04/07/2016

Holland Festival

.
Zo nu en dan zal ik wel een foto van de rest van mijn vakantie laten zien, maar nu weer over tot de orde van de dag, anders vergeet ik dat allemaal...
Elk jaar ga ik naar minstens één voorstelling van het Holland Festival.
Een festival van een paar weken met zang, dans, toneel en muziek in Amsterdam op tientallen locaties.


Zo ook dit jaar: de 69ste editie alweer...
Met zorg heb ik uit het HF-boekje een voorstelling uitgezocht: een Canadese zangeres, een echte originele Eskimo ofwel: Inuit!
Dit lijkt me wel wat! inuit-muziek. Ik hou wel van oer-muziek, dus dit zal vast wel gaaf zijn... 
De Inuit zangeres heet Tanya Tagaq en treedt op in het Bimhuis, een eldorado voor goeie muziek en vooral voor jazz.
Dit is ze:


De voorstelling is uitverkocht. Naast me zitten twee wat oudere mannen, vrienden denk ik.
Ik ben alleen, dus mijn oren en ogen staan op steeltjes. Ik vang dan ook hun gesprek op:
"Wat gaan we horen?"
"Een drummer, een violist en een stem"
Stel je dit maar gerust voor in heel plat Amsterdams... Ik zit lekker te genieten.
En ik denk: mijn avond kan niet meer stuk...

Nou... niks is minder waar.
De zangeres heeft anderhalf uur in het halfduister kreten lopen slaken, soms als een wolf (dat vond ik overigens wel mooi) soms gewoon maar een beetje krijsen en hijgen.
Inderdaad: "Een stem..."

Ik heb natuurlijk een YouTubeje gevonden.
Kijk er maar een klein stukje van, dan weet je waar ik het over heb...


En dat dus anderhalf uur lang...
In het halfduister...
Ik heb het tot het eind volgehouden, maar dacht af en toe... waar is de nooduitgang?!

Ik vond de drummer overigens fantastisch, een geweldige performer.
Maar hij kon het niet voorkomen, dat er heel wat mensen wegliepen.

Volgend jaar toch nóg iets beter zoeken!
Misschien weer eens iets klassieks!







8 comments:

Marjolijn. said...

Ja soms heb je jezelf erg verheugd op iets en dan valt het tegen.
Maar dan weet je voor een volgende keer dat je zoiets niet meer kiest.
Je mag nog een hele poos bedenken wat het een volgende keer gaat worden.

Voor nu een goede start van de nieuwe week en een fijn dagje.

די מריו said...

Ik hoop dat ze wat andere kleding aan had dan in het filmpje, want dit leidt af zeg maar... ;-)
Anderhalf uur joh.... ik weet niet of ik had volgehouden.

Love as Always
Di mario

John said...

Mogguh Marlou,

Tja, not my cup of tea om eerlijk te zijn. Ik had de nooduitgang gillend opgezocht denk ik :)

Doei

Jelle Droeviger said...

Ja, je had misschien beter naar Artis kunnen gaan om oer-geluiden te kunnen horen. Je vraagt je af hoe die vrouw het voor elkaar gekregen heeft dat ze gecontracteerd is geworden voor het Holland Festival.
Zélf oefen ik wel eens de Tarzan-kreet op het Terschellingse strand - als er verder niemand in de buurt is - in de vroege ochtend.
Misschien moet ik me eens gaan aanmelden bij een theater...

Jelle Droeviger.

Hans Huisman said...

Goedemorgen! Het hoeft echt niet altijd André Rieu te zijn maar na anderhalve minuut naar het youtube filmpje gekeken te hebben bewonder ik je geduld dat je het die anderhalf UUR!! hebt uitgehouden. Groeten, Hans

Sjoerd said...

Oh jee, ik was waarschijnlijk na vijf minuten vertrokken...

Mirjam Kakelbont said...

Ongelofelijk! Heeft dit anderhalf uur geduurd? Mijn complimenten dat je bent blijven zitten. Ik was na een half uur de zaal uitgelopen. Ik zou kierewiet geworden zijn... Jammer. Het zal wel "moderne muziek" zijn en om daar iets van te snappen, moet je gestudeerd hebben.
Maar je bent weer een ervaring rijker (-:
Dikke knuffel LouLoutje ♥

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou. Ik heb hier precies enkele logjes in te halen maar dat doe ik met heel veel plezier!
Oei, dit was precies een ervaring om nooit meer te herlane, wat jammer nou, je had je er zo veel van voorgesteld...