25/08/2020

Lezen met Bril

 .

Kijk jij ook altijd bij de buiten-boekenkastjes? Of er iets van je gading bij zit?

Ik altijd!

En zo komt het dat ik eergisteren al wandelend langs een kastje kom en een boekje vind: Lachen met Bril. Ik denk meteen aan Martin Bril, maar nee, geen Martin Bril, maar wel een boekje met tekeningen van Peter van Straaten.













Het heet "Lachen met Bril" omdat het een piepklein miniboekje is met piepkleine lettertjes, waar je écht een bril of zelfs vergrootglas bij nodig hebt...Toch probeer ik het al lopend te lezen, zónder bril. Die heb ik wel bij me, maar even geen zin om te pakken.

Ik sla het open en het eerste plaatje wat ik zie is dit:

















"Ik had heel nare ouders en nu heb ik heel nare kinderen" staat er.

Meteen denk ik aan mijn eigen ouders... Aan wat een geluk ik heb gehad met hen. Wat een lieve mensen dat waren. Hoe gek ik vooral op mijn moeder was. Mijn vader was een prima vader, maar ik kon hem, vooral toen ik puber was, niet uitstaan. Maar het was gewoon een goeie vader en ik was gewoon een recalcitrante puber! "Sorry vader", roep ik naar boven naar een wolk in de verder blauwe hemel...

En dan denk ik aan mijn eigen kind. Hoeveel geluk ik daarmee heb gehad en nog steeds. Wat een fijn mens is dat geworden en wat krijg ik daar veel liefde van... Al lopend tel ik mijn zegeningen. 

Wat een gaaf boekje! Ik neem me voor om zo nu en dan, vóór een wandeling het boekje open te slaan en een beetje te filosoferen met de bladzij die tevoorschijn komt. 

144 bladzijtjes vol tekeningen en teksten. Geweldig! Wat een kadootje...

💚





26 comments:

Lutje said...

zo'n boekje tegen komen vindt ik wel leuk, maar hier ken ik zo'n kastjes niet, dat gaat hier ook niet
-Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Mooie vondst, veel leesplezier Marlou.

Karel said...

mogge Marlou
ik ken de kastjes , soms mooi soms minder mooi :)
jij trof een heel leuk boekje , dat zelfs gelijk herinneringen bracht aan je jeugd , hoe mooi is dat
geniet de dag
groetjes , Karel

John said...

Als ik mijn bril afzet zie ik precies niets meer dus die heb ik meestal op. En ik heb alles in een dus ook lezen gaat super. Zelfs de kleine letters.

sjannesblog.com said...

Ik ben ook fan van de boekenkastjes: om er af en toe iets uit mee te nemen, maar ook om iets in weg te zetten. Handig voor mijn uitpuilende boekenkast thuis.

miekequilt said...

Zet maar gauw je bril op, Marlou. Het boekje heet Lachen met bril!! En niet Lezen met bril.
En ik kijk ook altijd in die kastjes. Lekker ff snuffelen.

Bertiebo said...

Dat is nou heel gek, ik ben gewoon een soort van allergisch voor Peter van Straaten. Ik word er niet vrolijk van, gezeur vind ik het. Maar ja, ik weet dat de meeste mensen er erg van genieten, dus ik vind het raar van mezelf. Ik kijk ook altijd in kasten, maar dit boekje had ik laten staan

Sjoerd said...

Ik kijk ook altijd of er iets van mijn gading inzit, maar meestal niet.

Tine de Jong said...

soms heb ik ook geluk wat mooi's te vinden in zo een kastje die steeds meer tevoorschijn komt in menig dorp. Onlangs zelf ook veel er in gedaan want dan had een ander er weer wat aan.

pourquoi pas ??? said...

Ik heb zo een kastje gemaakt en ik vind het leuk om het bij te houden en weer orde te scheppen. fijn dat je er weer bent.

Edward McDunn said...

Je ziet die kastjes steeds meer, het loont de moeite, om er even in te kijken.

Hilly Nicolay said...

Een mooi cadeautje Marlou.

Geniet ervan!

Groetjes,
Hilly

nicole orriens said...

Wat een leuke vondst! Ik moet meteen lachen om dat eerste plaatje. Op basis daarvan had ik het boekje ook meegenomen : )

Riet said...

Brrr, ik vind die kastjes eng, jammer, want ik hou van boeken en boekjes

Karel said...

ik ben inspirerend ? hihi
ja het is schitterend wandelen in de omgeving van Nijmegen , was er veel
maar ik heb de wandeling van vandaag verschoven , want de voorspelling van regen en storm zijn mij te reëel

Rebbeltje ★ said...

Hoi Marlou...
Je maakt er lezen met bril van want ja lachen met bril ?
Wie heeft daar nu een bril bij nodig haha
Het eerste plaatje geeft al een goed idee wat er zoal in zal staan en dit is alvast een mooie nadenker.
Groetjes

די מריו said...

Ik denk dat we nog wel meer voorbeelden zullen zien de komende tijd. Mooie herinneringen heb je. Dat is goed.

love As Alwyas
Di Mario

Jelle Droeviger said...

Peter van Straaten...,
Goud.!
Het zijn eigenlijk Zeer Korte Verhalen.
Het menselijk onvermogen met een tekening belicht.
Wie hier niet om moet lachen moet naar de dokter.
De mensen die dit weg deden hebben nú al weer spijt, zeker weten.

Jelle Droeviger.

Nietzomaarzooo said...

Wat een vondst!!!
Had 'm ook meegenomen inderdaad dat ene plaatje was al genoeg om me te overtuigen.

Welkom terug.

Mormorsweb.blogspot.com said...

Lekker filosoferen en je zegeningen tellen. Dan geniet je dubbel van een wandeling.

mirjam kakelbont said...

Wat een geweldige vondst! Ik dacht ook meteen aan Martin Bril maar herkende ook de pen van Van Straaten. Tja, als je met niemand van de 28 kinderen in de klas kan opschieten, aan wie ligt het dan, aan alle 28 kinderen of aan jou?
Mijn ouders zijn niet zulke fijne mensen. Ze hebben het nog nooit voor me opgenomen. Ik ben niet goed genoeg. Heel lang dacht ik dat ik dat nare mens was, dat ze me altijd vonden maar sinds therapie weet ik beter: het ligt niet aan mij. Best een geruststelling; gewoon jezelf mogen zijn.
Gezellig om weer wat van je te lezen ♥
Dag dag lieverd!

Hans said...

Ze zijn leuk de boekenkastjes.
Lachen met Bril klinkt wel aantrekkelijk.
Zonder bril lukt het me niet meer.
Ach in het leven is het niet altijd koek en ei. Hans

Ria said...

Wat heb je weer een leuke blog,
heerlijk om te lezen altijd.

Dikke kus en de groeten aan je verloofde.
💋🙋‍♀️Ria

Jetteke said...

Jaaaa, Peter van Straaten! Ik ben ook fan van hem!
Hij is in 2016 overleden zie ik op Wikipedia.

Leuk geschreven weer Marlou, dankje!

Liefs,
Jetteke

Carla S. said...

Jozef Marloekie, wat heb jij geluk gehad met de vondst van dat boekje.
Ik had altijd kaarten van hem en verheugde me op zijn tekeningen in mijn krant.
Fijn dat ik erin mag delen en ik hoop van de week nog met je te wandelen. XX C

Maria said...

Wat een mooi verhaaltje weer Marlou!