05/03/2020

Lopen, lopen, lopen

.
Vorige week stond er een boeiend artikel in de Volkskrant.
De meeste artikelen lees ik niet, want narigheid wil ik zo veel mogelijk negeren.
Maar dit artikel sloeg bij mij wel aan, want het ging niet over narigheid, maar juist over het vermijden van narigheid.
Boven het artikel stond: Wandel en blijf gezond.
Het is geschreven door een neurowetenschapper, nou... die weet echt wel waar die het over heeft.
Over het brein dus.
De onderzoeker: Shane O'Mara wil ons allemaal aan de wandel hebben.
Wel... wij weten heus wel, dat wandelen gezond is.
Maar wat we misschien niet weten: je hoeft écht niet de hele dag te lopen.
Een half uur is genoeg.
Kwartiertje heen, kwartiertje terug. En elke dag hoeft ook niet, maar vier keer per week is in ieder geval heel goed.


Te voet, hoe twee benen de mens verder brengen.
Ik moest er van de week, toen ik het hondje uitliet, aan denken. Aan hoe ik mijn gedachtes orden, al lopend.
Kijk... mensen, die een hond hebben, die hebben sowieso mazzel... die hond moet uitgelaten worden, anders wordt het een zooitje in huis.



Maar als je werkt... hoe dan?
Nou... ik zie ze hier élke dag voorbij komen: de lunchwandelaars. Die werken hier om de hoek bij de gemeente en tussen de middag eten ze hun broodje samen lopend op. Is nog gezellig ook. Zij weten het dus ook: lopen!




Wat doet het lopen voor het brein?
Dat maakt dat we weer nieuwe hersencellen aanmaken, want: rust roest!
"Wanneer je spieren achteruit gaan, gaan ook je hersenen achteruit."

Hup... in de benen.
Computer uit en een kwartiertje heen en en kwartiertje terug.
Lekker he!

Hier kun je het hele artikel nog eens lezen:  Wandel en blijf gezond
Succes!


20 comments:

Lutje said...

ik heb een stappenteller en ik doe sommige dagen aardig wat stappen,
maar na mijn operaties ga ik nog weinig wandelen of veel minder wandelen in de natuur
ik fiets wel veel meer

-Een @->- voor jou*

די מריו said...

Ik loop al de hele dag op mijn werk, maar echt wandelen is fijner. Daar zou ik meer tijd voor moeten maken.

Love As always
Di mario

Karel said...

mogge Marlou
ben het helemaal mee eens
wandelen vind ik heerlijk
maakte gister weer een fijne wandeling
groet , Karel

Hilly Nicolay said...

Ik wandel veel, heel gezond Marlou.

Fijne donderdag.

Groetjes.

Bertiebo said...

Ook ik wandel veel. Voor m'n gezondheid en ik blijk het steeds fijner te gaan vinden

John said...

Nu loop ik wel meer als een half uurtje per dag. En dan sport ik ook nog. Dat moet goed genoeg zijn :)

Tine de Jong said...

Wandelen doe ik elke dag wel in de mooie natuur als de benen en voeten willen. Want die staken soms wel eens maar om de vrede met hen te bewaren verzorg ik hen met een heerlijk voetenbad en benen balsem en dan zijn ze ook weer even lief voor mij.

klaproos said...

heerlijk loutje, wij leggen heel wat kilometertjes af, al overpeinzend,
volgende week samen :-)
lijkt me weer héél gezellie..

xxx

rietepietz said...

Wie vertel je het, ja hoor wandelen móet. Al is het maar lopend de boodschappen doen dat helpt al. Maar meestal loop ik toch wel een uurtje per dag. Deze winter misschien niet helemaal gelukt omdat Henk in de rolstoel de wind heel vervelend vindt en we dus vaker met de auto op stap gaan , naar een beetje beschutte plek .
Dat het je hersenen "op een rijtje zet"is zeker waar. Ik liep ooit de vierdaagse om een nare gebeurtenis een plekje te gen en dat lukte wonderwel.

Sjoerd said...

Ik zou best willen, maar dan moet ik een been thuis laten...

Tine de Jong said...

Wandelen doe ik elke dag wel in de mooie natuur als de benen en voeten willen. Want die staken soms wel eens maar om de vrede met hen te bewaren verzorg ik hen met een heerlijk voetenbad en benen balsem en dan zijn ze ook weer even lief voor mij.

Jan K. alias Afanja said...

Vanaf het moment dat ik de diagnose MS heb gekregen, heb ik een jaar of tien mijn best gedaan om elke dag ergens in de natuur een fotokuiertje te maken. De laatste jaren lukt dat door gestage achteruitgang en een bijkomende kwaal niet meer elke dag. Wel probeer ik m.b.v. een stappenteller met kleine beetjes mijn dagelijkse beweging te krijgen.

pourquoi pas ??? said...

Als ik iets heb waar ik niet uitkomt ga ik lopen, lopen, lopen en ja hoor de oplossing komt net als ik strijd heb met de heer des huizes. Samen lopen en uitpraten. Komen altijd blij thuis.

Wat ik ook doe is als ik ergens moet zijn met de auto verderop parkeren en laatste stuk lopen.
Ik ben geen neuroloog maar lopen helpt bij zoveel dingen, verdriet, stress, hoofdpijn, buikpijn, boosheid, keuzes maken, plannen maken, ruzies met je lief.
Als je inderdaad nog eens de mazzel heb dat je een hond hebt en je ziet het plezier van het beest en van andere beesten dan moet je wel vrolijk worden.\

Edward McDunn said...

Goed om te weten, dat het eigenlijk helemaal niet zo intensief hoeft, dat zal mensen er toe overhalen, om het te gaan doen Marlou.

MelodyK said...

;-) Al 35 jaar honden in huis dus wij wandelen wel ;-)

christiene said...

Ha Marlou

met een hond dan ga je om dat het moet
in die tijd dat ik nog een hond had jaren geleden.
heb ik veel gewandeld,en echt afstanden
veel aanspraak onder weg.
Nu moet ik mezelf uitlaten.

Groetjes
Christiene

Rebbeltje ★ said...

Zou zowiezo goed zijn voor mij maar kom er niet toe.
Moet nog steeds het ritme vinden om dagelijks te wandelen...
misschien toch weer een hond nemen ;)
Groetjes

Hans said...

Wandelen is inderdaad gezond, mag het graag doen. Hans

Marthy said...

Wat ben ik blij dat ik een wandelaar ben. Een artikel naar mijn hart.

vilterietje said...

Ik noem het kop leegmakeni