08/05/2011

Rondje Elswoutlaan (1)

.

Als ik alleen loop heb ik een vast rondje, dat ik graag wandel en waar een hoop te zien is en... niet onbelangrijk: waar ik me veilig voel.
Men vraagt wel eens: "Is dat nou niet saai, steeds datzelfde rondje?" Nee! Driewerf nee! Het is nooit saai, want elke dag is het anders en steeds zie ik weer iets nieuws.

Vandaag bijvoorbeeld komt me een redelijk oud dametje tegemoet.
Ik zie, dat ze zo nu en dan bukt en iets opraapt.
Als ik dichterbij ben zie ik dat ze een plastic zakje bij zich heeft, waarin wat troep: blikjes en wat afval.

Ik vraag haar, of ik een foto van haar mag maken, want ik vind het toch wel bijzonder, dat iemand hier op mijn wandelpaadje het afval van anderen, dat achteloos wordt neergeflikkerd, op loopt te ruimen.
"Nee", zegt ze: "U mag wel een foto van het zakje maken, maar ik wil er niet op. Ik maak namelijk mijn dagelijkse rondje en heb me helemaal niet netjes aangekleed en ik heb mijn haar niet gekamd, geloof ik..."

Ik moet erom lachen en zeg, dat ze er best goed uitziet, maar dat ik geen foto van haar maak, maar wel van het afvalzakje.
Ze legt het zakje met troep op een bankje vlakbij de prullebak en doet een paar stappen achteruit.
"Klik!" zegt mijn klikklakje.



Ik vraag haar of ze alles opruimt. Maar nee... dat is niet de bedoeling. Geen snotlapjes en zo.
Dan vertel ik haar, dat ik even verderop een schoenzool heb zien liggen. "Neemt u die mee om weg te gooien?"
Nee, dat vindt ze ook niet smakelijk. Iemand anders moet die maar weggooien.



"Dank u wel en tot ziens," zeg ik tegen haar.
"Nee..." zegt ze "Ik bedank u en u ook tot ziens!"
Als ik haar vraag, waarom ze mij bedankt zegt ze, dat ik de eerste ben, waar ze vandaag tegen praat. Een soort van wie-geeft-me-jatmous...

Zie je... en daarom is mijn wandeling nooit hetzelfde. Het is maar een uurtje lopen, maar steeds is het weer anders en toch dezelfde route...

.





12 comments:

klaproos said...

hey lieve schat,
wat ben je toch een heerlijk mens hé.: -)
zo ken ik je, precies zo...
en weet je, elke dag hetzelfde rondje is hélemaal niet erg ....
dan zie je elk detail veranderen:-)
heel belangrijk,

't is dat je zo ver weg zit,maar anders stapte ik op de fiets en kwam je nuffelen:-)
wat lief van zo'n vrouwtje hé.
geweldig.

dag goeierd.
xxx

Di Mario said...

Bijzondere mensen. Gelukkig bestaan ze nog.

Love As always
Di Mario

Marjolijn said...

Wat ben je toch een lieverd.
Ja, er lopen hele mooie, bijzondere mensen rond op onze aardbol en daar ben jij er ook een van.
Fijne maandag en loop maar lekker je vaste rondje.

John said...

Dat was toch wel een heel bijzonder rondje hoor.
Zelf lop ik ik ook graag een bepaalde ronde. Ook elke dag is het daar anders. Ander licht, andere golfen, andere mensen als ik ze al tegen kom..
Heerlijk, en nee, niets geen sleur.

Sjoerd said...

Ik zie ook steeds nieuwe dingen op dezelfde weg, maar toch probeer ik steeds iets anders...

gerdaYD said...

Schit-te-rend! Wat een bijzonder sterk verhaal lieve Marlou, en hoe wist je dit knap te verwoorden... inmooi! Jij ziet toch overal schone dingen om je heen, dat is bij je dagelijkse wandeling niet anders...
Fijne nieuwe dag en dito week meid, ik hoop dat je van het weekend genoot en je batterijtjes weer goed opgeladen zijn!

paco painter said...

Inderdaad bestaan ze gelukkig nog

fotohanvogel.blogspot.com said...

Nu geloof ik ook dat je met je spontane en vrolijke lach snel in contact komt mensen.
Geniet ook vandaag van deze heerlijke dag!

Yvette said...

wie geeft me watmouws????????

lieverd!

Fluitenkruid said...

Wat super he zo'n vrouwtje. Hier op Sandenburg hebben we een heuse prikploeg die één zaterdagochtend in de maand het buurtje schoonmaakt. Ik vind dat geweldig, niet je aan dingen ergeren maar er wat aan doen!

Jelle Droeviger said...

Noem mij, noem mij, spreek mij aan...
De eenzaamheid doorbreken.
Kijken.
En zien.

Jelle Droeviger.

Leibele said...

Gelukkig bestaan ze nog, die typetjes zoals deze opruimvrouw.