21/01/2021

Eli Content

Eli Content is een kunstenaar, die aan de Weesperzijde woont, samen met zijn vrouw Karina. Misschien ken je Karina wel, van het Muizenhuis? Ik ga het eens een keertje over haar hebben. Dat is zo ontzettend leuk!

Maar vandaag gaan we naar Eli Content. Hij zoekt gedichten uit, die hij dan lettertje voor lettertje op een groot papier stempelt en dan voor het raam hangt. Eens in de twee weken wordt het gedicht ververst.

Hoe vaak ben ik er niet langs gefietst? Geen idee. Vaak! Kijk... hier heb je een mooie van Hans Lodeizen:


Ik bouw een hemel voor mijn reizen
Ik heb een rij muildieren voor mijn bergtochten
Ik heb een sprookjespaleis voor mijn dromen
Ik heb nooit gezocht naar het Chinese wonder

Hans Lodeizen


Vaak altijd sta ik het gedicht even te lezen. Ik houd van gedichten en om ze op zo'n manier tentoon te stellen vind ik helemaal leuk!

Maar Eli is niet alleen een gedichten-stempelaar. Hij maakt ook kunst en vorig jaar was er een pracht-expositie in het Joods Historisch Museum, helemaal aan hem gewijd... Gelukkig heb ik die toen nog mogen zien.


Dit hieronder vond ik toen zo'n opmerkelijk mooi doek met de naam "Zo ontstond de wereld".
Heel groot wel twee meter breed en anderhalve meter hoog. Misschien zijn de maten anders, maar dit zit nog in mijn hoofd:


Later in het jaar mochten we ook nog een gallerie in, waar een tentoonstelling van hem was. Hij bewaart alle karton van alle dozen, die hij vindt of krijgt en maakt er heerlijke kleurige kunstwerken van. Ik word er best vrolijk van...




Misschien een idee, voor al dat karton, dat nu bij de papierbakken ligt te slingeren. Gewoon iets geks er uit knippen en met vrolijke kleurtjes beschilderen.

Wie weet ga ik dat eens een keertje doen...

Een goed interview met hem in het Parool lezen? Klik dan hier op: ELI

20 comments:

Lutje said...

het is wel fijn als je zoiets kan lezen tijdens je wandeling
hier zie je dat eigenlijk niet
-Een @->- voor jou.

די מריו said...

Ik heb er thuis eentje die alle kartonnen dozen wil bewaren, kan ze mee knutselen. Ik word er gek van. ;-)

Love As always
Di mario

Bertiebo said...

Hahaha, gedichten op straat. Heel toevallig bij mij ook vandaag. Maar die Eli Content ken ik helemaal niet. Nu wel en ik ga hem onthouden!

Jelle Droeviger said...

Ja, kunst is niets zonder beschouwer,
niets zonder dat het gezien en gevoeld wordt.
En dat is precies wat Eli Content doet.
Beelden en gevoelens doorgeven.
Ik ga eens kijken, in Amsterdam, aan de Weesperzijde.
.
Jelle Droeviger.

Karel said...

mogge Marlou
als ik weer naar Artis mag , loop ik er eens langs
geniet de dag

Nietzomaarzooo said...

Zijn naam is al prachtig. De 'kunst' van zijn vrouw ken ik wel en haar verhaal. Bedankt ook voor de link.

klaproos said...

Prachtig loulou, en ja stempelen is leuk ( wink wink big smile ) je weet wel dat dat onze lieve gerda was hé,
zo krijgt het papier een 2e leven :-)
dát vind ik ook erg mooi,


leuk idee van hem.

dag lieffie, geniet van een mooie dag de wind is gaan liggen, hij zal je niet omver duwen LOL

xxx

Rebbeltje ★ said...

Hoi Marlou
Jij mist musea
Leuk die link :)
Ja we missen allemaal wel wat, bij mij vooral de kinderen en kleinkinderen die we veel minder zien nu. Maar ook hier komen we weer doorheen toch?
Groetjes en fijne dag

Jan K. alias Afanja said...

Eli heeft een mooi gedicht van Lodeizen gebruikt. En hij gebruikt lekker vrolijke kleuren voor zijn werk, maar ik vind het niet allemaal even mooi.

Karel said...

🥶 👃

Sjoerd said...

wie weet moet je veranderen in dat ga ik eens doen... Zo heb ik ook de kwast opgepakt.

Anonymous said...

Leuk hoor die gedichten voor het raam.

Evert Duin said...

Bijzonder en een goede zaak, om van gebruikt karton nog zoiets moois te maken Marlou.

Ferrara said...

Niet alleen de humor ook de inspiratie ligt op straat.

Marjolijn. said...

Ja, de kunst ligt zomaar voor het oprapen...!

Tine de Jong said...

Hier heb je wel een gedichten route die je kan doen maar vele zijn helaas al beklad op de muren. En tijd om ze op te knappen is er niet. voor mij ook te lange wandeling want ik hou dit helaas niet meer vol. Voor het raam zie ik ze hier helemaal niet. Maar wel leuk wat jij allemaal meemaakt op de dagen en dat je er ook plezier aan hebt.

Hans said...

Een gedicht voor een raam, trekt lezers, is mijn ervaring.
Hier in de wijk is ook een kunstenaar die ze ophangt.
Een leuk gedicht van Hans Lodeizen. Hans

Ria said...

Mooooi👍

Carla S. said...

Wat mooi en kleurrijk Marloukie.
Daar wil ik we eens meer van zien.
In het echt.
Wat heerlijk dat jij daar vaak langs fietst.


Mirjam Kakelbont said...

Het kan niet anders of Eli is een gelukkig mens. Zoveel bezigheden en inspiratie waar hij kunstzinnige dingen meedoet. Alleen al het idee om een gedicht letter voor letter te stempelen en het dan twee weken voor zijn raam te hangen. Heel creatief bedacht.
Dit is weer een blogparel, darling.
Dikke liefs ♥