29/10/2010

Judith Herzberg en de oude dag...

.


Eén van mijn favoriete dichters is Judith Herzberg               (4 november 1934, Amsterdam).

Ik heb een aantal dichtbundels van haar en blader er met de regelmaat van de klok even doorheen op zoek naar een juweeltje..
Zij is de dochter van schrijver Abel Herzberg, die veel heeft geschreven onder andere het indringende "Brieven aan mijn kleinzoon" en "Amor fati".
Het schrijven heeft Judith dus met de paplepel meegekregen.

Hier is een fijn gedicht van haar, waar ik me helemaal in kan vinden!

Een kinderspiegel
 
Als ik oud word neem ik blonde krullen
ik neem geen spataders, geen onderkin,
en als ik rimpels krijg omdat ik vijftig ben
dan neem ik vrolijke, niet van die lange om mijn mond
alleen wat kraaiepootjes om mijn ogen. 

Ik ga nooit liegen of bedriegen, waarom zou ik
en niemand gaat ooit liegen tegen mij.
Ik neem niet van die vieze vette
grijze pieken en ik ga zeker ook niet
stinken uit mijn mond. 

Ik neem een hond drie poezen en een geit
die binnen mag, dat is gezellig,
de keutels kunnen mij niet schelen.
De poezen mogen in mijn bed
de hond gaat op het kleedje. 

Ik neem ook hele leuke planten met veel bloemen
niet van die saaie sprieten en geen luis, of zoiets raars.
Ik neem een hele lieve man die tamelijk beroemd is
de hele dag en ook de hele nacht
blijven wij als maar bij elkaar.


 

19 comments:

Fluitenkruid said...

Hoi Marlou,
Ik ken wel wat werken van haar maar zie dat ik nog veel kan lezen. Eens kijken in de bieb. En dat gedicht is zo vrolijk, dat gaat echt over jou x

Nienke said...

Helemaal gedicht voor jou...

Annet said...

Wat een vrolijk gedicht van Judith Herzberg, het timbre doet denken aan iets van Annie. Het is ook een heerlijk streven een geit in huis:)

Vooral die van die afbeelding met een petje van stro...

Het is goed wakker worden zo...ik versliep me dus...

p.s. ik heb helemaal niets niet van Judith, ik schaam me maar neem me nu voor een bundeltje van haar aan te schaffen...ik vond net Alice in Wonderland...tekeningen van John Tenniel - ga kijken of jij die ook plaatste.....

Wens je een heerlijke dag!

p.s. vanmorgen werd ik wakker met de zin 'ik knipte de zonnestralen af' kan ik misschien op of aan verder bouwen.....

Marjolijn said...

Ja, schitterend hé..!!
Ik heb ook al veel van haar gelezen en blijf haar graag lezen.
Meis, ga lekker op pad en maak er een mooi weekend van.
Maar dat zal zeker goed komen..!!

Wim said...

Als ik oud word wil ik het helemaal voor het zeggen hebben ;-)

Hans Huisman said...

Hee Marlou, als je nog tegenkomt op dvd: 'Gescheiden Vrouw op Oorlogspad' van Jenny Arean.. Die doet dit gedicht in het programma op onnavolgbare wijze. Vooral kopen, zit in de verzamelbox Jenny door de jaren heen. Groetjes, Hans

Han said...

Marlou je maakt me nog een literaire vogel, met al die wijsheid van jou.

Liesbeth said...

Wat een leuk gedicht. Ik ken haar naam wel maar nu heb je mij wel meer attent erop gemaakt!

klaproos said...

een mooi gedicht marlou, en ja ikken wel een paar werk van haar maar er staat nog een boel open hé:-)

John said...

IK denk dat ik die lijst even opschrijf voor als ik 50 wordt. Dat duurt nog wel even, maar de tijd gaat zo snel. Voor je het weet is het zover.

Het is een schitterend gedicht! Dank je wel voor het delen :D

gerdaYD said...

Ja, ik kende haar en heb al wel eens werk van haar gelezen. En dat is me zéér bevallen, net zoals je mooie log dat doet, lieve Marlou.
Dankjewel.
En ik hoop dat jij straks een heerlijk lang, poëtisch weekend beleven mag, in het gezelschap van één van je favoriete dichters, maar vooral in dat van je lieve Henry!

Jelle Droeviger said...

Ze neemt veel, Judith...; maar wat gééft ze.?

O, geeft ze zichzélf.?! Ja, dat kan ook, misschien is dát wel waardoor we iemand zijn in dit leven...'

Je moet eerst leren nemen om voluit te kunnen geven... Zou dát het zijn.?

Ja, het is een mooi gedicht, Marlou. Het bruist van optimisme en levenslust.

Jelle Droeviger.

Ineke said...

Hoi Marlou,

'Een kinderspiegel', mooie titel voor dit pure, ongekunstelde, vrolijke gedicht, vanuit kinder-perspectief geschreven!

Fijn Marlou, dat je dit gedicht plaatste, dank!

Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar meer werk van Judith, maar ook naar boeken van haar vader, Abel Herzberg!

Prachtig dat internet: wat kunnen we daar toch heerlijk op rondstruinen.

Lieve Marlou, dank voor je leuke reacties op mijn weblog!

Een heel gelukkig weekend wens ik je toe!

Dag, veel liefs van Ineke

Liesbeth said...

Ik heb het nog een keer gelezen. Zo mooi! Fijne zaterdag!

Lutje said...

Ik ken die natuurlijk weer niet, maar ik vindt dit gedicht al prachtig, dus ik denk dat haar boeken ook wel zo zullen zijn...

Marjolijn said...

Fijne zondag meis.
Geniet er maar volop van..!!

Liesbeth said...

Ik ga zeker meer van haar lezen. Dat rijtje is daarom erg handig. Fijne zondag!

Leibele said...

Judith heeft hele mooie woorden geschreven. Alleen al het gedicht over de afwas bijvoorbeeld.

Leedvermaak geeft een indringende kijk in het overgebleven joods familieleven hier en als ik het zie voel ik me even ongemakkelijk als wanneer ik een familie reuni moet bezoeken.

merel said...

ik lees haar ook graag, ze schrijft bijzonder mooi