06/03/2009

KLEIN ROOD FRUIT

.




Het kleine rode fruit stikt van de anti-oxidanten.
Laatst had ik een lekker sapje: die heerlijke framboosjes gemengd met granaatappelsap.
Als je dat drinkt dan voel je dat je lichaam de strijd met de vrije radicalen aangaat.
Aardbeien en frambozen. En dan vooral de frambozen.
En straks weer die heerlijke aalbessen.
Ik kan bijna niet wachten tot de struik in mijn tuin weer van die mooie rooie trosjes draagt.




Van Henry kreeg ik een goed boek: “ETEN TEGEN KANKER” (klik), waarin de rol van voeding bij het ontstaan van kanker wordt beschreven.
Bij de risicofactoren van kanker neemt voeding 30 % voor z’n rekening.

Roken 30 %
Erfelijke factoren 15%
Infectie 5%
Beroepsmatige blootstelling aan straling 5 %
Alcohol 3 %
Overgewicht, gebrek aan lichaamsbeweging 5 %
Ultraviolette straling 2 %
Drugs 2 %
Vervuiling 2 %
Andere 1 %

Waar bij ik toch wil aanvullen, dat je, als je denkt,dat je alleen maar “goed” bezig bent alsnog kanker kunt krijgen. Ze kunnen me nog meer vertellen: ik weet zeker dat ik gezond leef, niet rook en nergens rare stralingen van oppik en toch... heb ik borstkanker gekregen.
Ik schrijf dit dan ook eigenlijk alleen maar omdat ik het kleine fruit zo heerlijk vind. En zo fijn om te plukken tijdens wandelingen. En omdat het rood is natuurlijk...


Hier een paar strofen uit Samen bramen plukken:


Te hooi en te gras
Als dit op een gedicht lijkt,
dan komt dat door jouw ogen
die blauwer worden als je praat
over zeemeeuwen
en aardbeienjam

Als ik ben blijven plakken
dan ligt dat aan augustus
onder de kersen
in de schaduw
van jouw tuin

Samen bramen plukken
Samen schuilen onder een jas
Samen lopen van omstandigheden
Te hooi en te gras
dat was
wat het was

Bij IKEA heb ik super lekkere jam gekocht: ekologische HALLON & BLÅBÄR.
Hallon zijn frambozen en Blåbär zijn bosbessen. Stikvol anti-oxidanten. Mmmmm! Echte aanrader...





.

11 comments:

Anonymous said...

Mogge meis,
Ja, heerlijk die rode vruchten he!!
Een wafel erbij en een beetje slagroom, hhmmmmm. Misschien niet echt verantwoord, maar heerlijk!!
Zittend op een gezellig terrasje, aangenaam zonnetje erbij. Dat kan toch niet verkeerd zijn.
Fijne dag meis, de zon probeert het grijze wolkendek te breken hier, dus wie weet wat er nog allemaal gaat komen.
Groet Marjolijn.

Anonymous said...

Jeetje, wat ziet dat er heerlijk uit. Ik voel het voorjaar van de vruchten afspatten.

Ibella said...

Gisteren nog bij AH uit de diepvries gehaald voor in een toetje, natuurlijk veel minder lekker dan vers.
Het is hier koud en miezerig en zo voel ik me ook een beetje.
Liefs Ibella

Anonymous said...

Ik stuur de zon een beetje door, naar jullie allemaal.

Anonymous said...

Marjolein, het is gelukt. In Haarlem schijnt de zon volop.

Anonymous said...

Mooi zo, dat was de bedoeling....!!!

Anonymous said...

Dat die rode vrije radicalen ooit nog eens goed voor me zouden zijn, had ik toch nooit durven dromen. ;)

Anonymous said...

Goede voeding, goed in je vel zitten, een goede conditie. Dan kom je een heel eind. Maar je zegt het goed, je weet het nooit zeker.

Love As Always
Di Mario

Anonymous said...

Buenas Días Marlou,
En wat zat ik net gedachteloos te drinken?, een sapje van appel/peer en framboos..
Ineens dringt het door dat dit ook rood is. Gek he, sinds jij met de rode week bezig bent, zie ik ineens veel meer rode dingen/voorwerpen in mijn omgeving.
En wat wordt het volgende week ¿le amarillo color?
Un bien día para ti,

Un abraza

Anonymous said...

Tja lieve meid, kanker krijgen is als een loterij, je weet nooit of je prijs hebt en waarom je prijs hebt... ik hoop en duim voor je dat het allemaal nog in orde komt...

frambozen zijn dromen
die op je gehemelte
uitkomen
frambozen
in een rieten mand
riet vind je
aan de waterkant
water, water, water
- gedachtenstroom -
droom
...
dromen
in een ledikant
'k smul nog een framboos
uit de rieten mand

een roze tong
een roze bril
...
een frambozendroom
is wat ik wil
© Elissa-Amanda

Merciekes voor je gewaardeerde morele steun schat, en maak er een fijn rood weekend van!

Anonymous said...

Ik ben nu niet zo'n fruiteter. Ik lust het wel allemaal maar als ik een appel of peer zie liggen, wil ik er niet meteen in bijten.
Als ik zo'n rood fruit zie liggen, wil ik dat wel. Dat is wel om te snoepen maar helaas vaak erg duur voor de hoeveelheid die je krijgt.