04/05/2022

Katholieke gewoontes

Ik weet niet veel van de katholieke godsdienst, maar ik weet wel, dat ze een hele boel theater van hun diensten maken. En ook, dat de kerken rijk versierd zijn: veel kunst en goud en glitter en gedoe.

We waren op de zaterdag voor pasen onderweg naar het huisje op de berg en bleven een nacht over in Wörth an der Donau. Daar weten we een hotelletje, waar we zo nu en dan overnachten. 

Dit keer, als we 's avonds in onze kamer zijn horen we een vreemd geratel, heel dichtbij... Nieuwsgierig als we zijn hangen we uit het raam en ja hoor... er staan een stuk of wat koorknaapjes met een enorme ratel te ratelen. 

Wij naar buiten! We willen graag alles meemaken en dit dus ook.


We vragen wat ze aan het doen zijn: "Traditie" zegt de één. "We roepen de mensen op om naar de kerk te komen" zegt de ander, "normaal doen we dat met de kerkklok, maar nu met deze speciale ratel."

We lopen om de kerk heen en zien voor de ingang een grote vuurkorf. Lekker warm vuurtje denken wij dan, maar de meneer, die het vuur verzorgt heeft daar andere ideeën over en fluistert: "Het is het paasvuur. Straks wordt de paaskaars hier aangestoken"


Waarom de meneer fluistert... de deuren van de kerk staan wagenwijd open en binnen zitten zeker 200 mensen, als het er niet meer zijn. In het pikkedonker!!!
We nemen even een kijkje en als er aanstalten wordt gemaakt om de deur achter ons te sluiten gaan we gauw weer naar buiten.
We doen nóg een rondje om de kerk en als we weer bij de voordeur zijn staat er een groepje met jurken aan en heeft meneer pastoor net de enorme paaskaars aangestoken aan het vuur in de korf.



Daarna loopt het groepje naar binnen en mogen de mensen in de kerk hun eigen meegebrachte kaarsjes aan de grote kaars aansteken.
Langzaamaan zal de kerk dan helemaal verlicht zijn met al die kaarsjes...

Ja... je kunt zeggen wat je wilt, maar het is toch maar mooi theater!
Ik vond het reuze spannend.

17 comments:

Lutje said...

toch een heel andere traditie dan in belgie.
.Een @->- voor jou.

Yova said...

Heel apart te zien. Leuke film. Dat daar gewoontes is.
Heel apart op de straat te zien. Leuk! Fijne dag gewenst. Groetjes,

John said...

Met kerken heb ik helemaal niets, hoewel ik wel met geloof ben opgevoed. Ik praktiseer niets.

Bertiebo said...

Mooi theater dus en een mooie traditie

Sjoerd said...

Ze maken er inderdaad een mooie show van.

Karel said...

mogge Marlou
ik ben geheel niet kerkelijk , de enige reden dat ik er soms 1 binnenloop is voor het bouwwerk zelf , voor het mooie metselwerk - glas in lood en houtsnijwerk
al de fratsen er om heen zijn voor mij allemaal theater
geniet de dag

nicole orriens said...

Er hoeft niets mis te zijn met een beetje theater. Soms kan het iets kracht bij zetten.

... said...

Die Katholieken.. Mooi hoor..
Zelf ben ik afkerig van Religie, maar als je ziet wat die Katholieken verzinnen, dan ben je toch wel even onder de indruk.
En het zijn ook nog eens stuk voor stuk allemaal goeie lui, die een weldaad zijn voor hun medemens.
Dus: vasthouden die traditie, en beleven.!
.
Jelle Droeviger.

sjannesblog.com said...

Ja, het heeft wel wat. Ik herinner me dit gebruik nog wel van vroeger. Vond ik mooi.

Rebbeltje ★ said...

Al zolang niet meer geweest dus weet niet of het hier ook gedaan wordt :)
Ja in den vreemden beleef je nieuwe dingen haha
Groetjes

די מריו said...

Er zijn toch een hoop mooie tradities.

Love As Always
Dimario

Jan K. alias Afanja said...

Zo ongeveer alle kerkelijk riten en tradities zijn mij vreemd.
Om zoiets onderweg aan te treffen, lijkt me wel grappig.

Ferrara said...

Het doet me denken aan het Grieks Pasen dat we ooit meemaakten in Nauplion. Daar werden de kaarsen op straat aangestoken en na de dienst in de kerk stapten sommige mensen in hun auto's met een brandende kaars om het licht in hun dorp door te geven. De volgende dag was de stad vergeven van rooklucht, overal hingen lammetjes aan het spit. Zo heeft elk geloof en land zijn tradities.

miekequilt said...

Van oorsprong ben ik een katholiek. Maar deze traditie ken ik niet.

Hans said...

Een mooi verhaal, boeiend geschreven.
Zo heeft elke religie wel zijn gewoontes, het is heel fascinerend om het mee te beleven. Hans

Mormorsweb.blogspot.com said...

Ik ging naar de Paaaswake dit jaar, in ons kleine barokke kerkje hier. Ook daar was het paasvuur klaar om de paaskaars aan te steken. Weet je dat kinderen bij hun doop een kleine kaars ontvangen die ook ddor de paaskaars wordt aangestoken. Mijn moeder heeft ze heel lang bewaard. Ik ben geen grote kerkganger; ik ben ook een heel nuchter mens,; maar die tradities doen me toch wel wat. Ze zijn hetzelfde in alle landen van de wereld.

Marthy said...

Ik ben katholiek opgevoed maar bij ons in de streek geen gebruik van een ratel. Wel de kerkklokken en dat vind ik nog steeds mooi als die oproepen tot gebed. Ik ben niet meer belijdend maar vind de gebruiken van de katholieke kerk nog steeds mooi.