20/05/2020

Het dak op!

.
Nee hoor, je hoeft van mij echt niet het dak op...
Maar ik zelf wél!
We kregen namelijk nieuwe schoorstenen, mijn buren en ik: vier huishoudens met nieuwe schoorstenen.
Nou ja... krijgen... je moet er gewoon flink voor betalen, hoor. 
Een speciale schoorsteenbouwer is er twee dagen mee bezig geweest!
De oude schoorstenen waren zo lek als een mandje en vooral als het zachtjes regende siepelde het water er gewoon doorheen.



Dus een echte schoorsteensloper en -bouwer gevonden, offerte gemaakt en gaan met die banaan!


Twee dagen lang is het een lekker bouw-zooitje hier voor de deur.
Een lift, stenen, allerlei materialen en een laadbak voor de oude schoorstenen, kortom: dynamiek!
En ik ben natuurlijk he-le-maal niet nieuwsgierig, maar wil wel alles weten, dus ik het dak op.
Spannend was dat!!


Hier is jarenlang de rook uit mijn gaskachel in de voorkamer uitgedwarreld. En uit de open haard van mijn bovenbuurman en de twee andere buren. 
Dank je wel ouwe schoorsteen... u kunt nu gaan!


Toen ik aan het lunchen was zag ik de bouwer bezig op het dak en heb hem gevraagd of ik even mocht komen kijken.
Dat mocht, maar ik moest het ook nog even aan de bovenbuurman vragen. Die vond het gelukkig ook goed. We gaan fijn met elkaar om hier.



Vier rookkanalen, die nu mooi hersteld en dichtgemaakt worden, want niemand heeft nog gaskachels.
Ziet er fraai uit.


De eerste dag was de achterste schoorsteen zo goed als klaar.
Kijk toch eens wat een plaatje. Knap gemaakt!


Meteen even het uitzicht vanaf het dak bewonderd, want... hoe vaak sta je op je eigen dak??
Het grachtje aan de voorkant:


En de groene weelde aan de achterkant van mijn eigen tuin:



En tot slot de laatste schoorsteen aan de voorkant, nu ook helemaal klaar.
Die is iets anders omdat één van de kanalen nog gebruikt wordt voor een open haard. En er komen nog "Chinese Hoedjes" op. Dan kan het niet inregenen.


Ik vind het schitterend geworden.




27 comments:

Marjolijn. said...

Soms is het nodig om oude spullen te vervangen voor iets nieuws. Ook schoorstenen op het dak.
Want lekkages wil natuurlijk niemand, goed onderhoud blijft noodzakelijk...!
Mooie dag Marlou en geniet van je nieuwe schoorsteen.

Lutje said...

ja, je schouw moet zeker in orde zijn
je hebt dat goed laten herstellen
-€en @->- voor jou.

Bertiebo said...

"Hoe vaak sta je nou op je eigen dak', hahaha. Nou ik kan je verzekeren dat ik er nog nooit op heb gestaan en dat het ook zeker nooit zal gebeuren. Hoogtevrees. Je bent een held, Marlou!

Sjoerd said...

Het ziet er weer keurig uit, die mensen weten waar ze mee bezig zijn. En het moet natuurlijk ook een opluchting zijn dat alles weer netjes in orde is.

Jacqueline en Ferry said...

Deze schoorsteen ziet heel goed uit. Mooie schoorsteen geworden. Het kan wel eens gaan lekken. Dan heb je nieuwe schoorsteen nodig voor vier personen van huis. Deze lui had veel werk aan gehad. Nu is het klaar gekomen. Nu kunnen jullie weer gaan gebruiken. Fijne dag. Groetjes,

klaproos said...

WOOOW loutje, wat gaaf om daar te staan zeg... je kan het dak op... geweldig,
nou lieve schat ik doe het je niet na:-)
maar ik vind jou héél erg dapper,
pffff wat een onderhoud hé :-)

dat doet gelukkig mijn huurbaas allemaal :-)
tof uitzicht loutje, een groene oase in de stad...
dáár hou ik van

Geniet van vandaag hé
xxx

John said...

Een nieuwe schoorsteen is soms gewoon nodig. Ze gaan niet eeuwig mee.
Jullie kunnen er allemaal weer flink tegen aan maar voorlopig niet, het wordt zomer.

Karel said...

mogge Marlou
ik moest gelijk aan het liedje kom van het dak af denken :)
maar je was er al weer af hihi
mooi vast gelegd al het werk en gelijk ff het uitzicht genoten
groetjes , Karel

sjannesblog.com said...

Vanaf je dak zie je alles weer als nieuw, leuk uitstapje zo!

Carla S. said...

Ja schitterend geworden.
Echt profi!
Wil graag de naam van het bedrijf

Mary said...

Meid, hoe ben je daar opgekomen?
Wat een waaghals...

Edward McDunn said...

Dat ziet er weer piekfijn uit Marlou.
Ik vind jou dapper hoor,
stond peter Koelewijn niet te roepen "hè kom van dat dak af!"

vilterietje said...

Marlou, wanneer maak je dat nou mee? Ongelofeloos! Ik heb bewondering voor je!

Nietzomaarzooo said...

Ik schat in dat ook ik nooit op mijn dak kom te staan. Schuin dak; dat staat wat minder fijn. En schijtebroek. Dat helpt ook niet mee.
Wat woon je heerlijk daar. En veel groen ook in de buurt. Prachtig vakwerk die schoorstenen. Daar kan ik erg van genieten.

די מריו said...

Onderhoud is nodig. En zo heb je ook mooi een overzichtsfoto vanaf het dag, dat heeft ook niet iedereen.

Love As Always
Di mario

pourquoi pas ??? said...

Jeetje wat woon jij leuk zeg.

nicole orriens said...

Dat ziet er weer keurig uit. Wat een boel schoorstenen eigenlijk. Waarom zijn het er twee? En wat een mooi uitzicht heb je vanaf je dak!

Rebbeltje ★ said...

Ha jij wilde het dak op niet wij...
Maar je hebt nu wel mooie foto's van alles en wat een uitzicht van boven af...
Nu ik sta altijd op het dat als ik de buitenkant van de ramen was, maar nog nooit op het idee gekomen om dan foto's te maken hihi
Maar het ziet er netjes uit wat ze gemaakt hebben
Groetjes en fijne dag

Jetteke said...



Geweldige vergezichten! Petje af dat je op het dak geklommen (? toch niet met dat liftje?) bent! En dan nog die foto's! Je lezers en andere fans krijgen maar een mooi verhaal plus prachtige beelden! Dank je wel, jij waaghals en avontureuze!

Liefs van Jetteke

Erica U. said...

Spannend hoor. Mooi uitzicht. 

Ria said...

Geweldig! Echt vakwerk hoor👍👍
Ria

miekequilt said...

Wat stoer dat je het dak op ging. Ik doe het je niet na. En zo'n mooi uitzicht is dan wel een beloning voor de beklimming.

Hilly Nicolay said...

Alles weer mooi voor elkaar daar op het dak.
Wat goed dat je even op dat dak klom, heb je mooie foto's.
Je bent wel een durfal Marlou:)

Groetjes,
Hilly

Hilly Nicolay said...

Alles weer mooi voor elkaar daar op het dak.
Wat goed dat je even op dat dak klom, heb je mooie foto's.
Je bent wel een durfal Marlou:)

Groetjes,
Hilly

Sjaantje said...

Leuk, om eens je eigen dak op te gaan.
En hoe apart: "Wat is jouw beroep?" Ik ben schoorsteenbouwer. Daar zijn er vast niet zoveel meer van.

Hans said...

Ja, zeker met gas verwarming gaat het metselwerk lekken, ooit bij mijn ouders de schoorsteen opnieuw gemetseld.
Nou het is zeker schitterend geworden, een vakman is bezig geweest.
Laat de winter maar komen. Hans

Jan K. alias Afanja said...

Goed werk, Marlou. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met oud4e, lekkende schoorstenen.
Mooi dat je even het dak op mocht om het werk even in ogenschouw te nemen. Je laat daar vandaan bovendien mooi zien, dat je volgens mij best in een mooi stadsdeel woont.