06/02/2015

Bach-dag

.
Elk jaar is er een Bach-dag, onder andere in het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam.
Dan wordt er de hele dag overal in het gebouw muziek gemaakt van... niemand minder dan Bach!
Er zijn lezingen (dit keer van Anna Enquist)  en concerten op allerlei instrumenten, er is een klankspeeltuin en... een hele dag zingen met andere Bach-liefhebbers...

Dat wil ik wel eens een keertje meemaken en dus ga ik met een klein groepje van mijn koor ( Vrouwenkoor Malle Babbe) met de trein naar Amsterdam naar dat prachtige gebouw aan het IJ...


We beginnen met Sweelinck. Die was er wat eerder dan Bach en het schijnt, dat Bach erg door hem beïnvloed is. Kan wel wezen, maar ik vind het moeilijke muziek. En de dirigent van deze Bach-dag vind het leuker om heeeel veeeel te vertellen, dan om met ons te oefenen. Ik merk meteen, dat ik meer thuis had moeten oefenen, maar ja...
Gelukkig is er een hele goeie lunchpauze met soep en brood en dan komt Bach!
Heerlijk...
We oefenen nu wél goed en wel dit motet, erg mooi:


Het is wel een beetje lang voor de ongeduldige lezer, maar het eerste stukje van één minuut geeft wel een aardig beeld van de muziek, die Bach bijna 300 jaar geleden gecomponeerd heeft...
Ongelooflijk, dat die muziek zo lang stand houdt...

Aan het eind van de dag geven we een concertje in de grote hal van het Muziekgebouw. De hal is bomvol luisteraars. Wat toch wel een kick geeft...


En natuurlijk is er na afloop een wijntje. En dát smaakt zo ontzettend lekker, want we zijn allemaal harststikke moe!


Proost! Op Johann Sebastian Bach!



14 comments:

Wim said...

En op het einde van de dag een "Bach Extrisimo Blanco Seco" wijntje ;-)

Marjolijn. said...

Ik geloof het graag dat zo'n hele dag Bach zingen vermoeiend maakt.
Dat wijntje aan het eind van de dag was helemaal verdiend...!!

Op naar een mooi weekend meis..!!

Lutje said...

zo'n dag is vermoeiend, dat geloof ik ook, maar eind goed, al goed

Sjoerd said...

Op het einde van de dag ben je afgepeigerd, maar als het de moeite waard was ben je dat zo weer vergeten. Ik hou het bij de Russen met Dvorak voorop.

Jelle Droeviger said...

Ja, heerlijk, zingen, het maakt je hoofd open, en laat liefde stromen. Dat moeten we hebben.

Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

Ooo, dat was me het weekend wel hé? Ik hoop wel dat ik het goed begrepen heb en het dus voorbij is. Maar zo niet, dan zal het wellicht voor het komende weekend zijn.
Bedankt voor dit prachtig log over Bach, en als bedankje voor jou:

BACH IN DE VROEGTE
Als hij gaat klinken in het morgenlicht
staat de klok stil, de tijd verzaakt zijn plicht.
Ik poets mijn schoenen of ik kijk naar buiten,
en leef weer eerder dan het eerst gedicht.
uit de 'Verzamelde Gedichten' (1948) van Roland Holst (1888-1976)

Annette said...

Marlou, ik ben een BachBarbaar.
Sowieso ben ik niet zo van de klassiekemuziek.
Het is een gemis. Gelukkig is er klassieke muziek waar ik wel erg van hou. Een tekort in mijn opvoeding - hoewel je dat wel zou verwachten.

Als ik had ingestemd was ik nu een Dolly Dot geweest:)

Ben een geboren muziekmens! En ook muzikaal. Heb me hier in het begin schuchter aangediend bij een koor. Maar ze hebben nooit iets van zich laten horen. Ze hebben het nooit gehoord, vrees ik. De gemiddelde veenvrouw beschikt over een harde stem....

Nu praat ik alleen maar over mezelf. Zo leuk voor jou. Ik geniet mee....

Knuffels van Annette:)

christiene said...

Mooi Marlou,een dag met alles wat je mooi vind....
gezellige meiden onder elkaar
op de goeie afloop een wijntje
wat wil een mens nog meer....
misschien nog zo,n dag.......
wens je een goed weekend
groetjes Christiene.............

Albert y Mara fotoblog said...

Zingen uit volle borst is plezant, wij doen het alleen onder de douche. Jij doet het als hobby in een koor en dat geeft jou een grote voldoening. Dat kunnen wij voorstellen. Het is nu 13.55 uur, dus over een uurtje ga jij weer de goede kant op. Naar je verloofde Henry in Amsterdam. Heel veel plezier samen toegewenst in het weekend. Lieve groeten van ons.

John said...

Middag Marlou,
Dat lijkt zelfs mij wel eens leuk mee te maken, maar ik ga het zelf toch maar niet doen.
Ik heb nog te veel andere bezigheden om me daar een dag in te storten.

Groet

mirjam kakelbont said...

Het is vermoeiend omdat je zo rete-goed je best doet ;-) Je wil het mooiste uit jezelf halen. Laat ik je dit vertellen: het is jullie gelukt!
Ik proost dan ook op jullie welverdiend wijntje.
Baai baai hanniebie!
Liefs Kakel

Petr@ said...

Hoi Marlou
de muziek komt me bekend voor, maar ik ben geen kenner.
Waarschijnlijk wel eens in de kerk gehoord.
Kan me voorstellen dat jullie wel aan een wijntje toe waren na afloop, om de keeltjes te smeren!

Liefs Petr@

gerdaYD said...

Fijn weekend lieve Marlou, geef jij je al even lieve Henry een knuffel van mij ook?
Voor jou:

oh die torte von dem sacher
ist fürwahr ein gaumenkracher
und in aller welt bekannt:
daß ein lehrling sie erfand
der gewiß kein dämel war
trotz seiner erst sechzehn jahr'
einst am hof von metternich
- welchen schnell die lust beschlich
jeden tag davon zu essen
derart war der fürst versessen
auf dies kunstwerk einer torte
ja ihm fehlten echt die worte
als er sie zuerst genoß
und dann tränen fast vergoß
vor entzücken und vor glück
über jedes tortenstück
[sogar fürstens hübsche"torten"
an manch insgeheimen orten
waren einfach hin und weg
von des sachers prachtgebäck] -
weiß die welt gemeinhin nicht
doch ist wiener kochgeschicht'!
© Henning Brunke
*wink, big smile*

rietepietz said...

Leuk om niet alleen kijker maar ook "deelnemer" te zijn op zo'n dag!
En de muziek van Bach gaat nóg wel 100 jaar mee denk ik;-)