21/11/2018

Oplichting

.
Een tijdje geleden ben ik opgelicht. Daar ga ik nu niet over schrijven.
Maar wel over een ander geval, waar ik niet ingetuind ben. Gelukkig!!
Het betreft een mail van iemand die zich voordeed als mijn Franse vriendin Béatrice.
Hieronder staat de mail, die ik heb vertaald uit het Frans, compleet met foute interpunctie en spaties:

************

Marlou, waar ben je ik heb gezondheidsproblemen
Ik wil je een dienst vragen in vertrouwen.
Schrijf me want mijn telefoon is b.g.

Goedemorgen, Béatrice.
Wat is er aan de hand?
X, Marlou

Marlou dank je wel ik vraag je deze mail voor jezelf te houden en het spijt me als ik je lastig val, ik ben op reis naar Athene voor een paar dagen om me te laten behandelen; (dat is goedkoper) om alles te vertellen de laatste weken waren niet gemakkelijk voor mij, ik heb wat gezondheidsproblemen...ik heb werkelijk geld nodig.het is gênant voor mij om je dit te vragen, maar ik zou een beetje geld van je willen lenen en wel een som van 1250 euro's als het mogelijk is?
Als je bereid bent me te helpen zal ik je zeggen wat te doen. Ik zal proberen je deze som terug te betalen bij mijn terugkeer.

Hallo Béatrice,
heb jij mij een mail uit Athene gestuurd?
Ik geloof niet dat jij het bent.
Liefs van Marlou

Marlou, ik ben het echt die je dit bericht heeft gestuurd

************

Nou, je snapt het zeker wel: het was Béatrice helemaal niet. Haar e-mailadres was gehackt en haar mobieltje was helemaal niet b.g. (=buiten gebruik)
Ik wou het laten lezen, omdat mensen zich soms voordoen als een bekende of zelfs als een familielid van je om dit soort ongein uit te halen.
Trap er niet in! Eventueel persoonlijk naar die persoon toegaan en vragen of het écht waar is.
Dat was met mijn Franse vriendin wat ingewikkeld, want die woont 1500 kilometer rijden naar het zuiden... 









11 comments:

Marjolijn. said...

Nee, zulke mailtjes kun je maar beter niet ontvangen.
Die kun je maar beter doorsturen naar: valse-email@fraudehelpdesk.nl
Daar weten ze er wel weg mee...!!

Mooie dag meis.

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou.
Je hoort het meer en meer dat dergelijke oplichterij het net opgaat. Jammer genoeg zijn er nog veel mensen die er in tuinen. Jij deed dit gelukkig niet, je vorige aanvaring met dergelijke praktijken hebben je beslist voorzichtiger gemaakt hé.
En Marjolijn heeft gelijk: stuur dit zeker op naar de door haar geposte link!

John said...

Ja, ik kreeg een Whatsapp van een kennis die vroeg of ik even een iDeal betaling voor hem wilde doen. Dat wil ik dus niet. Enn vorige week stond er hier een kaartverkoper aan de deur (waar we niets kochten) en dat bleek een dag later een oplichter te zijn. Zo zie je maar.

klaproos said...

jemig loutje,
wat verzinnen ze toch allemaal ??
ik zit met mijn oren te flapperen
wat een misselijke lui zijn het toch,
gelukkig ben je er niet ingetrapt loutje,

tenk Kod,

heb het fijn en kiep it koel todeej :-)

xxx

די מריו said...

Herkenbaar.. zo'n mail heb ik ooit gehad via fb. Niet op ingaan. Hoe betrouwbaar het ook klinkt. goed dat je er melding van maakt, hoe meer mensen het weten, hoe minder mensen er in kunnen trappen.

Love As always
Di Mario

Jelle Droeviger said...

Ik ben gewaarschuwd.! Heel goed dat je dit door-meldt, Marlou. Dr lóópt wat tuig rond.!
.
Jelle Droeviger.

Bertiebo said...

Ongelooflijk. Goed dat je er niet intuinde

willy said...

je kunt niet voorzichtig genoeg zijn

groeten

sjannesblog.com said...

Helaas heb ik ook ooit een negatieve ervaring gehad. Ik vind het erg, dat ik eigenlijk niemand meer kan vertrouwen.

Sjoerd said...

Oplichters zijn niet alleen van deze tijd. Maar het wordt ze wel erg gemakkelijk gemaakt. Goede vrienden sturen geen mail voor veel geld...

Hans said...

Het is een een groot probleem want ze zijn zo gehaaid in wat ze doen.
Ben er zelf ook heel voorzichtig mee, er komen regelmatig van die nep en spam mails binnen. Hans