14/08/2020

Een blije week

Eigenlijk zijn er wel meer dan duizend dingen waar ik blij van kan worden. Ik laat me niet gauw neerhalen door een slechte herinnering en ik blijf zelden steken in "sneeuw van gisteren"...

Het gebeurt natuurlijk wel eens, dat ik niet blij ben. Ja... hallo... ho ho... ik ben gewoon een mens ja! Maar het gebeurt niet zo vaak.

Weet je waar ik bijvoorbeeld deze week ontzettend blij van ben geworden?

Van de Facebook-lessen van Tijn Touber. Tijn is muzikant, schrijver en inspirator. Zo staat dat op zijn website... (* klik)

Elke nieuwe dag geeft hij op Facebook een blije les... De eerste blije les was voor mij heel belangrijk. Een les in fierheid! En waarom is dat voor mij belangrijk? Omdat ik met het ouder worden nogal krom ga lopen. Hup! Recht op: borst vooruit, schouders naar elkaar toe en glimlach.

Van deze les ben ik heel blij geworden, want het werkt! Ik kan hiermee mijn gevoel voor vrijheid neerzetten. Ik maak mezelf hierdoor groot. En blij ook nog...


Dit is Tijn, met zijn partner Binkie. Samen organiseren ze meditaties (bijvoorbeeld op het Museumplein of op de hei) en natuurlijk maken ze samen muziek!

De andere lessen van Tijn gaan erover om vrede, geluk, wijsheid en vrijheid neer te zetten in je ziel en om dat te tonen aan je omgeving. Ik probeer dat, maar... niet alles is altijd even makkelijk. Als je bijvoorbeeld steeds maar pijn in je rug hebt, dan wil je nog wel eens niet blij zijn en uitvallen. Naar wie? Naar degene die het dichtst bij je staat... Ohoh... arme Mister H. 

Dat is best wel jammer, want in principe ben ik een blij mens. En... het was een blije week, ondanks de rug!

20 comments:

Karel said...

mogge Marlou
blij zijn is mooi , en ook goed voor je gemoed
maar ja dan moet je geen pijn in het lijf hebben hé
ik hoop dat je de pijn in je rug snel kwijt bent
groetjes , Karel

Lutje said...

je doet leuke dingen, je wordt daar zeker blij van
doe jij maar verder
en wat hulpjes kan nooit geen kwaad
-Een @->- voor jou.

John said...

Ja, als je niet lekker in je vel zit, bijvoorbeeld door pijn, kan dat wel eens een slechte bui tot gevolg hebben. En wie is dan de pineut... Juiste ja.
Zelf probeer ik als ik me niet lekker voel mijn omgeving niet te belasten. Dat lukt aardig maar niet altijd.

Hilly Nicolay said...

Als je pijn hebt kun je niet altijd blij zijn.

Het is goed om op wat voor manier dan ook hulp te zoeken, proberen weer lekker in je vel te komen.

Vandaag veel blijheid gewenst Marlou,
Hilly

Edward McDunn said...

Voortdurend pijn hebben, kan je leven aardig vergallen Marlou, hulp zoeken op welke manier dan ook, kan nooit kwaad.

Nietzomaarzooo said...

Wens je ook vandaag een fiere en blije dag. Ga zeker even kijken naar zijn lessen.

sjannesblog.com said...

Zoveel mogelijk afleiding zoeken van de pijn, dat doe je goed! Sterkte evengoed, want het blijft jammer, dat 'gezeur op de achtergrond', maar mij maak je in ieder geval elke dag blij met je blog en reacties! Dank!

Tine de Jong said...

Geniet maar heerlijk van je vrije blogweek. Lieve groet Tine

vilterietje said...

Und jetzt sind wir fröhlich 😂😂😂

rietepietz said...

Het probleem is dat ieder mens weer anders is en wat voor de één geweldig werkt voor ander totaal niets doet. Maar proberen kan altijd, al denk ik zelf dat altijd alleen maar "blij zijn" niet kan en ook niet deugt.

Karel said...

ja ik heb sinds vele jaren eindelijk weer wat blommen op m'n balkon :)

ik wens je een fijne en hopelijk pijn vrije week

groetjes , Karel

Sjoerd said...

Ik heb dat met mijn knie, maar je kunt er inderdaad ook anders mee leren omgaan. Niet altijd blij, maar het wel accepteren en bagatelliseren.

Rebbeltje ★ said...

Hoi Marlou
Dus de rug is wat aan het vervelen en toch een blije uitstraling ja dat botst met elkaar...
Geniet je blogvrije week en hopelijk gaat je rugpijn snel weer over.
Fijn weekend

Jelle Droeviger said...

Vroeger zei iemand tegen me: ga toch op boksen...
Maar al gauw bleek dat ik niet goed ben in incasseren...
En helemáál al niet in het uitdelen van klappen.
.
Blijheid staat daar helemaal buiten.
Blijheid heeft te maken met je binnenkant, met tolerantie, inleving en hartelijkheid.
Blijheid ontstaat eigenlijk vanzelf als je rechtop, fier en ondernemend, voort gaat op de door jouzelf goedgekeurde weg.
Doe wél, en zie niet teveel om.
.
Jelle Droeviger.

Ferrara said...

Je mag ook wel eens toegeven aan het gevoel dat het even niet gaat. Mijn ervaring is dat ik er dan weer beter tegen kan. Neem je rust, het kan geen kwaad.

די מריו said...

De chiropractor heeft mijn rug zo geplakt dat mijn schouders naar achteren gaan. Zo belast ik minder mijn mijn nekspieren en word ik een vrolijker mens, want geen pijn.

Love AS Always
Di mario

Hans said...

Altijd blij lukt ook niet.
Goed je rug gebruiken is zeker belangrijk, voorkomt een hoop ellende. Hans

Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio

miekequilt said...

Wat fijn dat je in deze hitte zo'n fijne week had. Voor mij is Tijn te zweverig, maar hij helpt jou wel. Heerlijk toch.

Marthy said...

Ik had op de katholieke meisjesschool een gymleraar die altijd tegen ons zei: schouders naar achteren, borst vooruit, hoofd omhoog, weest trots op je lichaam. En toen kreeg ik dezelfde gymleraar, het was trouwens een stuk!, ook op de middelbare school. Dus het is er ingehamerd bij mij.

Carla S. said...


O lieve Marloekie, wat een fijn verhaal weer.
Ik ben meteen rechtop gaan zitten, want ik heb inmiddels de hoge rug van een boze kat.
Van een leven lang schrap zetten.
Zelfs al een afspraak met de fysio gemaakt om eerst e.e.a. los te kneden, want we hebben het wel over staalkabel(tjes).
Wat rot voor je dat die rugpijn nog zo door zet.
Weet je al wat de oorzaak is?
Knap dat je er zo goed mee om gaat.
Ik word altijd blij van je verhalen, zelfs als ze wat droevig zijn, dan vind ik ze mooi en daar word ik dan ook weer blij van.

Tot gauw, het koelt af, we kunnen weer wandelen! Dikke kus van Carla