15 augustus 1945, de capitulatie van Japan... 15 augustus 2010.
Om 8 uur verzamelen bij de IKEA voor een rit naar den Haag
De herinneringen aan het kampleven, de stokslagen en de vernederingen komen bij velen weer naar boven.
Er worden menige traantjes weggepinkt.
Ik zit op het podium in het Congresgebouw in den Haag naar al die mensen te kijken. En ik denk:
zij hebben het allemaal meegemaakt.
Wij mogen twee blokjes voor ze zingen. Eerst drie liederen uit de Song of Survival. Leny praat de liederen op haar manier weer zo mooi aan elkaar. Zelfs daar krijg je een brok van in je keel.
(vlak voor het optreden even inzingen en dan gaan de corsages op...)
Toespraken van hoge pietjes en een documentaire over het leven van toen en dan mogen wij weer.
Nu met de echt Indische liedjes, die de mama's toen voor hun kindjes zongen in de jappenkampen van Sumatra, Java, Celebes en Ambon en welk eiland niet...
Nu wordt er echt gehuild. Ik hou het ook niet droog en kan soms heel even niet eens meezingen.
Heel veel cd's worden er verkocht
Dan gaat de gehele menigte (met onze dirigent) naar buiten naar het veld , waar het Indiëmonument staat, voor de officiële herdenking en gaat het koor vervroegd aan de Gado Gado, want... straks moeten we in de grote hal klaarstaan om Trix uit te zingen.
Zij wordt na de kranslegging naar het Congresgebouw gebracht en in de VIP-room ontvangen. Onze Leny mag er bij zijn, een praatje met haar maken.
wachten op de kunnegin
We staan zeker een half uur langs de loper te zingen met nog heel veel Indische mensen als ze er dan eindelijk aankomt, met haar gevolg. Ze kijkt aangenaam verrast naar ons en blijft even staan luisteren.
Nog één lied en weg zijn ze weer.
Trix is aangenaam verrast
Een bewogen dag. We zijn er vol van als we weer in de bus naar Haarlem rijden en onze verhalen aan de microfoon gaan vertellen.
en een bewogen busreis tot slot!...
"Door de traantjes heen zingen..."
.
foto's: marlou witzel, linda offerhaus en mary dijkstra
.