02/10/2020

Hablar español met DUOLINGO

Al een aantal jaren ben ik Spaans aan het leren.

Eerst op een cursus bij de Volksuniversiteit. Dat was in eerste instantie best wel leuk, maar gaandeweg werd de juf een beetje een zeikerdje. Ze was geen Spaanse, maar gewoon uit de polder getrokken en had totaal geen didactische kwaliteiten. Ofwel: ze bakte er geen hout van.

Maar ik gaf niet op en ben toen naar een andere juf gegaan, een jonge Spaanse uit Madrid en die deed het hartstikke goed. Maar ja... de Volksunief hield er mee op en daarom ben ik online gaan leren, via Duolingo. Daar kun je zo goed als alle talen van de wereld leren en dus ook Spaans. Enne... gratis ook nog! Nada!

Je kunt er Fins leren:


En Yiddish en Hebreeuws:


En Japans:


En nog heel veel meer talen.
Allemaal leuk en aardig, maar ik ben dus Spaans gaan doen. Vanwege mijn Spaanse schoonmoeder natuurlijk! La madre de Enrique oftewel de moeder van Henry... 
En ik vind het me toch een partij leuk! 
Het gaat hartstikke goed, elke dag een kwartiertje, dus da's niet eens zo veel. Ik doe er wel eens een extra lesje bij, zomaar voor de lol. 



Drie jaar doe ik het al en het blijft leuk en boeien.

Y por eso sigo aprendiendo español. Me gusta mucho y espero tener una charla con mi cuñada Milagro y su novio Chano, que vive en España en Andalucia.
Zo! Steek die maar in je zak...
Olé!
Voor de liefhebbers nog een lekker liedje, Spaans natuurlijk.
Begint op 0:40.
Probeer maar eens stil te blijven zitten.









24 comments:

Lutje said...

amai seg, jij bent goe bezig
ik bewonder je
ik heb er eigenlijk de tijd niet voor(en de zin)
-Een @->- voor jou.

די מריו said...

Misschien is het wel wat om hebreeuws wat bij te spijkeren en te onderhouden.
Ik hou de link nog even in gedachten.

love As Always
Di mario

John said...

Ik was ook ooit met Spaans begonnen maar om een of andere reden was ik er weer mee gestopt. Mss weer eens oppakken.

miekequilt said...

Wat leuk dat je dat doet. En knap dat je daar iedere tijd voor vrijmaakt.

klaproos said...

wowwwww, knap van je loutje,

ik denk dat ik maar met portugees begin :-) whahahaha

leuk shirt heeft die jongen aan, maar ze laten het bijna niet in beeld hé....

zet 'm op toppertje

xxx

Karel said...

mogge Marlou
goed bezig , dus als al het reizen weer goed mogelijk is
op naar Spanje en je schoonmoeder verrassen :)
groetjes , Karel

Sjoerd said...

Esa noche, Deze nacht versta ik ook nog wel, maar voor de rest spreek ik het niet. Het Italiaans ligt me waarschijnlijk beter.

nicole orriens said...

Een vriendin van mij leert Italiaans bij de Volksuniversiteit en combineert dat ook met DuoLingo. Ook zij is daar razend enthousiast over. Met talen leren heb ik dan weer helemaal niets : )

Tine de Jong said...

Spaans lijkt mij heel moeilijk maar ook het Frans waar ik al tijdje mee bezig bent. Met vele talen zoals Duits en Engels heb ik geen problemen. Maar ik sluit voor jou af met deze Spaanse woorden die je vast wel kent al: Desejo-lhes um belo dia hoje.

Terrebel said...

Was ooit aan Frans begonnen maar na een maand of twee gestopt. Jammer eigenlijk. Wil ook nog wel Klingon oppakken. En Russisch.

Edward McDunn said...

Knap van jou hoor, het enige Spaans wat ik ken is "siësta".

Tine de Jong said...

Bericht ontvangen, Tienes toda la razón.

Karel said...

ja Marlou
ik ben gestopt met het dubbele blog
geniet de dag

Anonymous said...

Knap van je. Succes met het Spaans leren. De reden is logisch en voor mij herkenbaar, maar dan in het Hebreeuws.

Ik heb vroeger op Hebreeuws gezeten en gestopt na een tijdje. Ik heb wel iets anders overgehouden van het hebreeuws.....

Ik ben toevallig paar maanden terug via een app met Hebreeuws begonnen. Ik heb absoluut geen talent om een taal snel aan te leren. Maar met die app die ik gebruikte (het begin was gratis, na de proef periode moet er betaald worden) bleek dat ik toch nog best wel wat woordjes kenden. Maar dat waren losse woordjes. Hele zinnen is toch wat anders.

Jan K. alias Afanja said...

Knap! Het leren van Spaans of enigerlei andere taal is aan mij niet meer besteed. Veel verder dan Wolvega kom ik toch vrijwel nooit, dus met Fries kom ik nog altijd een heel eind. :-)

Nietzomaarzooo said...

Knap van je. Ik spreek heel goed tegen.

Rebbeltje ★ said...

Oh wat leuk...onze oudste dochter heeft ook spaans gehad en dat was buiten duits, frans en engels als extra op de middelbare school.
Knap hoor om dat nu nog te leren...
Mooi dat shirt ja...zou eroverheen gekeken hebben als ik het niet zag staan hihi
Fijn weekend...geniet ervan

Jelle Droeviger said...

¿.Creo que je Spaanse Schoonmoeder es la Madre de tu prometido.?
Mooi gezegd: Zo! Steek die maar in je zak...Olé!
.
Jelle Droeviger.

Marjolijn. said...

Ik heb niets met Spaans en Spanje.
Italiaans zou me beter liggen.
Fijn weekend.

guusje said...

Heb ooit jaren terug ook een cursus Spaans gedaan. Vind het een leuke taal. Een vriendin van mij heeft een Spaanse geliefde (Angel). En ja dat is ie ook. Kan dus altijd met hen oefenen. En jij oefent toch ook wel met Henry?

Hans said...

Het beste leer je een taal van iemand die er gevoel voor heeft en die er mee is opgegroeid.
Duolingo kende ik niet, wat een luxe gratis taal cursussen. Hans

Firma Fluitekruid said...

Wat een goeie tip!

Catherine Boone said...

Een taalcursus heeft mij altijd geboeid maar de beste leerschool vind ik nog steeds bij de mensen ter plekke. Op die manier heb ik Italiaans bij een gastgezin geleerd in 2011 en het jaar erop Iers in Cork en Dublin. Vandaag de dag luister ik nog vaak Frans via diverse media. In feite kan ik dit ook doen met andere talen maar ja het aanbod is heel groot. Ga zo door, Marlou!

Anonymous said...

Hoi Marlou, Ik heb ook Hebreeuws gehad op Tarboet-resort maar dan in Haarlem.