik je een leuk weekend

Di Mario said...

Boodschap ontvangen.. mede ook door de vertaling ;-)

Love As Always
Di Mario

gerdaYD said...

Dankjewel mijn lieve schat, voor je wel héél mooie en diep doorvoelde reactie. Wat ben ik toch blij dat ik jou mijn vriendin mag noemen, als is het dan 'slechts' virtueel... Slechts tussen haakjes hé, want dergelijke vriendschappen zijn me méér waard dan zogezegde 'echte' waar je niet echt weet wat je aan de andere hebt. Aan jou echter, heb ik veel, héél veel!
Maak er een fijn weekend van Marlouke, samen met die schat van jou!

gerrit said...

Vorig jaar waren we in Johannesburg, Zuid-Afrika. Ik moet zeggen, je hoorde toch niet echt veel Zuidafrikaans. Over het algemeen was de voertaal Engels. Soms kwamen we daar waar wel Zuidafrikaans gesproken werd. Dan werden we bewonderd vanwege het feit dat we hen redelijk konden volgen. Praten niet dus. Wij praatten Engels.

Wim said...

Heeft er natuurlijk niets mee te maken maar ik moet denken aan breidenbacher Hof aan de Koningsalle in Dusseldorf.

Anonymous said...

Hi there would you mind sharing which blog platform you're using? I'm looking to start my own
blog in the near future but I'm having a tough time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I'm looking for
something unique. P.S Apologies for getting off-topic but I
had to ask!

My web page: Louis Vuitton Handbags Outlet

Anonymous said...

This is the right blog for anybody who would like to find out about this topic.
You understand so much its almost tough to argue with you (not that I actually would want to…HaHa).

You certainly put a fresh spin on a subject which has been discussed for many years.
Great stuff, just wonderful!

Feel free to surf to my homepage: Air Max

Anonymous said...

Hello I am so delighted I found your website, I really found you by accident, while I
was browsing on Yahoo for something else,
Nonetheless I am here now and would just like to say kudos for a incredible post
and a all round entertaining blog (I also love the theme/design), I don’t have time to read through it all
at the moment but I have saved it and also included your RSS feeds,
so when I have time I will be back to read a great deal more,
Please do keep up the fantastic work.

Feel free to surf to my web-site: Cheap NFL Jerseys

Anonymous said...

What's up it's me, I am also visiting this web page daily, this web page is genuinely fastidious and the visitors are genuinely sharing pleasant thoughts.


my web site; Nike Air Jordan

Anonymous said...

My brother suggested I might like this blog. He was totally right.

This post actually made my day. You cann't imagine just how much time I had spent for this information! Thanks!

Here is my web site :: Wholesale NFL Jerseys

Anonymous said...

After looking at a few of the articles on your web site, I honestly like
your way of writing a blog. I bookmarked it to my bookmark site list and will
be checking back soon. Please check out my website as well
and let me know how you feel.

my website Nike Air Max

Anonymous said...

Hello, i think that i saw you visited my blog so i came to “return the favor”.

I'm trying to find things to enhance my site!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

Also visit my web blog :: Nike Air Max

Hilly Nicolay said...

Ik kwam hier via de blog van Klaproos. Even een reactie hier.

Wat een prachtig gedicht.
Kom nog vaker lezen, als het mag:)

Hilly