26/05/2011

Het Spaarne stroomt, het Spaarne stroomt voorbij


Voor deze hele week geef ik jullie een gedicht mee, geschreven door een Haarlemse dichter en gezongen door een Haarlemse zanger.

Haarlem wordt ook wel de Spaarnestad genoemd, vanwege het mooie Spaarne, dat er door heen stroomt.
Van Spaarndam tot aan de ringvaart bij de Cruquius. Een rivier dwars door de stad.

Lennart Nijgh (1945-2002) heeft er een lied op gemaakt.

Het Spaarne stroomt,
het Spaarne stroomt,
het Spaarne stroomt voorbij.

Voorbij de stad waar niets meer wordt geladen,
er liggen voor de waag geen schepen meer.
Ze varen door want de bolders en de kaden
hebben plaatsgemaakt voor het verkeer.

Het Spaarne stroomt,
het Spaarne stroomt,
het Spaarne stroomt voorbij.

Zoals het steeds voorbij zal blijven stromen.
Het water gaat, wat blijft is de rivier.
En wat er ook voor andere tijden komen,
hij stroomt voorbij en blijft toch altijd hier.

Het Spaarne stroomt,
het Spaarne stroomt,
het Spaarne stroomt voorbij.

Voorbij de brug, voorbij de laatste huizen,
voorbij de werven en het stoomgemaal.
Het Spaarne stroomt, maar niet voorbij de sluizen,
het eindigt naamloos in een zijkanaal.


Lennart Nijgh 



.f
.

19 comments:

Anne said...

dit is pure nostalgie marlou.
de waag met zijn wijn en bierglazen.
de pindadoppen op de wagenwieltafels en nog meer op de grond.
boudewijn de groot, lennaert nijgh en peter schaap, die zomaar hun liedjes lieten horen.
hella haasse die voorlas uit eigen werk.
dat waren de dagen van coby schreijer,:))

Di Mario said...

Ik wilde net zeggen, ik ken die tekst... maar dat komt natuurlijk door Boudewijn.

Love As Always
Di Mario

Sjoerd said...

Mooie film, het is maar goed dat dit soort films bewaard blijft.

Marjolijn said...

Een mooi lied over een mooie stad met zijn water.

Beterschap meis.

Fijne vrijdag, succes vandaag en op naar een fijn weekend.

John said...

Van zo'n stukje werk kan ik best genieten. Het heeft inderdaad iets spannends.
Jammer eigenlijk dat dit soort waters niet meer gebruikt worden voor waar ze vroeger gebruikt werden, maar ja, het zou nu ook niet meer rendabel zijn.

paco painter said...

gOEDE TIJDEN TOEN

Fluitenkruid said...

Ik als niet geboren maar wel getogen Haarlemmer ben best wel een beetje trots op onze mooie stad.

Annet said...

Klingklong en het fluitje uit Turks Fruit....een melkbrug, de Spaarne zo mooi in woorden gevangen door de onnavolgbare Lennart....

Mooi weekend Marlou

fotohanvogel.blogspot.com said...

Ja de melkbrug daar ben heel wat keren over heen gegaan. Weet je nog van die brand in de VD op de hoek, ik stand vooraan bij het water, o wat was het druk. Ook de zwarte zwaan op de ander hoek ken ik van binnen. ;)

floptoos said...

hey sweetheart,
laat maar stromen dat water, alles gaat zoals het moet gaan en het water zoekt het laagste punt op nietwaar, je kunt het niet tegenhouden , nét zo min als de liefde,
als die er is is íe er :-)

xxx

Annet said...

Dit weer streelt ons Marlou...Dat reageren op...heb ik geleerd bij de VK, dan kreeg je meer punten, mensen kwamen vaker langs en je steeg in de ranglijst...

Dacht vanmorgen nog aan je intrigerende bijdragen....ik geniet!

Dat gefladder van de berk...de berk is mijn boom (ze vragen weleens, welke boom zou je willen zijn?) ik had vroeger al een voorkeur voor de witte berk met zijn lieflijke blaadjes...ahum...

Wens je een fijne week toe.
Woensdag ben ik jarig:)

Misschien geselt het weer ons dan wel...het is onrustig in de zones om ons heen....

Veel liefs van Annet!

Leibele said...

Het heeft wel wat, die stad aan het Spaarne. Het betekende dat ik bijna het vlakke land verruilde voor de heuvels van de duinen. Als mokummer begon m,n hart in Haarlem altijd wat sneller te kloppen.

gerdaYD said...

Sorry voor dit plakbriefje, ik wou je alleeen even laten weten dat ik weer thuis ben en je lieve, warme wensen méér dan apprecieer! Volgende keer dat ik hier langs kom mag je beslist een iets persoonlijker reactie van mij verwachten hoor! Dikke knuffel, gerdaYD

Marjolijn said...

Lekker genieten meissie.
Op naar een heerlijk weekend.

Yvette said...

ik ga een heleboel bij lezen van de week lieffie...kan je alweer vliegen?

knufknuf

gerdaYD said...

Oooo, wat heb ik dit gemist, poëzie op het net, en zeker en vast poëzie op jouw blog... want jij weet altijd weer pareltjes voor de ogen en de ziel op te duiken, en er ons op te vergasten! Dankjewel Marlou!
Ook voor je o zo lieve en steunende reacties op mijn blog (én mailbox!), vriendschap werkt beslist genezend!

Nemo said...

hoi Marlou,

Ik zat gisteren niet met jou aan het Spaarne, maar op de Botermarkt......
Ik ben een beginnend nootje van Haarlemmer Olie en jij bent een lieve Malle Babbe. Leuk om je blog te lezen en wij spreken elkaar weer.

joke

Nemo said...

hoi Marlou,

Ik zat gisteren niet met jou aan het Spaarne, maar op de Botermarkt......
Ik ben een beginnend nootje van Haarlemmer Olie en jij bent een lieve Malle Babbe. Leuk om je blog te lezen en wij spreken elkaar weer.

joke

Nemo said...

hoi Marlou,

Ik zat gisteren niet met jou aan het Spaarne, maar op de Botermarkt......
Ik ben een beginnend nootje van Haarlemmer Olie en jij bent een lieve Malle Babbe. Leuk om je blog te lezen en wij spreken elkaar weer.

joke