21/12/2020

Zeldzaam kusje Jupiter en Saturnus

Vanavond is het zover! Jupiter en Saturnus staan vanavond zo dicht bij elkaar, dat ze (voor het oog)  samen lijken te smelten. 

Dat is iets heel zeldzaams. De vorige keer dat dat gebeurde was 800 jaar geleden! Om precies te zijn: op 16 juli 1623. In juli dus. Niet zo goed te zien. 

Maar daarvóór... in maart 1226 moet het net zo goed te zien zijn geweest, als wat wij vanavond te zien krijgen. De mensen van toen waren er best wel bang voor, want ze dachten dat er iets ergs zou gaan gebeuren.


Nou... zo naief zijn wij niet natuurlijk.  Er gaat niets ergs gebeuren. We moeten even deze  leerzame tijd door. We mogen genieten van de kleine dingen om ons heen. En met een grote glimlach mag je zomaar gratis en voor niets vanavond rond de klok van 18 uur naar het zuidwesten kijken. 


Mag met verrekijker. Jupiter, de grootste met de bleke strepen en vier maantjes er om heen draaiend en Saturnus met de 12 ringen. 


Ik ga nu alvast mijn verrekijker opzoeken, want dit wil ik zien! Vanavond, 18 uur in het zuidwesten.

23 comments:

Marjolijn. said...

Op naar een heldere hemel vanavond, voor dit zeldzaam fenomeen...!

Lutje said...

mmm, ik ga mijn verrekijker ook klaar leggen...
-Een @->- voor jou.

miekequilt said...

Dat had ik graag gezien. Maar we hebben geen verrekijker. Ik kijk toch wel even die kant op, want zo'n belangrijk moment wil ik niet missen.

Bertiebo said...

Nou ik ga kijken, maar er is wel vaker iets bijzonders aan de sterrenhemel te zien en dan kijk ik, maar ik zie het nooit! Ik blijf hoopvol

Karel said...

mogge Marlou
m'n verrekijker hoef ik niet te zoeken , die hangt in z'n tas aan de kapstok :)
ik zag al hele heldere sterren of planeten de afgelopen weken , zonder verrekijker , zo helder , of ik vanavond kijk , ik hoop het
groetjes , Karel

klaproos said...

ohhhh hoe gaaf is dat loutje,
ik ga proberen of ik het kan bekijken,
maar ik zit dan aan een feestelijk gedekte tafel....

dus of het kan ... weet ik niet,
maar... dat er veel speciale dingen gaan gebeuren komend jaar weet ik wel :-)

ik slinger mezelf even in de pauze stand lou lou

héle fijne kerstdagen gewenst


xxx

Anonymous said...

Ik ga zeker kijken, dus hopen dat het helder weer is.

Sjoerd said...

Dan moet wel nog even de bewolking wegtrekken...

Jan K. alias Afanja said...

Natuurlijk zoek ik bij helder weer even een donker plekje met goed zicht op de horizon op. Dat heb ik zekerheidshalve afgelopen weekend ook al even gedaan. Ik heb ze even samen met de maan kunnen zien. Dat pakken ze me in elk geval net meer af. :-)
Veel plezier en succes.

Rebbeltje ★ said...

Ha dat ga ik gelijk doorgeven aan kleinkind...die heeft net een 3D puzzel gemaakt met alle planeten en dan krijgt hij er een plaatje bij ;)
Ben benieuwd of het gaat lukken
Groetjes en fijne week

Edward McDunn said...

Dat lijkt mij een bijzondere gebeurtenis Marlou, met dit weer, zal het helaas niet te zien zijn vrees ik.

Firma Fluitekruid said...

Ik ga extra opletten vanavond. Het moet er denk ik uit zien als een hele heldere ster. Ik lees net op een ander blog dat ze vermoeden dat de Ster van Bethlehem zoiets is geweest...

Ferrara said...

Hopen op helder weer. Altijd spannend zo'n fenomeen.

Jelle Droeviger said...

Jaaa, gaat mooi worden.
Ik hoop dat hier, op Terschelling, de wolken dan verdwenen zullen zijn...
Overigens heb ik het in April 2004 ook al eens gezien.
Overdag, in het Eise Eisinga Planetarium, in Franeker.
Hoe kán het hè...
.
Jelle Droeviger.

Karel said...

ha die Marlou
dus Brugge is je een beetje bekend

ja google is slecht bezig :(

las bij rebbeltje dat je Elvis mooi vond , kijk eens bij mij rechtsboven :)
mazzel

John said...

Als het weer meezit zal ik zeer even met de kijker naar buiten gaan. Ik hoef er niet eens voor de tuin uit :D
Maar de bewolking moet wel echt weg,

vilterietje said...

Hopelijk wat minder bewoling vanavond, want anders moeten we weer 800 jaar wachten...

Ferrara said...

Zo jammer. Dikke bewolking. Dit gaan wij niet meer meemaken.

די מריו said...

Ja hoor.. heb ik weer, ik ben te laat. Nou ja, dan over 800 jaar nogmaals proberen.

Love as Always
Di Mario

Hans said...

Ik volg ESA en NASA, heb er heel wat berichten en animaties over toegestuurd gekregen.
De ster van Bethlehem, zei men al. Hans

sjaantje said...

Helaas Pindakaas.
Misschien
is er over 800 jaar
meer te zien.

Mirjam Kakelbont said...

Ik heb erover gelezen! 800 jaar terug in de tijd...daar kan ik me geen voorstelling van maken. Voor even zou ik best geteleporteerd willen worden en dan snel weer terug (-:
Op de NOS-app las ik dat "de kus" niet te zien was voor het blote oog vanwege de bewolking. Maar wij weten dat het is gebeurd!
Dikke liefs ♥

nicole orriens said...

Ik heb het helaas weer gemist! Ik had er over gelezen, en vervolgens ben ik het totaal weer vergeten tot ik hier bij jou weer over last. Wat stom dat ik het vergeten was zeg!