06/10/2020

De POMODORO-techniek

De POMODORO-techniek?!

Ik hoorde er het eerst van via mijn kleinkinderen. Met de eerste lock-down moesten zij nogal veel thuis werken voor school. Dat was best lastig, want hoe moet je je concentreren, elke dag weer?? Maar... door de POMODORO-techniek was het alleszins te doen. En mede daardoor (en natuurlijk door de liefdevolle aandacht van hun moeder/mijn dochter Roosje) zijn ze fantastisch door deze vervelende periode heengekomen.


De techniek heet zo, omdat de bedenker, Francesco Cirillo, een kookwekker in de vorm van een tomaat gebruikt! 

Komt-ie: misschien denk je wel eens bij een klus: hoe lang ben ik nu bezig, ik heb geen zin meer... ik ben futloos... Mijn kleinkinderen in ieder geval wél en ikzelf ook: ik zit soms veel te lang achter achter de computer. Daarom dus!

Wat kun je dan doen? Dan zet je een kookwekker op 25 minuten. Ja echt!


Na 25 minuten intensief gewerkt te hebben neem je een pauze van 5 minuten. Tijd voor koffie, of de vier-minuten-workout of wat anders, als het maar iets anders is.

Daarna ga je weer aan de slag, 25 minuten. En daarna weer een kleine pauze.

Als je dit 4 keer gedaan hebt neem je een langere pauze. Je zult zien... je gaat veel energieker te werk, veel efficiënter. En je krijgt er nog lol in ook! Ik vind het een geweldige techniek en gebruik 'm dus dagelijks...

Hier nog een overzicht:


Inmiddels zijn er heel wat studenten, die de techniek gebruiken: vooral zij die moeite hadden met lang achter elkaar doorwerken. 
Nog één keer op een rijtje:

  1. Besluit welke taak je gaat doen
  2. Stel de kookwekker in op 25 minuten
  3. Werk aan de gekozen taak tot de wekker gaat
  4. Neem een korte pauze
  5. Elke vierde "pomodoro" neem je een langere pauze (tussen de 15 en 30 minuten)

Werkt als een tierelier!
Meer lezen?
Klik dan op: POMODORO-techniek



24 comments:

Bertiebo said...

Briljant! Ik had er nog nooit van gehoord. Bij mij op school werd wel veel gewerkt met een time-timer. Dat hielp de kinderen ook echt om een taak af te maken. Net zo iets was dat, maar die tomaat is leuker

די מריו said...

Kan dat gewoon ook in de winkel ondanks dat er klanten zijn ? ;-)

Love as Always
Di mario

Lutje said...

nog nooit van gehoord, maar het is zeker te doen, al werk ik niet graag op tijd, een dutje zou wel goed zijn ;-)
-Een @->- voor jou.

nicole orriens said...

Ik vind het een briljante techniek. Dingen in stukjes hakken helpt mij ook altijd erg. Ik ga deze techniek ook eens even aan mijn jongste dochter doorgeven.

sjannesblog.com said...

Wat een goed idee. Net als Bertie ken ik de techniek van de time-timer, maar nooit bedacht om het op mijn eigen situatie toe te passen. Ik ga het nu doen!

Karel said...

mogge Marlou
een heel goed idee
al had het in mijn werk niet gekund :)
en nu heb ik alle tijd van de wereld en neem ik zo ie zo mijn rust
groet , Karel

klaproos said...

:-) de reactie van di mario laat mijn lachspieren alweer in een heerlijk stuip schieten :-)
wat een zalige man is dat toch :-)

geweldig idee loutje,
ik moet je eerlijk zeggen dat ik het niet kende, maar ook nooit tot vervelens iets doe... mja... ik heb zo'n makkelijk leven hé.... dúhhhhhh :-)

we zullen er het binnenkort wel eens over hebben :-)
geniet jij eerst vandaag maar eens ongelimiteerd van het nú, en als dat goed bevalt morgen weer :-)

xxx

Sjoerd said...

Ik ben het er absoluut niet mee eens. Volgens mij moet het 5 minuten werken zijn en 25 minuten pauze. Dat werkt bij mij momenteel prima en die langere pauze neem ik als ik naar bed moet.

Nietzomaarzooo said...

Wat aantrekkelijk die Pomodori. Ik gebruik zelf al heel lang de Flylady-timer techniek. Je doet een taak in je huishouden en zet de timer op 15 minuten. Gaat de timer af, dan ben je klaar. Met opruimen, schoonmaken. etc. Het hoeft niet perfect, als het maar gedaan wordt.
Heb je daarna nog zin in meer, dan inderdaad even pauzeren en dan weer 15 minuten. Maar dus ook een grote taak in kleinere stukken hakken.
Nu moet ik toegeven dat ik kookwekkers in een winkel altijd op 5 minuten zet. Als ik dan bij een ander schap ben dan gaan ze allemaal af. Such Fun!

Edward McDunn said...

Wat een geweldig goed idee, dat ga ik eens proberen.
Ongemerkt zit je inderdaad vaak te lang achter de "helse machine"

pourquoi pas ??? said...

Ik had van Cellie al afgekeken maar doe een half uur en daarna pauze.
Dank je wel voor je antwoord op je aap verhaal.

Karel said...

ha die Marlou , ik ben blij dat de foto's je bevallen hebben , geven wel een aardig beeld van de mooie dag
of dit de mooiste dierentuin van NL is vind ik moeilijk te zeggen , de tuinen die ik ken vind ik allemaal mooi , Artis b.v laat zich niet vergelijken met b.v BurgersZoo :)

fijne middag groet

Rebbeltje ★ said...

Ha hoe moet ik dan mijn dag doorkomen als ik iedere keer gestoord wordt door die ping ;)
Zal best handig zijn bij huiswerk maken of thuis werken maar voor mij niet dus haha

Fijn dat je zolder helemaal opgeruimd is haha (lees weg)

Groetjes

Jan K. alias Afanja said...

Mijn horloge geeft me tussen 10 en 16 uur elk uur een seintje om in beweging te komen. Meestal werkt dat prima. Bij mooi weer maak ik even een mini-kuiertje in de tuin; bij slecht weer zoals vandaag loop ik de trap een paar keer op en neer. POMODORO zou maar verwarring stichten, vrees ik. :-)

John said...

Ik werk alleen nog maar voor mezelf en heb geen wekker nodig om pauze te houden :)

Jelle Droeviger said...

Niet gek bedacht, die Pomodoro.
Mijn oude moeder zit hier te glimlachen...
"Echt iets van deze tijd," zegt ze.
"Nee, dán vroeger...: Je pakte aan, je ging aan de slag, en je werkte door, tot je klaar was, en je had nooit die zogenaamde stress.
Wátjes, dát zijn het.!"
.
Jelle Droeviger.

rietepietz said...

De kookwekker gebruik ik wél als ik werk voor drukkerij thuis doe, maar dan alleen om te zien hoeveel tijd de klus in z/n geheel nodig heeft dus moet ik een beetje bekijken wat er in een uur gedaan kan worden. Voor pauzes is het niet nodig.

Marjolijn. said...

De techniek is al heel lang bekend, zeker op plaatsen waar men veel met beeldschermen werkt.
Vandaar dat daar ook vaak veel koffieapparaten staan... :-)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Hilly Nicolay said...

Nooit van gehoord Marlou.
Maar het zal vast werken.

Fijne avond en groetjes,
Hilly

Hans said...

De POMODORO-techniek heb ik ook altijd gebruikt tijdens de studie en ook aan de kinderen geleerd.
Werkt heel goed. Hans

MelodyK said...

IK heb het zelf gebruikt 'vroeger' toen de kinderen klein waren en er maar 1 computr in huis was.... alleen weist ik niet dat het zo heet ;-)

En ook gebruik ik het ivm mijn mentale gezondheid... vooral als ik in een bui van 'zelfmedelijden' zit...dan sta ik mezelf toe een x-aantal minuten heel negatief te zijn voordat ik mezelf een schop onder mijn jeweetwel geef .. 'niet klagen maar dragen hopppa doorgaan'...

Ferrara said...

Ik zou dat ding op de overloop moeten zetten, hebben we er allebei iets aan. Meneer F. en ik zijn nogal plakkers waar het de computer betreft.

miekequilt said...

De techniek ken ik, maar ik gebruik de wekker van mijn telefoon.