30/03/2009

DE UKELELE

.




Tijdens het herdenkingsconcert voor George Harrison op 29 november 2002 speelde Joe Brown op een kleine ukelele een heel mooi, eenvoudig liedje.
Het was het laatste liedje van het concert: de hekkensluiter met vallende rozenblaadjes en lichtjes.
Het heette: “I’ll see you in my dreams”. Ooit geschreven in 1924 door Gus Kahn.
Dit is de ingekorte tekst:

I'll see you in my dreams
Hold you in my dreams
Someone took you out of my arms
Still I feel the thrill of your charms

Lips that once were mine
Tender eyes that shine
They will light my way tonight
I'll see you in my dreams


Het lied mocht een jaar geleden nog uitgebreid op YouTube gespeeld worden, maar ineens is er iets met de rechten voor alle liedjes van dat ene concert, dus… jammer jammer, maar helaas: de uitvoering van Joe Brown van toen is niet meer te zien en te horen.
Maar… het lied staat wel, tijdens een ander concert door hem, op YouTube, niet zo mooi en ontroerend, maar klik na het lezen hiernaast op het plaatje dan kun je het zelf bepalen.



Ik was er helemaal van ondersteboven. En nu komt het: DE UKELELE…
Ik wilde ook zo’n ding! Ik wilde er ook op leren spelen. Ik kan gitaar spelen, dus waarom ook niet op de ukelele en… ik wilde juist dat ene lied leren.

Welnu, lieve lezers… het uur U is aangebroken.
De UKELELE is gekocht! Hij ligt hier op de piano en ik kan het lied al een beetje spelen.
Misschien neem ik les, voor houding en aanslag en nog wat dingen, omdat ik gewoon niet weet hoe je ‘m vast moet houden en zo.
Op internet kan ik daar overigens wel het een en ander over vinden.
Ik heb mijn UKELELE! Ik ga het lied leren en ga het spelen, de sterren van de hemel…

Wil je nóg een ukelele artiest zien, dan is mr Iz. (Israel Kamakawiwo`ole) een echte aanrader. Een grote, heel erg dikke zanger uit Hawaii (is helaas in 1997 aan zijn obesitas overleden) die met dat kleine instrumentje: “Somewhere over the rainbow” zingt.
Bij deze versie zie je hem spelen en zingen en aansluitend het uitstrooien van zijn as in zee, waar de Hawaiianen een heel groot feest van gemaakt hebben. Echt even een keertje de tijd nemen om dit te zien…



Ga je mee naar Hawaii? Dan speel ik “I’ll see you in my dreams” voor je op het terras bij zonsondergang… Het witte zand voelt warm aan je blote voeten. Je hebt een glas met iets koel-kleurigs in je hand
Haha! Ik ben een echte dromer.

Enne.... maandag ben ik er weer met een nieuwe aflevering in Het Praathuis…
Een hele fijne week allemaal!

Dit is de schakel naar het lekkere warme "Somewhere over the Rainbow" . Mr. IZ (klik)

Hier zijn nog wat schakels met hele leuke liedjes (voor elke dag één!!)

Izak Boom

Chemiecta
Uni and her Ukelele
Gus and Fin
Carl Ray Villaverde




.

28 comments:

Ellen said...

Thank God it's monday.
Ik zag hem op de piano, maar kende het verhaal er niet achter. Mooi weer om op de veranda te oefenen.

marjolijn said...

Ha, leuk hoor, jouw warme zomer kan echt beginnen.
Zie je al zitten op een lekker terras, of veranda, tuintje en heerlijk spelen maar...!!!
Dat gaat je vast lukken!!
Veel speel genot, meis.
Lieve groet Marjolijn.

Ibella said...

Ik wil graag met je mee dromen Marlou en liggen op het warme strand, luisteren naar jou spel op de ukelele. Lui, loom, genietend van een koel drankje en mooie muziek. Af en toe een duik in het water. Mooier kan een droom bijna niet zijn.
Ook de muziek van Israel Kamakawiwo`ole is schitterend.

Succes met het spelen op de ukelele.Liefs Ibella

Yvette said...

dat gaan we zien, als in de rat van hamelen huppelen we achter je aan...zie je het voor je?

Anonymous said...

aaaah!!! leuk hoor, ondertussen ontdek ik ook steeds meer ukelele in liedjes...

Di Mario said...

Soms kan je zo lekker uren surfen over youtube.

Love As Always
Di Mario

gerdaYD said...

All the world's a stage they say
And I've seen many things
Standing with my little ukelele in the wings

I've seen bearded ladies
And strong men with iron bars
I've seen cheeky chorus girls
Hob-nobbing with the stars

Yes, all the world's a stage they say
And I've seen many things
Standing with my little ukelele in the wings

Once a leading lady
Was clearly in distress
She asked if I could help her
With the fasteners on her dress
You should have seen the outcome
I almost broke me strings!
Standing with my little ukelele in the wings

I've seen song and dance men
Being heckled by cat-calls
And a buxon bare-back rider
Make a juggler drop his clubs!

Yes, all the world's a stage
And you won't believe the things
I've seen standing with my little...
Standing my little...
Standing with my little ukelele in the wings!
© The Rutles
*wink, big smile*
PROFICIAT met je nieuwe aanwinst, Marlouke, vooral omdat je hartje er al zo heel lang naar verlangde... Ik ben zo blij voor jou!
En bedankt voor de informatie, wéér iets bijgeleerd! Ook een dikke merci voor je steeds weer weldoordachte én geformuleerde commentaren...

Han said...

Bedankt voor je leuke link naar YOUTUBE, als ik daar kom blijf ik altijd plakken en vliegt de tijd voorbij.
Oja as zaterdag en zondag is het gartis toegang.
Maak er een mooie dag van vandaag!

hendrike said...

Wat leuk zeg,veel plezier ermee !

Han said...

cómo era la?

gerdaYD said...

Vandaag met veel plezier het tweede liedje gesavoureerd, dankjewel lieve Marlou!
En voor jou gevonden:
(...)
ukelele
hawaiiaans voor springende vlo
en waarom begrijp je zo
klein maar krachtig
het hoge geluid is prachtig

ukelele
u van you
ke van can
le van let
le van live

you can let live
what can you let live?
you can let the music live
you can let emotions live
you can let everything live like it never lived before (...)
© frunkje

klaproos said...

gezellig hoor marlou
ik g azo met je mee.
natúúrlijk kun je dat waarom niet :-)

Leidse Glibber said...

Dus eerdags zien we jou het nummer op you tube spelen hahhahah.
Maar het is echt een mooi nummer.
Off topic, ik heb maandag een nieuwe artiest ontdekt die het volgens mij echt gaat maken in de toekomst.
Als je op mijn log kijkt moet je echt zijn you tube filmpje bekijken.

gerdaYD said...

Het derde liedje met veel plezier tot mij genomen... merciekes lieve Marlou! En:
zal ik u morgen zien
en op de ping pong ukulele
een peng ping pong song voor u spelen
of op de fluit van dertig cent
een lied dat gij wellicht niet kent
de fisfluit zonder halve tonen
en triller trililler
uw langskomst belonen.
© Jan Hanlo (1948)
*wink, big smile*
En om op je vraag te antwoorden: ik ben dol op het instrument, maar kan zelf niks, noch zingen noch zo iets bespelen. Daarom bewonder ik jou zo!

marjolijn said...

Vandaag opnieuw een stralende dag, geniet er maar volop van, je zit misschien al in de tuin of op een balkon om te oefenen, op de ukelele.
Doe je best he!!

Han said...

Ben je een zon genieter, op het teras bij brikman?

marjolijn said...

Nog zo'n stralend dagje meis, geniet er van en een heerlijk weekend.
Liefs Marjolijn.

gerdaYD said...

En vandaag zijn we aan het vierde liedje toe. Heerlijk om de dag met muziek te beginnen, merciekes Marlouke!
En voor jou:
ik voer geen wilde beesten ten tonele
men treft me nimmer op een racefiets aan
en boksen doe ik ook in genen dele
maar wel betokkel ik de ukulele
een ingetogen en gezond bestaan
© drs. P.
*wink, big smile*

Marlou said...

Hallo allemaal,

wat gezellig, dat jullie steeds langs blijven komen.
Ik waardeer het zeer!

Ben al aan het "broeien" op een volgend verhaaltje...
Dus: óp naar de maandag.

Ik wens jullie allemaal een mooi en zonnig weekeinde toe!

Liefs van Marlou

Ibella said...

Nou lieve Marlou, je hebt nog een heel weekend de tijd, maar denk eraan niet te lang binnen achter de computer hoor. Dank je wel voor het mooie liedje en jij ook een heel fijn , zonnig weekend.
Liefs Ibella

Leidse Glibber said...

Off topic, jammer dat je de foto's niet kan zien, hoop dat het ondertusen wel lukt.

marjolijn said...

Geniet maar lekker van het weekend.
Het hoge druk gebied blijft nog even hangen.
Misschien nu even ietsjes minder, maar het goede weer keert terug...!!
Liefs Marjolijn.

gerdaYD said...

En vandaag... het vijfde en laatste (?) liedje!
HEERLIJK, lieve Marlou!
En wat een mooie en ràke reactie plaatste jij bij mij... ook al was je je tekst kwijt, er schoot genoeg over om te begrijpen wat je bedoelde... ook daarvoor dank ik je!
En voor die mooie bluuuumen!
*wink, big smile*

De Uk leert contrabas in Ukkel
doch kan niet bij de lage ut.
Waarop, na liederlijk gesukkel
hij troost uit ‘n ukkelullûh put.
Het leven blíjft verrukkeluk!
‘t Lukt um nu ogenblukkeluk.
© F.L.Bastet

Prettig weekend lieverd!

gerdaYD said...

Hé? De liedjes zijn op? Tijd voor een nieuw log lieve Marlou!
*wink, big smile*
En voor jou:

PSALM MET UKELELE-BEGELEIDING
O, my melancholy baby, my sweet little baby,
zong mijn moeder toen de vliegende bommen
fluitend hun doel misten en de melancholy
baby's en aanverwanten met aarde en bakstenen versmolten.

O, my melancholy baby

Mijn vader, een verwoed ukelele-speler, tokkelde
boven het geraas van instortende gebouwen en zag
tot zijn verbazing hoe zijn baby zachtjes het hoofd bewoog
en zijn negro-lippen tuitte om het refrein te fluiten.

O, my melancholy baby

So jung und ganz entartet, Uns'rer beiden Schatten
Sah'n wie einer aus. ausgebompte Mutti, unser Fatti
kon na de inslag in elke ukelele een laatste rustplaats vinden,
weil die Mutti in meiner Schatte für immer Schatte war.

O, my melancholy baby

Het fluiten in mijn oren en het jachtig tokkelen
op de ukelele terwijl mijn moeder 'o, my melancholy baby' zong
was het laatste dat ik hoorde, voor eeuwig doof,
een kleine prijs volgens de directrice van het weeshuis om de hoek.

O, my melancholy baby

Een kleine prijs om te mogen overleven en eeuwig ukelele
achter mijn dode trommelvliezen gevangen te houden,
daar liggen ze, tussen hamer en aambeeld, mijn vaak vertelde ouders
heel kleintjes wonen ze in mijn nuttelze gehoorgang, zingend:

O, my melancholy baby

Come to me my melancholy baby
Cuddle up and don't be blue

Op mijn zachtste gehoorloze voeten, mama
kom ik jullie bezoeken, thuis in mijn gehoorgang
Leg je ukelele weg, papa, en speel trompet in mijn oor,
terwijl mama de eerste stappen van de foxtrot zet.

Smile my honey dear while I kiss away each tear
or else I shall be melancholy too
© http://timelesscollection.skynetblogs.be/archive-month/2008-01

Maak er een ukelelelelelelelezondag van meid, en om je vraag te beantwoorden: ja! Ook 's nachts hou je best dat helpje aan...
*wink, big smile*

Marlou said...

Nog één nachtje slapen....

Marlou said...

ps. Allemaal bedankt voor jullie lieve en leuke reacties....

Gerda... wat heb je een mooie hoeveelheid liedjes/gedichtjes gevonden.
Waar je dat toch allemaal vindt?!!

Tot morgen,
liefs van Marlou

klaproos said...

dank je wel marlou,
voro jouw leuke bijdrage en je enorm lieve compliment,

dat vind ik heel erg leuk om te lezen,
dat is lief:-)


geniet je lekker vandaag
van alles wat er zo om je heen komt piepen :-)
groetjes
klaproos

gerdaYD said...

Ik héb één nachtje geslapen lieve Marlou, en wat zie ik? De ukelele!
*wink, big smile*

Er is volk dat gitaar speelt,
Er is volk dat ukelele speelt,
Er is volk dat banjo speelt,
tenslotte zijn er de mensen die dit wensen, maar niet kunnen.

Mensen die dagelijks luchtgitaar spelen,
die dromend meetokkelen met een muziekje,
wenend denken aan een plekje in de schijnwerpers.
Voor die mensen is er een oplossing.

Van plastic en snoeren.
En voor bij je tv.
Het mag dan geen gitaar zijn,
maar met de wanhopige fantasie wordt dat het zeker.

Omdat je weet dat het nooit beter zult worden.
Tokkel je verder, ja op een plastic gitaar.
© Bastiaan B
... en omdat ik niet over jouw talenten beschik, dé oplossing voor mij! Hihi.
Maak er een fijne dag van meid!