11/09/2012

Ramses en Joop

.
Van een goede vriend heb ik voor mijn verjaardag een heel mooi boekje gekregen.
Het heet: BRIEVEN UIT ROME


Je herkent vast wel de gave kop van Ramses Shaffy. 
In 1961 hebben Ramses Shaffy en Joop Admiraal een jaar in Rome gewoond.
Twee mooie jongens, stikvol ambitie en energie.
Zoekend naar werk bij Cinecita, de deuren plat lopend bij iedereen die maar een beetje belangrijk was in het filmwereldje.


Dit zijn ze in hun jonge jaren, toen ze voor het eerst samen op het toneel stonden.
In Rome zijn ze op zoek naar filmrollen, beroemdheid en erkenning. 
De brieven, die ze schrijven zijn gericht aan actrice Shireen Strooker, waarmee ze een sterke band hebben, "een soort eenheid van gedachten".

De brieven zijn heel grappig geschreven en geïllustreerd met tekeningen.



Ramses en Joop figureren, synchroniseren na, verkopen foto's aan de Telegraaf, schrijven scenario's, verkopen tekeningen, zingen zelfs liedjes op straat, kortom... van alles als het maar geld oplevert om de huur te kunnen betalen en daarmee in die prachtige stad te kunnen blijven.
De taal die ze gebruiken is zo geestig, dat je er regelmatig lekker om zit te gniffelen.

Een fragmentje:
"Een avond werden we gevraagd om bij maestro zo en zo te komen (...) en het bleek dat we Leger des Heils-liederen moesten zingen, omdat er een scènetje in de film zit. Toen we met de papiertjes voor ons en de maestro met vingers zwaaiend, op een rijtje in de keurige kamer moesten zingen "Heerlijk, heerlijk, zal d'ontmoeting zijn", kreeg het verblijf in Rome iets heel lulligs, dat begrijp je wel (...) Flemdebeuten tentekeet. Hoera!!"

Het boekje is een aanrader! Wil je het lenen?
Laat maar weten...
Dank je wel voor het juweeltje, Hans!
.

11 comments:

Marjolijn. said...

Ja, dat boekje ken ik.
Leuk hé...!!
Fijne dag vandaag.

Di Mario said...

Ik wil op dit moment wel wat vrije tijd lenen die je normaal gesproken gebruikt om te lezen. Is dat ook mogelijk?

Love As Always
Di Mario

... said...
This comment has been removed by the author.
Jelle Droeviger said...

Ja, Marlou, álles moest nog gaan gebeuren in 1961. We waren vol verwachting en we bruisten van de ideeën. En Rome, ja, daar wilden we allemaal wel eens naar toe, want er werd daar, zo meenden we, op ons gewacht...; we zouden de wereld wel eens een poepie laten ruiken.

Moses kriebel, wat een pracht-foto van deze twee jongens. En je hebt er een gave tekst bij geschreven.

Jelle Droeviger.

klaproos said...

ach loutje dat lijkt me leuk, lees jij nou eens steeds een stukkie voor:-)

dat lijkt me ook heerlijk om dat tegen te komen,

wat een leuk kadootje,

vandaag als kadootje een buitje of twee maar dan kunnen we er weer even tegen hé:-)

xxx

John said...

Gefeliciteerd! Dat lijkt me inderdaad een leuk boekje. Ik zal het niet lenen, want er liggen hier nog boeken op me te wachten. En ik kocht er pas nog een pil bij. Deze moeten eerst allemaal weggewerkt zijn.

gerdaYD said...

Wanneer was je verjaardag dan lieve Marlou? En waarom wist ik daar niet van? Zonde, ik had je zo graag duizend kneepjes en klapzoenen gegeven. Mag dat achteraf ook?
Wat een leuk cadeau kreeg je, hier zal je nog lang plezier aan beleven!

christiene said...

Ha Marlou,dit boek ken ik niet.Maar ik ken natuurlijk Ramses zijn mooie liedjes.
Mooi is ook dat als je zo veel prachtige liedjes en boeken en zo veel andere dingen achter laat zo dat je niet vergeten word.
Groetjes Christiene.

Annet said...

Ach ja Joop Admiraal...ik ben mijn moeder...

Lijkt me een fijn boekje...

Een boekje huren;)

'k Durf het bijna niet te vragen ondanks het aanbod..

BolcomMarlou;)

Dag lief mens,

Kuskuskus, Annet

Sjoerd said...

Dat lijkt me inderdaad een aanrader...

Hans Huisman said...

Jaaa, helemaal goed, dat je het boekje van Ramses en Joop zo leuk vond om te lezen. Groetjes van Hans