23/03/2009

DE BORDERCOLLIE

.



Ik loop langs de Elswoutlaan en zie een auto brutaal bij het weiland inparkeren.
Ik blijf staan om te zien, welke malloot daar nu weer met zijn SUV in de weer is.
‘t Ziet er echt belachelijk uit…
Maar… er komt een hele grote man uit met een groen pak aan, vettig hoedje op. Grote laarzen aan en meteen springt er ook zo’n Schots schapenhondje uit. Zo’n hondje, dat reageert op fluitjes en aanwijzingen en dat dan een hele kudde schapen een afgesloten terrein in kan sturen. Spannend vind ik dat altijd.
Vroeger, toen ik de BBC nog kon ontvangen keek ik wel eens naar wedstrijden met die hondjes. Ik werd er altijd onwijs rustig van.
Maar goed: deze man is bezig met die hond en met een stuk of 30 schapen.
Heel onhandig vind ik hem. Het hondje doet precies wat hij zegt, maar de man zelf is zo onhandig…
Ik blijf er heel lang naar kijken. Na een half uur rommelen en rotzooien lukt het hem eindelijk om de schapen in de buurt van de auto te krijgen, waar ze min of meer ingesloten worden door aan de ene kant het hek en aan de andere kant het hondje.
Het is een gaaf hondje. Pienter en sportief.



Wat is nou uiteindelijk de bedoeling???
Alle schapen krijgen een inenting.
Nu blijkt de schapenboer weer handig.
Hij pak elk schaap bij nek en kont. Draait het met één handige beweging op de rug en geeft het beest een injectie van het een of ander.
En dat 30 keer.

Ik wacht er een stuk of 5 af en dan vind ik het welletjes.
Ik loop door, richting Elswout en baal, omdat ik geen fototoestel bij me heb.
Zul je zien: is er iets spannends te zien… en dan moet je weer een foto met je ogen maken.





kijk hier bij EMSKIE voor mooie foto’s van de geboorte van een zwart lammetje:

http://www.haaraalde.nl/haas/wordpress/?p=650


.

34 comments:

Anonymous said...

er zijn al hele kleine foto toestelletjes in de handel die je nauwelijks voelt in je zak. Misschien eens op marktplaats kijken.

Yvette said...

héé je was vlak bij me in de buurt!!!!
Lopend haal ik het nu nog net niet..maar over een kort tijdje!!!!

Anonymous said...

Mooi he dat je honden zoveel kunt leren. Dan moet je het zelf alleen wel goed doen ;-)

Love As always
Di Mario

Anonymous said...

Owh.. owh.... vergeet ik het nog bijna... Mooiste mens.. zou kunnen.. omdat mijn oma niet meer leeft ;-) Gefeliciteerd met de geboortedag.

Lvoe As Always
Di Mario

MariecusBruyn said...

fotofliepser niet op zak... ik kan ervan meepraten, was ook een weekend zonder! en zoveel moois en leuks gebeurd...
gelukkig kon je nog zo'n prachtige foto's en verhaal aanbieden bij Emskie :)
Nu voel ik me nog meer in lentestemming, met al dat nieuwe leven.

Ibella said...

Dit zijn prachtige honden, heel intelligent. Je moet wel van lange wandelingen houden, want deze honden hebben veel beweging nodig.
De site over de geboorte van lammetjes is prachtig.
Jou vkblog had ik al gevonden ondanks naam, ik herkende je foto.
Momenteel lijkt het hier herfst, maar ik doe het rustig aan vandaag. We waren al om half zeven in de weer met de kleinkinderen.
Liefs Ibella

Anonymous said...

Dat was dus weer een mooie wandeling, met veel belevenissen.
het vkblog kende ik al, en ga er af en toe eens kijken.
De site van de lammetjes ga ik zo nog ff kijken.
Maak er een mooi dagje van ook al is het weer niet lekker, wat een groot verschil met gisteren en de dagen ervoor.
Liefs Marjolijn.

Anonymous said...

Joepie het is maandag dus Marlou is weer in de lucht met een nieuw verhaal. Ja jammer, dat je geen camera mee had dat had je verhaal net dat extra toefje meer gegeven.

Anonymous said...

Jij houdt van lentekolder lieve Marlou?
Ik weet dat de lente komt,
ik weet het nu heel zeker,
ik weet dat de lente komt,
waarom? 3x
Wie heeft je dat verteld?
Het lammetje, het lammetje, (veulentje, biggetje enz.)
wie heeft je dat verteld?
het lammetje in het veld!
*wink, big smile*
Maak er een heerlijk dagje van, zelfs als het regent en de wind om het huis giert...

Anonymous said...

Gewoon maar altijd je toestel meenemen!! Al moet ik zeggen dat dat mij ook niet altijd lukt!

Anonymous said...

Bedankt voor je bezoekje, ik moet nog 6 dagen W88.

Unknown said...

Hoe voorkwam die boer dat ie 'n schaap twee keer inentte.?

Hoeveel poten hadden die schapen tezamen.?

Allemaal vragen, vragen, die by me opkomen als ik aantallen tegenkom in een verhaal.

En dat, terwyl het buiten LENTE is, en er zoveel meer te genieten is dan wetenschap...

Gemma Droeviger.

Anonymous said...

Wat een heerlijke wandeling!
Ik krijg hierbij ook wat nostalogische gevoelens, ik ben een boerendochter en als kind baalden wij altijd dat we mee moesten helpen en nu?
Denk ik vaak, wat ben ik toch groot geworden in een rijkdom die ik toen niet waardeerde en zou dat best nu wel es over willen doen..
Doei doei, Akky

Anonymous said...

Hoi meis,
Ondanks het slechte weer van dit moment, hoop ik dat je vandaag er toch weer op uit kunt voor een mooie wandeling.
Misschien met regenhoed en plu, maar toch er even op uit.
En tussen de buien, schijnt de zon, precies op het goede moment.
Fijne dag meis.

Anonymous said...

Goedemorgen lieve Marlou! Nog steeds aan het zingen?
*wink, big smile*
En, vandaag grote schoonmaak in de tuin? Ik duim voor je dat het een béétje zonnig blijft en je de bottekes binnen laten kan...
Merciekes voor je reactie, en maak er een fijne opknapbeurtdag van!

Anonymous said...

Merciekes voor je mooi beddegedicht Marlou, ik kende het niet, o schande!
*wink, big smile*
En? Iets gevonden op die link? Hihi.
Maak ereen fijne dag van hé!

Anonymous said...

Hey meis,
Een goed dagje vandaag he!!
Maak er iets moois van.
Lieve groet.

Anonymous said...

Daarom heb ik nu altijd mijn camera bij me.

Anonymous said...

OT: omdat geel jouw kleur is de laatste tijd:

rood geel en groen
de rode
de gele
de groene

dan de rode weer
de gele
de groene

na rood geel
na geel groen

als je dat zo doet
dan heb je eerst de rode
dan de gele
dan de groene weer

nog een keer

de rode
de gele
de groene
© haller
*wink, big smile*

Dankjewel voor het gedicht van Melker, lieve Marlou, en maak er een heel geel dagje van!

Anonymous said...

W88 duurt lang

gerdaYD said...

O, merciekes Marlouke voor het gedicht van haller op mijn blog, het is mooi!
En maak er een superweekend van, wil je?

Han said...

Een klein lesje:
Plak onderstaande HTML code van de link in de reactie bij een webloger (hij of zij moet wel beperkt HTML aan hebben gezet anders werkt het niet).

http://toolator.com/web-log/smiley/preview/11.php

Verander:
http://i76.photobucket.com/albums/j32/edithtml/icon_surprised.gif
Naar de URL waar het plaatje staat.

Tip:
Plaatjes max. 500pix breed
jpg mag ook ipv gif
klik even het voorbeeld knopje
SU6

Marlou, dit is een test... said...

HeY Han,
ik ga het meteen proberen.
Alvast bedankt voor de tip...
http://toolator.com/web-log/smiley/preview/11.php

Marlou in testfase 1 said...

http://i76.photobucket.com/albums/j32/edithtml/icon_surprised.gif

Han said...

Het werkt alleen bij een WEB-LOG.NL niet bij BLOGGER.com
Het gaat dus wel lukken bij oa Gerda en bij mij.
Je moet ook nog een plaatsje hebben waar je de plaatje neer zet op internet bv http://photobucket.com

klaproos said...

juist daarom heb ik "altijd mijn camera bij me'

dank je wel voor je reactie op mijn weblog,
ik eet niet hóe ik aan de naam kom, alleen dat er op16 mei 2005 heel veel klaprozen bloeiden :-)
dé dag dat ik mijn weblog opgestart heb:-)

groetjes
klaproos

Ibella said...

veel plezier nog met je kleinzoon en alvast een fijne zondag.

Liefs Ibella

marjolijn said...

Hey meis, nog een fijne zondag, hopelijk een beetje droog, vandaag was het in het brabantse echt bames, echte hoosbuien!!
Op terugweg zelfs zo hard, dat alles langs de kant van de weg moest, niet om door te komen.
Maar goed toch heel thuis gekomen.

gerdaYD said...

Lieverd, jij ben gewoonweg een SCHAT! Wawwwww wat een reactie!
En voor jou:

Op zoek naar een complement...
Accepteert men jou zoals “jij” bent.
Geen poes pa... gewoon zoals een ieder jouw kent.

Explosief… en soms expressief...
Verdere karakter trek... heel erg lief.
Dat is zeker een complement!
© Robotic

Ellen said...

Jeetje, dit is de 30ste reactie op je maandagse stuk

klaproos said...

gaaf dat zo'n dier zoveel wil leren hé,
ik vind ze erg mooi ,maar ook wel wat drukachtig, in mijn huisje passen mijn drie lieve motjes perfect,

het moet niet groter zijn het dier:-)

groetjes
klaproos

Han said...

Nog naar de grote markt geweest en de hallen bezocht?

gerdaYD said...

Goede morgen maandag
hoe is het met dinsdag
De groeten aan woensdag
zeg tegen donderdag
Dat ik a.s. vrijdag
met de bus van zaterdag
zondag kom logeren
© Lucyvader
*wink, big smile*
Dankjewel voor je superreactie en maak er een fijne dag en week van!!!

Anonymous said...

Hello. And Bye.