03/12/2020

Musea in Leiden

Drie musea hebben we bezocht in Leiden. Nee, niet allemaal tegelijk en ook niet op één dag, maar met goeie tussenpozen. 

Henry wilde graag naar het Boerhaave Museum vanwege de mooie oude, gerestaureerde snijzaal en voor de expositie: "Besmet"

Ik vond het ook mooi. Die snijzaal... best wel eng, als je als student daar zit en toekijkt hoe er in een lijk gesneden wordt. Maar een pracht van een amphitheater is het en je kunt lekker hoog zitten, dus je hoeft er niet per sé met je neus bovenop.


Op de tafel in het midden lag dan een dode persoon... De medische studenten moesten er van leren en dat is maar goed ook, anders konden we nu niet zomaar geopereerd worden...

De expo over "Besmet" is ook de moeite waard, zeker nu we in zo'n pandemie zitten. Het ging over aids, de pest, de pokken, de cholera en ik vergeet vast nog een hele boel. Een hele mooi-ingerichte expositie. Echt de moeite waard.

De Lakenhal... Dat vind ik zo'n prachtig museum. Alleen al het gebouw. Van buiten en van binnen schitterend. Een paar mooie exposities, waarvan ik één foto laat zien. De schilder Theo van Doesburg met een fraai portret van zichzelf.


En tot slot op de laatste dag nog naar het Japanmuseum: het Siebold huis.
Daar is de verzameling kunst en gebruiksvoorwerpen te bewonderen, die Siebold, een Duitse arts, die in Japan woonde, verzameld had. Rond 1825. 1825!! Stel je eens voor... zo oud al. En van die prachtige "Kakamono's", zo'n lang doek dat je kon oprollen. Rechts zie je een echte Hokusai... 



Boven op zolder is een expositie over "De" Bom. Heel indrukwekkend, over de 2 allesvernietigende atoombommen op Nagasaki en Hiroshima, die meteen een einde aan de wereldoorlog maakten. Daar word je niet echt vrolijk van...

Gelukkig kan ik het weer vergeten als we naar het hotel lopen om de koffertjes op te halen.

Zo... dit was een verslagje van onze Leidense museumbezoeken. Drie dagen deden we er over. Drie mooie dagen. Met poëzie, kunst en echte liefde. Jawel...

21 comments:

Marjolijn. said...

Mooi, jullie hebben het hartje goed op kunnen halen...!!

Lutje said...

ik ben niet zo'n museumbezoeker, maar door jou ogen bekeken heeft het voor mij iets anders....
mooie bezoekjes
-Een @->- voor jou.

די מריו said...

Owh, dat eerste lijkt me ook wel interessant. Niet om mee te kijken met snijden hoor. Dat hou ik liever voor andere mensen.

Love As Always
Di mario

klaproos said...

fantastisch loutje, zoals jullie van het leven en elkaar genieten, ik heb jullie als voorbeeld in mijn gedachten en ik zal niet rusten voordat :-) whahahahaha
fantastisch, ik heb weer erg genoten
dank je wel

xxx

Karel said...

mogge Marlou
jullie hebben je prima vermaakt , en gedaan wat jullie wilden
ik zal niet snel een museum in gaan zelf
geniet de dag
groetjes , Karel

Hilly Nicolay said...

Wat een fijne dagen Marlou.

Een fijne donderdag,
Hilly

Karel said...

ha die Marlou
inderdaad mooie winterfoto's , de uiltjes jou favo
en natuurlijk de bekende naam Roosje :)

rustige groet

Anonymous said...

Dat zijn drie leerzame museumbezoeken geweest. Fijn dat jullie dit gedaan hebben en hier een kort verslagje plaatst.

Jan K. alias Afanja said...

Het is duidelijk dat jullie je ondanks de beperkingen geen moment verveeld hebben. Het Boerhaave Museum zou ik ook nog wel eens willen bezoeken. Of ik dan ook boven in die snijzaal zou gaan zitten, waag ik te betwijfelen. Het lijkt Carré wel, zo steil en hoog ... ;-)
Het portret van Theo van Doesburg is ook prachtig.

Edward McDunn said...

Dat waren 3 goed bestede dagen Marlou, ik mag ook graag een museum bezoeken.

Sjoerd said...

Ik ben een grote fan van Leiden en het Boerhave museum. Helemaal gaaf zo'n uitstapje. Je hoeft niet ver te gaan om veel te zien.

Rebbeltje ★ said...

Musea bezoeken is leuk maar dat laatste was toch wel het belangrijkste deel ;)
Van en met elkaar genieten...doe je goed
Groetjes en fijne dag

Bertiebo said...

Volgens mij hebben jullie het heerlijk gehad!

Sjoerd said...

OT Hey Marlou, het is een mahoniestruik.

Jelle Droeviger said...

Porverdrie, daar ben ik nu al jaaaren naar op zoek: échte liefde.
Maar gelukkig is er óók kunst en Poëzie...
Fijn, Marlou, zo een driedaagse zoektocht er naar in Musea, in Leiden.
Mooi verslag.
.
Jelle Droeviger.

Ferrara said...

Toffe dagen. En ja het Boerhaave en de Lakenhal zijn een bezoek meer dan waard.

Marthy said...

Als kind gingen we met school met de blauwe tram naar Leiden voor museumbezoek. Daar heb ik goed herinneringen aan.

Hans said...

Een museum is altijd de moeite waard om te bezoeken.
En Leiden is wel een stad waar je heel veel kan ontdekken en bezoeken. Hans

John said...

Ik ben niet zo'n fan van musea. Misschien later als ik oud ben en meer zin heb zoiets te bezoeken. Het is ons als kind ook niet echt geleerd, en dat werkt niet mee.

Marlou said...

Ik hoef niet elke keer te lezen waar jij niet van houdt of waar je geen zin in hebt, John!

mirjam kakelbont said...

Henry en jij vieren samen echt het leven! En hebben ieder brede interesses. Elke keer als ik een blog van jou lees over een museum denk ik: ja, daar wil ik ook naartoe. Dat snijwerk zie ik niet zo zitten maar dan ga ik gewoon op de bovenste rij zitten. Hoog en droog (-:
Als kind woonde ik in Rotterdam en ging ik regelmatig naar Boymans. Boven aan mijn lijstje staat het Van Gogh museum maar qua energie trek ik dat niet. Wat niet is kan natuurlijk nog wel komen! Intussen loop ik naast jou mee...
Dikke liefs ♥