16/04/2007

DE LACHENDE BOEDDHA

16 april

Vanmorgen sprak ik mijn buurman Willem op de stoep, terwijl ik op mijn lieve "taxi" Elly wachtte.
"Hoeveel moet je nog?" vroeg hij.
Ik antwoordde: "Ik moet er nog 8 en ik heb er helemaal geen zin meer in…!"
En terwijl ik dat zei, dacht ik: "Dat is helemaal niets voor mij om dat zo te zeggen. Meestal gebruik ik het woord "moeten" niet eens! Ik vervang het door "mogen of willen of kunnen…"
Willem zei meteen daarop, dat ik er na vanmiddag nog maar 7 hoefde. Dat klonk al een stuk prettiger.
En het was feest met Elly: na afloop een heerlijk glas mintthee met een stuk vijgenkoek in het zonnetje bij de Bagelshop hoek Schinkelkade, die ik vorige week met Erika ontdekt heb.
En eenmaal thuis keek ik naar de lachende Boeddha, die achter in mijn tuin lekker zit te genieten van al het goede.
En ik dacht: "Dìt is het natuurlijk: ik houd helemaal niet van lijden en afzien, van verplichtingen of plicht of zwaarte. Ik houd van licht en lucht!"

Willem stond op zijn balkon een sigaretje te roken:
"Nog 7 keer…!" riep hij…

No comments: