13/01/2011

Als de liefde niet bestond

.

Onze Klaproos *klik*  voegt altijd een muziekje bij haar blogjes.
Ik klik die meestal aan en laat het geluid al lezende dan lekker over me heen rollen. Meestal is het een lied, dat past bij de teksten die ze schrijft.
Laatst had ze weer zo een mooie geplaatst. Ik was er door geroerd. Zo’n mooie stem, zo’n mooie tekst… Geschreven en gezongen door Toon Hermans.
Er zijn verscheidene (mooie) versies van te beluisteren, maar die van Toon zelf vind ik toch wel de mooiste.

Toe maar, luister er maar naar en lees het lieve gedicht mee.

Als de liefde niet bestond 


Als de liefde niet bestond
Zullen ze stilstaan, de rivieren 
En de vogels en de dieren 
Als de liefde niet bestond

Als de liefde niet bestond 
Zou het strand de zee verlaten 
Ze hebben niets meer te bepraten 
Als de liefde niet bestond 


Als de liefde niet bestond
Zou de maan niet langer lichten
Geen dichter zou meer dichten
Als de liefde niet bestond 

Nergens zouden bloemen staan
En de aarde zou verkleuren
Overal gesloten deuren
En de klok zou niet meer slaan 

Als de liefde niet bestond
Dan was de hele vrijerij bedorven
De wereld was gauw uitgestorven
Als de liefde niet bestond 

Als de liefde niet bestond
Zou de zon niet langer stralen
De wind zou niet meer ademhalen
Als de liefde niet bestond 

Geen appel zou meer rijpen
Zoals eens in het paradijs
Als wij elkaar niet meer begrijpen
Dan is de wereld koud als ijs 

Ik zou sterven van de kou
En m'n adem zou bevriezen
Als ik je liefde zou verliezen
Er is geen liefde zonder jou



 Toon Hermans 1916-2000


13 comments:

klaproos said...

ontroerend blift het om het te horen marlou...
wat een "geweldige"man was het toch hé, en wat heeft hij véél moois nagelaten hé.

slaap lekker hoor:-)

xxx

Marjolijn said...

Ja mooi...!!
Toon heeft zoveel moois gemaakt en nagelaten.
Op naar een liefdevol weekend meis.
Geniet er volop van.

John said...

Heel mooi. Ik las en luisterde het eerder al bij klaproos ja..

Liefde is alles, maar toch, alles zou doorgaan zonder liefde.

gerdaYD said...

Eén van de mooiste teksten die ik ken... dankjewel lieve Marlou, ik werd er weerom zo door geraakt. Jij weet telkens weer zo'n schitterende poëzie voor ons op te rakelen, ik hou van je wekelijkse dichterslogjes, als je dat maar weet!
OT: ja het kopje bevalt me nog altijd, en zelf meer en meer...
Maak er een schitterend dagje en dito weekend van hé, samen met je lieve Henry!

Lutje said...

toon Hermans; vroeger al een held en zijn liedjes en gedichten blijven prachtig

Fluitenkruid said...

Ik ben het volstrekt met Klaproos eens, genieten! x

Sjoerd said...

Toon is gewoon groots. de man kon in twee woorden zeggen waar anderen een heel boek voor nodig hebben.

Suske. said...

deze wereld is liefdeloos en draait toch verder maar leuk zonder liefde is het niet.

Han said...

Toon is en blijft een van Nederlands grootse artiesten, Er is nog geen nieuwe voor hem in de plaats gekomen. Prachtig blogje dit keer Marlou.

gerdaYD said...

Als de liefde niet bestond, dan moesten ze Marlouke uitvinden, want dààr ken je wat van, lieve meid, van de liefde! Je strooit die altijd weer, elke dag terug, zo gul rondom je heen... mooi mens!
Fijne weekend hoor, geniet van je schat!

Lutje said...

een fijn weekend :o)

Ineke said...

Ha Marlou, goedemorgen,

Ja, echt ontroerend mooi!
Een groot artiest!
Z'n conferences, daar keek je naar uit en bleef je voor thuis!

Met Wim Kan en Wim Sonneveld wordt hij gerekend tot 'de Grote Drie', de drie grootste Nederlandse cabaretiers van de generatie vlak na de Tweede Wereldoorlog.

Lieve Marlou, een heel fijn weekend gewenst!

xx, Ineke

Leibele said...

Het is heel mooi. Maar ergens hoor ik in het lied de hand en stem van Herman Van Veen.