12/04/2022

Frida in Assen

Sja, er is eigenlijk al zo veel over Frida in Assen geschreven. Iedereen weet nu wel, hoe mooi de expositie was. En hoe boeiend, interessant en ontroerend soms. Ik laat alleen even deze foto zien, want daarop zie je twee hele blije vrouwen. Vooral diegene links... de grootste fan van Frida!


In het huis, waar Frida woonde lagen nog gigantisch veel spullen van haar: haarspelden, corsetten en kleding, parfumflesjes en, wat ik ook interessant vond: tientallen blikken schilderijtjes. 
In die tijd, laten we zeggen rond 1900, was papier in Zuid-Amerika schreeuwend duur en daarom werd er op blik geschilderd. Men at graag en veel en waarschijnlijk nog steeds bruine bonen uit blik. De blikken werden schoongemaakt, opengeknipt en bewerkt, zodat er op geschilderd kon worden.
Best wel primitieve schilderijtjes waren dat. Jacobanita is ooit in het huis van Frida geweest en had gezien, dat er tientallen van die blikken schilderijtjes aan de muren hingen. Frida verzamelde ze. Ze waren niet door haar, maar door anonieme kunstenaars geschilderd.
In het Drents Museum hingen er ook heel wat uit de verzameling. Er naast was de omschrijving: 
"Votief schilderij ter dankzegging aan Onze Lieve Vrouw van Talpa na koorts, eind 19de eeuw. Olieverf op metaal"
Kijk... dit is zo'n schilderijtje, best wel primitief:


Blijkbaar had iemand een ongeluk gehad met een paard... 

En deze vind ik ook gaaf... wat een devotie!


Allemaal op blik geschilderd.
Tot slot nog eentje met een leesbare tekst er onder:


Er staat: "Madre de misericordia, te pedimos tu auxilio y nos escuchaste. Gracias Virgen Purisima."
Gualdalajara julio 1916

Dat betekent: "Moeder van de barmhartigheid, wij vragen om uw hulp en u hebt naar ons geluisterd. Bedankt pure maagd..."

Heel interessant allemaal.
Muren vol van deze plaatjes op blik geschilderd.
Waarschijnlijk wordt dat op heden nog steeds zo gedaan, daar... in Zuid-Amerika.

Dag Frida!
Het was een mooi uitje. Jacobanita bedankt en Henry bedankt. 

15 comments:

Lutje said...

het gezelschap doet ook veel
zeker als je dezelfde interesses hebt
Een @->- voor jou.

די מריו said...

Heel bijzonder, ik had het nog nooit gezien zo op blik.

Love As Always
Dimario

... said...

Bliksems mooi.
Gaaf spul.
Schilderen is eigenlijk vertellen.
.
Jelle Droeviger.

sjannesblog.com said...

Ja, die blikjes vond ik ook zo mooi!

John said...

Ik heb eens een schilderijtje op blik gezien. Wie weet was het wel van haar.

Mormorsweb.blogspot.com said...

Leuk gedaan die foto met Frida in het midden.

Sjoerd said...

Dat kun je je bijna niet voorstellen, nu vliegt het papier aan alle kanten langs je door, vooral kopieerpapier.

Ria A.-S. said...

Je gevoelens uitdrukken met de middelen die je tot je beschikking hebt, ontroerend mooi...

Edward McDunn said...

Mooi hoor, de door jou gemaakte afbeelding, is knap gedaan.

Ferrara said...

Leuk dat je een heel ander onderdeel van die tentoonstelling laat zien.

Rebbeltje ★ said...

Dat op blik schilderen was nieuw voor mij en ontroerend de boodschappen erbij :)
Geslaagde dag dus...groetjes

nicole orriens said...

Dankjewel voor het delen van deze mooie beelden Marlou. Het ziet er prachtig uit.

Jan K. alias Afanja said...

Ik heb er de afgelopen tijd heel wat over gelezen en van gezien. Jij laat er ook een aan mooie voorbeelden van zien. Het schijnt echt een prachtige expositie te zijn. Fijn dat jullie ervan hebben genoten.

Hans said...

Schilderen op blik, dat is de eerste keer dat ik het lees.
Wel een creatieve oplossing.
Het gaat niet ten koste van haar talent. Hans

@ De Groene Kathedraal van Marinus Boezem ken ik wel, maar ben er nooit geweest.

Karel said...

ha die Marlou , ik heb deze post gemist
je laat een mooie collectie zien , anders dat wel
ik ben niet thuis in kunst , maar vind het wel kunstig zo op blik te schilderen
groetjes