03/09/2012

Hungry Planet

.
Vorig jaar heb ik een fotoserie gezien in het Pakhuis de Zwijger in Amsterdam:  Hungry Planet - What the world eats van Peter Menzel en Faith d’Aluisio. 


(Groot-Brittannië, $ 253,- per week)

Het was een studie van zo’n 30 families van over de hele wereld: wat eten mensen gedurende één week en wat kost dat?

Menzel is voor deze studie naar 24 landen gereisd: van Mali tot Japan - van Frankrijk tot Kuweit – van India tot Equador.

Hij fotografeerde de families te midden van het voedsel, dat ze die week aten. En de bedragen er bij.

Naar aanleiding hiervan probeerden deze mensen uit Bellingwolde te leven van één tientje per week. Weliswaar hebben ze een moestuin én eigen kippetjes, dat scheelt natuurlijk, maar toch. Én het ziet er naar uit, dat ze de voorraden hebben aangesproken...


Ik daag jullie uit!
Deze week doe ik het ook: deze week leven van één tientje. Ik hou jullie op de hoogte. Ik weet nu al dat dat moeilijk is als je twee stuks fruit en twee ons groenten eet per dag. Maar... ik ben vandaag begonnen en hou jullie op de hoogte.


12 comments:

Marjolijn. said...

Dat zal toch niet meevallen, denk ik.
Dan maar snel naar de markt, Marlou.
Daar is je euro, nog een daalder waard.
En kom jij deze week toch niets te kort.

Fijne dag vandaag.

klaproos said...

ja da's een goeie gedachte marlou,
kanp als je dat kunt,
ik denk eigenlijk ook niet dat je het gaat redden:-)

want ehhh een brood is al 2,40 en dan heb je er nog niks op,
nog geen kop koffie gezet....
neuhh vrouw,
ik ga der niet eens aan beginnen,
maar ik steun je vanaf deze zijde, volop, met man en macht:-)

hup lou, hup lou, hup lou,

zie je wel, dat kan ik goed:-)

xxx

Yvette said...

interesting.....puur eten?
enne Sap denk ik zo maar (qua kiezen)

Annet said...

Hoop dat je nog kan bloggen Marlou...

Het kan wel maar vraag niet hoe...

Ons heeft twee honden en 2 poezen...

Maar daar begin ik niet aan...

In de oorlog wel..maar dat was ook erop of eronder...brrrrt

Sterkte van Annet (smaksmak):^)

Jelle Droeviger said...

Goed idee, Marlou, ik heb direkt zeven forse wortelen, zeven appelen, zeven eieren, een zakje studentenhaver, een doos druiven en drie pakken karnemelk gehaald. Samen 10 Euri.
En nu maar eens zien of ik het red...

Jelle Droeviger.

Jelle Droeviger said...
This comment has been removed by the author.
Di Mario said...

Ehhhhhh, Ik denk eerder dat ik dat per dag nodig heb ;-)

Love As Always
Di Mario

John said...

Dat gaat niet helemaal lukken. Ik heb welliswaar een erg strikt voedingspatroon vanwege het sporten, maar ik moet de nodige voeding binnen krijgen. Verder komen er eters vrijdag, en hoewel ik zelfgemaakte pizza ga voorschotelen, kost dit alsnog ene bepaald bedrag.
Ik ga de kosten die ik per week uitgeef niet hier neerzetten, maa rik zit ver onder het gemiddelde :)

Han said...

Haai Marlou, je kan op internet nog een oud boekje kopen http://www.amazon.com/On-Dollar-Day-Unlikely-Adventures/dp/1401310184#reader_1401310184
Dat zal je zeker helpen bij deze moeilijke opgave.

Met mij gaat het elke dag iets beter.

christiene said...

Ha Marlou,ik vind het knap als dit jou gaat lukken.
Je mag dan echt niets in huis hebben en alleen een tientje in de knip.
Misschien ook even op de weegschaal gaan staan.
Ik blijf je volgen.

Groetjes Christiene.

Sjoerd said...

Snik, dat halen we echt niet... volgens mij betaal ik dat per dag wel.

gerdaYD said...

Gewoon niét eten, dat is nog het goedkoopste lieve Marlou *wink, big smile*
Maar een prachtige gedachte die je hier oppert!
OT: bedankt voor je lieve reactie hoor!