24/08/2017

Hop hop onoponono of zoiets

.
Het advies van de huisarts heeft me destijds gelouterd: "Niet gaan hangen en sippen... hup! in de benen en lopen... langs de vloedlijn!" Het advies hielp enorm!!
Maar dat pas geleden mijn kwaadheid ineens de kop op stak vond ik toch wel vervelend...
Gelukkig had ik die mooie tekst van mijn zus gekregen. Dat hielp!!

En ik ben er nog een beetje verder mee gegaan, toen ik hoorde van Hoóponopono (of zoiets)
Even de juiste schrijfwijze opzoeken. Komt-ie:

Ho'o Pono Pono

Het woord komt uit het Hawaiaans en het betekent: "herstellen" en het is een eeuwenoude Hawaiaanse methode om jezelf te helen, een methode van (weer!) vergeven en genezen.
Eigenlijk zijn het maar vier zinnetjes en ik ben ze achter elkaar gaan zeggen, onderwijl de mensen in gedachten nemend waar ik (toen nog steeds) boos op was:


Je houdt het niet voor mogelijk, maar het werkt!
Het is een krachtige en toch ook heel zachte methode om van je onmin of andere narigheid af te komen...


Je kunt er heel veel over lezen op het www... Dat heb ik natuurlijk gedaan. 
Hier is een link naar een site vol uitleg:


En natuurlijk vind je van alles op Youtube.
Als je er zin in hebt kun je hier even naar kijken...
Het is zo zweverig als wat, maar echt... mij heeft het enorm geholpen


Zo... en nu houd ik er (voorlopig) over op.
Het wordt tijd om weer eens een leuke film aan te bevelen, of een lekker boek. 
Vanmiddag ga ik naar de film en ik laat je morgen weten welke dat was...

10 comments:

Lutje said...

zo heeft iedereen wat....
toen ik me slecht voelde hebben ze me het verhaal van de spiegel verteld
en bij mij heeft dat geholpen....
als het dus maar helpt!
Eén @->- voor jou

Marjolijn. said...

Het maakt niet uit wat het is, als het maar helpt...!
Veel plezier vanmiddag...!

די מריו said...

Ik heb een periode gehad, dat ik naar onweer en regen luisterde. Ik kon me daar helemaal in laten gaan en kreeg alle rust die ik nodig had.

Moet zeggen, de buren keken in de tijd wel vreemd naar me.

Love As always
Di Mario

John said...

Het zal voor de een helpen en een ander heeft weer iets anders. Ik ging eindeloos lopen met mijn honden die ik toen had. Echt eindeloos.
En ik moest 2 keer per week gaan praten met zo'n arts, je weet wel..

Jelle Droeviger said...

Als je die nóg betere versie van jezelf maar weet te vinden,
en met ál je ervaringen wéét.:
dít wil ik vasthouden,
dít is wat ik wil,
en wat me gelukkig maakt.

Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou. Blij dat je een middel vond om aan jezelf te werken en helemaal te herstellen! Dat je na al die jaren toch nog eens kwaad kan worden is niet meer dan normaal, het verdwijnt tenslotte niet helemaal uit je systeem en waar je doorheen moest is geen kattenpis! Bedankt voor de tip en maak er een schitterende dag van hé...

vilterietje said...

Knap om mensen te vergeven die je zo op je ziel trapten!
hophophonnepon!

klaproos said...

Wát je moet doen om iets kwijt te raken moet je doen :-)
maakt geen bal uit, al is het op je kop gaan staan, ik weet zeker trouwens dat je dat kunt :-)
"fijn" loutje dat het zo geholpen heeft, ik hoop dat het wegblijft dat nare gevoel... en als het terug de kop opsteekt, meteen hop hop hop hé
:-)

dag lieffie, veel plezier vanmiddag in de bios.

Nietzomaarzooo said...

Wat heerlijk dat je een goede huisarts had (ik moet het gewoon maar allemaal zelf uitdokteren) en je deze manier van helen ook nog vond.
Jouw blog maakt me altijd weer iets slimmer en blij.

Sjoerd said...

Het was er weer even, de kwaadheid, het verdriet en de burn-out. Maar goed dat je het van je af kan zetten.