05/05/2011

Jij was er echt

.






Je naam schrijven


Ik neem je naam in mijn handen
delibereer of mijn schrift, mijn
hanenpotenschrift de letters 
in hun waarde zal kunnen vatten.


Ik schrik


er is een beeld van jou
in mij gekomen
een beeld van haren
handen ogen en een mond
die mij iets zegt


Ik heb je naam genomen
in mijn hand en gekozen 
om te schrijven.


Daar sta jij
in barbaarse tijden omgekomen.
Jij.
Jij was er echt.




Sylvia Hubers














De 12 meter lange, volgeschreven rollen blijven nog een week hangen vanaf de nok van het kerkje in het Noord-Hollans Archief, Jansstraat 40 in Haarlem. 
.

15 comments:

fotohanvogel.blogspot.com said...

O wat mooi Marlou, om al die namen zo op te hangen, zo blijven ze in onze gedachten.

klaproos said...

zóveel namen marlou,
gek hé,we zeggen elk jaar weer dát mag nooit meer gebeuren,

nooit meer... maar overal staat wel ergens iets in door de oorlogen...

dat laat me denken....

maar nu...
doe ik twee armen wijd....
en zeg kom hier druifje....: -)


let mie huk joe:-)
xxx

Sjoerd said...

Ik vind het nog steeds een heel mooi initiatief

Di Mario said...

indrukwekkend, meer kan ik er niet over zeggen.... heel indrukwekkend.

Love As Always
Di Mario

Marjolijn said...

Wat mooi, dat die namen zo opgehangen worden en even zo blijven hangen.
Ja zo worden die namen toch nog aanwezigen.

gerdaYD said...

Indrukwekkend tot en met: van idee tot uitwerking... een schitterende hommage aan al die verdwenen mensen, door haat en nijd om het leven gekomen.
En de mooie logs die JIJ er aan wijde zijn eveneens mooie hommages, lieve Marlou!

John said...

Even kreeg ik kippenvel..
Misschien staat er wel een naam op van een van mijnn overleden familieleden. Dat zou mooi zijn. Maar, zij staan bijna allemaal al in een register, en zullen nooit vergeten worden..

Fluitenkruid said...

Zo worden de namen al meer mensen, tastbare geschiedenis..

Annet said...

Ach wat mooi....de woorden voeren je weg naar onbekende gebieden, waar de wolken wonen en de dromen, de herinneringen, ze maken je alerter en vergroten de dingen uit....alleen op zo'n zachte manier worden ze opengemaakt dat verpakt leek....

Jiefs! X * Annet *

Anne said...

ik heb ooit een joods jongetje, een spirit, mogen "thuisbrengen", naar het licht gebracht, dat in de oorlog was hangen gebleven, omdat hij het niet kon begrijpen, zo klein nog.
tja, als wij volwannenen, het nu meer dan 65 jaar later al niet kunnen bevatten....

gerrit said...

Mooi gedicht, mooi initiatief.

Marjolijn said...

Geniet van dit mooie zomerse weekend meis.
Veel plezier.

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou, hopelijk het begin van een stralend weekend boordevol plannetjes smeden, want ik weet hoeveel jij van Engeland houdt... Bedankt voor je alweer schitterende reactie hoor, blij dat ik je er plezier mee deed!
Voor jou:
Psychedelic Breakfast
Rise And Shine
("Oh..uh..me flakes... scrambled eggs, bacon, sausages, toast, coffee marmelade..I like marmelade... pourridge..any cereal, I like all cereals...oh god...")
Sunny Side Up (...)
© Pink Floyd

paco painter said...

Zeer indrukwekkend

Leibele said...

De kampleiding van Auschwitz hield een "calendarium" bij van het kamp vanaf het begin tot het eide. Alle voorvallen van wat zich er af speelde is daardoor gedocumenteerd. Ik ken zodoende de omstandigheden die er heerste bij aankomst van hen in Auschwitz tot op het moment dat zij vermoord werden van A tot Gort.