26/08/2020

Het Gezicht van Nijmegen

Een masker van 2000 jaar oud: opgebaggerd in 1915 in de Waal bij Nijmegen... Het is een masker, dat gebruikt werd door de Romeinen: als gevechtsmasker. Een prachtige bodemvondst!








Het is te zien in Museum Het Valkhof en gigantisch groot nagemaakt door de kunstenaar Andreas Hetfeld. Je mag een kijkje nemen in zijn atelier, waar een replica van het masker staat:

















Andreas heeft het masker gigantisch vergroot: 6 meter hoog! Dat moet een enorm werk geweest zijn. Eerst een staketsel van hout en ijzer en wax en gedoe... en dat invullen met iets wat heel hard kan worden. Kijk toch eens... wat ENORM!

















Uiteindelijk is het dus het Gezicht van Nijmegen geworden, werkelijk MEGA! 

Het atelier, waar het gebouwd is staat in Millingen en het werd op een boot getakeld en over de Rijn en daarna over de Waal naar Nijmegen vervoerd. Dat leverde mooie plaatjes op. Deze plaatjes heb ik op internet gevonden. Hier kun je goed zien hoe groot het is... Ik wou dat ik daar bij geweest was...


Het kunstwerk is geplaatst op een soort van schiereiland (Veur-Lent) recht tegenover de binnenstad van Nijmegen. Schitterend en trots staat het daar. Uitkijkend over de stad:

Aan de achterkant is een trappetje en je kunt er gewoon inklimmen. Echt grappig om eens te doen! Dan krijg je ook nog weer eens een idee van hoe groot het is...


Mocht je ooit in de buurt zijn: eerst naar het Museum, waar je ook een goeie docu van een paar minuten kunt zien over het maken van Het Gezicht van Nijmegen en dan... er zelf naar toe. Over de Waalkade (langs het Labyrinth) naar de brug en er aan de overkant weer af en dan loop je er zo naar toe.

Ietsjes verderop is een heel leuk bruin café voor een lekker biertje!






22 comments:

Karel said...

mogge Marlou
dat is zeker een groot kunstwerk
ik heb heel wat keren op het uitkijkpunt van het Valkhof gestaan
maar toen stond het er nog niet , dus zeker een reden , die kant weer eens op te gaan
groetjes , Karel

Nietzomaarzooo said...

Hadden die Romeinen eens moeten weten.

Hilly Nicolay said...

Groot beeld Marlou.
Leuk ook dat je erin kan.

Groet en fijne woensdag.

Hilly

John said...

Dat is mooi gemaakt en een heel werk geweest. BEn wel nieuwsgierig naar het materiaal hij heeft gebruikt. Dat ga ik later eens uitzoeken.

די מריו said...

Dat ziet er goed uit, misschien iets kleiner voor hier in de tuin ;-)

Love as always
Di Mario

Edward McDunn said...

Geweldig dit Marlou, dat heeft die kunstenaar heel knap gedaan hoor.

Tine de Jong said...

Mogge Marlou, Wat een mooi blog en ik had erover gelezen dat men deze ging vervoeren. Echt mooi gemaakt en alle lof ook voor de kunstenaar. Als ik eens in de buurt zal wezen is het wel een bezoek waard.

Sjoerd said...

Een mooi verhaal en zeker een bezoekje waard, ik zie dat het wat te groot voor Henry is geworden...

sjannesblog.com said...

Leuk om te bezoeken. Ga ik zeker onthouden.

Mormorsweb.blogspot.com said...

Nijmegen is een mooie stad;een oude stad. Ik ben er heel vaak geweest.

nicole orriens said...

Wat een prachtig gezicht! Ik wist helemaal niet dat Nijmegen dit had, maar ik vind het meteen indrukwekkend en bijzonder.

Karel said...

ha die Marlou
jij blijft binnen , gelijk heb je :)
ik fietste toch ff droog heen en weer naar de apotheek

afnemende storm groet

vilterietje said...

WOW!

Jelle Droeviger said...

Mooi stuk, Marlou.!
Ja, door de eeuwen heen is er altijd gedoe rond Nijmegen geweest.
De Romeinen bleven er tijdens hun opmars door het continent plakken, omdat het zo dicht bij die machtige rivier, de latere Waal, lag en het licht er zo mooi was. En om de meisjes met de mandjes met eieren, die hun handel voor As, Semis en Quadrans (het Romeinse geld) aan ze probeerden te slijten.

Later was er gehannes met een brug, die wat verder weg lag dan men hoopte.
.
Een mooie ontdekking, dat Romeinse gevecht-masker dat je kunt bezoeken en beklimmen, en waarvandaan je dan de stad kunt zien liggen.
.
Jelle Droeviger.

Rebbeltje ★ said...

Hoi Marlou ha dat beeld in het klein mocht van mij zo in mijn kamer plaatsnemen hihi
Je hebt er een mooie versie van en je foto in het hoofd erg leuk
Jullie weer wat gezien...en genieten in het bruin cafe achteraf haha
Groetjes

ps mail gestuurd

rietepietz said...

Het is mij altijd een raadsel hoe zo'n beeldhouwer iets "gelijkends" kan maken.En dan nog zovele malen groter dan de werkelijkheid. Echt heel knap, leuk gedaan dat je ook een "oogje"op je kunt houden!

Unknown said...

Mooie blog Marlou, kom het toevallig tegen. Een Romeinse groet van de maker.

miekequilt said...

Wat een mooi kunstwerk. Lijkt me prachtig om (onverwacht) tegen te komen. Heel indrukwekkend.

Hans said...

Het masker van 2000 jaar oud, ziet er nog gaaf uit.
Dat is van het masker zeker een gigantische vergroting.
Het is een actief kunstwerk geworden. Hans

Marthy said...

Ik vind het echt prachtig. Moet maar eens gaan kijken in Nijmegen.

Carla S. said...

Helemaal nieuw voor mij Marloekie en prachtig!
Goeie tip voor een dagje uit.
Liefs, C

mirjam kakelbont said...

Werkelijk twee kunstwerken. Zowel het origineel als de heel grote. Het geeft Nijmegen echt een gezicht! En wat bijzonder dat je er aan de achterkant kan inklimmen. Deze kunstenaar verdient een medaille.
Dag dag liefie ♥