10/05/2022

De Alban Berg Villa

Alban Berg was een Oostenrijkse componist die leefde van 1885 tot 1935. Een componist, die gave, maar niet echt gemakkelijke muziek maakte. Hij was zijn tijd eigenlijk ver vooruit.


Nou wil het dat deze componist jarenlang in "ons" dorpje, Trahütten, gewoond heeft. Hij woonde in een mooi sprookjesachtig huis  (een soort van Villa Kakelbont) dat al heel lang de Alban Berg Villa wordt genoemd.
Het huis was voor zover ik weet bewoond door een oude dame, die het nogal verslonsd heeft en helemaal heeft verstopt achter nogal veel donkere bomen.
De oude dame is een paar jaar geleden overleden en de Villa is gekocht door een echtpaar, Christian en Natasha, die het prachtig in oude stijl hebben opgeknapt en weer tevoorschijn gehaald. Nu is de villa van ver af te zien. Kijk maar eens:


Natuurlijk staat het niet schuin. Het staat gewoon recht, maar de foto is schuin, zodat alles er op staat. Zie je mij staan, rechtsonderin? Met Lisl, onze vriendin uit het dorp.
We zijn namelijk in de villa geweest!

Het echtpaar heeft een groot gedeelte zodanig verbouwd, dat er een B&B in kan. Twee appartementen zijn het geworden. En verder wonen ze er natuurlijk zelf.

Hier sta ik met Christian te praten.


Christian heeft ons een rondleiding gegeven in de villa, trots als hij is op de renovatie.
De kamers zijn mooi in kleur en harmonie met oude elementen.
Prachtig gedaan...


De foto's aan de muur zijn foto's van de componist, van zijn vrouw, maar ook van hun vrienden: de componisten Gustav en Alma Mahler.
Want die laatsten moet er ook regelmatig geweest zijn.




De twee appartementen zijn van alle gemakken voorzien: een keuken, een badkamer, een prachtige slaapkamer en woonkamer. 
Het ontbijt wordt geserveerd in de serre met zicht op de hoogste berg in de buurt: de Grosse Speik. Ik hoop van de zomer weer eens zo hoog te komen, als we er weer naar toe reizen voor een bruiloftsfeest!


Wil je het huren? Dat kan! 


Op die site kun je nog heel veel meer foto's van het interieur en de omgeving zien.

18 comments:

Karel said...

mogge Marlou
mooi optrekje van buiten en binnen , heel goed in ere hersteld
en weer in het licht gezet , zal er denk ik dan ook niet spoken :)
veel geld heb ik niet , dus zal het niet huren :)
geniet de dag

די מריו said...

Wauw.. dat zegt echt mooie prijzen zeg maar. Ik denk niet dat ik dat ga doen. Maar het ziet er wel schitterend uit.

Love As always
dimario

Lutje said...

heel mooi, maar voor dat prijsje ga ik langer weg ;-)
Een @->- voor jou.

Sjoerd said...

Mooi pandje, daar zou ik ook trots op zijn...

sjannesblog.com said...

Een prachtplek met historie! Leuk dat je het kon bekijken!

Bertiebo said...

Ik ken van de componist slechts zijn naam. Het huis is prachtig

... said...

Prachtig dat huis, zo ongenaakbaar op die,, nu kale, berg,
Wat zijn we, zonder het levend houden van historie.?
.
Jelle Droeviger.?

Nicole Orriëns said...

Hij doet me aan de acteur Hugh Grant denken!

klaproos said...

loutje...
dat ziet er geweldig mooi uit, gaaf dat deze mensen het terug hebben gebracht in de oude stijl, ze weten het naar waarde te schatten,
superleuk.

:-) ja hé, kleine tom is zo klein niet meer.... je gaat hem bijna zien :-)

xxx
zón zin an :-)

Riet said...

Woe Marlou!
Wat een schitterend verblijf! Lijkt me helemaal te gek, zeker met
het stukje geschiedenis erbij.
Ik hoop dat de uitbaters veel bezoekers zullen krijgen.

Jan K. alias Afanja said...

Ik kan me voorstellen dat je daar wel even wilde rondkijken. Het ziet er prachtig uit, zowel van binnen als van buiten. Maar er zijn nog teveel dingen dichterbij die we nog niet gezien hebben om er voor naar Oostenrijk af te reizen.

Rebbeltje ★ said...

En toch geef ik de voorkeur aan ons vakantieland...wij zijn echt griekofielen
Maar ziet er leuk uit
Groetjes

Unknown said...

Hi Marlou, in 2008 logeerden Klaas en ik in dit huis bij de oude mevrouw en haar zoon. Wij ontbeten toen al in een prachtige, indrukwekkende kamer. Heel groot en met mooie meubels. Leuk om het verhaal te lezen over hoe het er nu uitziet. Ik ben weer helemaal terug.

miekequilt said...

Wat mooi opgeknapt zeg. Bij Booking zullen ze zich wel afvragen waarom er nu zoveel bezoekers op hun site zijn. Nou gewoon, omdat Marlou een berichtje heeft geplaatst. Haha.

Carla S. said...

Wat een bijzonder oord Marloukie, dat Trahütten.

Wat is er veel! Die Alban Berg is de afgelopen 10 jaar heel populair bij de conservatoria en concertzalen.
Mijn eerste zanglerares in Haarlem heeft in de Beurs van Berlage nog een liederencyclus van hem gezongen.

Marthy said...

Prachtig pand en ook het interieur. Het is te zien dat er van dit huis gehouden wordt.

Hans said...

Inderdaad een soort van Villa Kakelbont.
Binnen is het heel ordelijk en netjes. Hans

John said...

Ik vind die groene kleur op de wand wel heel erg mooi. Zoiets wil ik hier ook gaan doen.