08/11/2019

Cantharellen!

.
Herfsttijd is paddenstoelentijd.
We vinden hier in de bergen heerlijke parasolzwammen, eekhoorntjesbrood en cantharellen... Allemaal mooi, schoon en gezond.
De parasolzwammen worden gepaneerd en gebakken en dan in stukjes bij de borrel opgesmikkeld.


Een hele grote wordt gedroogd en mee naar huis genomen.


En dan... eekhoorntjesbrood... die wordt gedroogd en bewaard en dan doe ik steeds een stukje in de soep. Dát is zo onwijs lekker... Dat doet me aan heel vroeger denken.


In plakjes snijden en op het balkon in de zon te drogen leggen...


Maar het meeste houd ik nog van: cantharellen.
Mijn moeder kon daar prachtige, krachtige ragout van maken.
En natuurlijk probeer ik dat ook.
Dit is de cantharel, een mooi geel zwammetje:



En dit is het pannetje dat op het vuur staat met mijn eigenste ragoutje:


We bakken, braden en koken op een grote houtoven.
Daar smaakt het ragoutje nog veel lekkerder van...

Ik wil weer terug!


Aan het begin van het filmpje zie je linksboven ons huisje op de berg...
Onze grote schat!

32 comments:

Marjolijn. said...

Jullie hebben het weer goed gehad, daar in het huisje op de berg...!
Fijn weekend Marlou.

Lutje said...

gepaneerde champignonnen, echt oostenrijks, daar at ik dat voor het eerst, heerlijk is dat met tartaar
* Een @->- voor jou.

די מריו said...

Ik ga mee.....

Love As Always
Di mario

Anonymous said...

Jouw plaatje van cantharel lijkt me geen correcte......

JenF. said...

Lekker paddenstoelen om te eten. Heel gezond. IK ben ook gek op paddenstoelen te eten. Huisje op heuveltje ziet prachtig uit. Wat mooi daar omgeving. Mooi filmpje. Alvast fijn weekend. Groetjes J&F.

Bertiebo said...

Ik krijg trek in iets met paddestoelen

klaproos said...

ohhhh ja loutje lekker hoor,
genieten van al dat spul wat zomaar gratis voor jou daar lekker staat te wezen:-)
bofkonten zijn we :-)

voor vandaag wens ik je weer zo'n heerlijke bofdag

xxx

Edward McDunn said...

Wat een mooi huisje!! Een leuk blogje over de paddo's, daar heb je Klaproos een groot plezier mee gedaan.

nicole orriens said...

Wat champignons betreft durf ik alleen die bleke Betsie's uit de supermarkt op te eten. Maar wat leuk dat je zo uit de natuur hebt kunnen eten!

Jan K. alias Afanja said...

Dat huisje staat daar mooi!
Van paddenstoelen heb ik geen verstand, daarom beperk ik me veiligheidshalve tot champighnons.
Fijne dag verder!

Sjoerd said...

Als ik dat zie wil ik ook weer naar Oostenrijk...

Rebbeltje ★ said...

Bospaddestoelensoep maar die haal ik netjes bij de winkel ;)
Mooi jullie huisje daar...
Groetjes

Ferrara said...

Wat een heerlijk (letterlijk en figuurlijk) onderkomen.

Hilly Nicolay said...

Wat een heerlijke plek Marlou.
Soms proef je de smaak van vroeger weer even door een ingrediënt.


Groetjes en fijn weekend.
Hilly

miekequilt said...

Wat fijn om zo’n eigen huisje te hebben. En dan iedere keer weer genieten, heerlijk ( letterlijk en figuurlijk).

Karel said...

jullie hebben daar een mooi plekje Marlou
ik maak van paddenstoelen wel een foto , maar laat ze allemaal staan :)
had een pracht dag in de Zoo
ik hoop jullie ook in het Joods Historisch Museum

fijne avond groet

Hans said...

Ik waag me niet aan paddenstoelen zoeken en ete.
Maar de paden op is wel heel gezellig. Hans

vOt. Je verzoekje is gedraaid in de show.
Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

sjannesblog.com said...

Schatrijk zijn jullie!!

Jelle Droeviger said...

Ik kan tarellen,
Jij kan tarellen,
Zij kan tarellen,
Wij kanne tarellen,
Jullie kannen tarellen,
etc...
.
Jelle Droeviger.

Els said...

Jammie, zo lekker: wat roomboter in de pan, beetje olijfolie erbij en zachtjes smoren. Heerlijk zo’n ragoutje! Heb jij er kaas bij gedaan?

En helemáál als je ze zelf gevonden hebt. Ik herinner me herfstvakanties in Frankrijk waar mensen met een kleedje op een klaptafeltje met daarop de cèpes uit het bos stonden te verkopen.

We hebben ze wel gezocht, maar nooit een heel maaltje gevonden. Heerlijk zeg, zo’n plek.

Mariëlle said...

Wat een prachtige plek Marlou.....WAUW
En mooie foto's.....ben zelf dol op paddenstoelen.
Kijk er graag naar en heerlijk om te eten.
Heb je nog een lekker gluten/lactosevrij receptje liggen?
Knuffel, Mariëlle

Inger said...

Lieve Marlou en Hendrik

Wat een prachtige foto’s van de bospaddestoelen ik ben er ook dol op!
Bofkonten!!
Regenachtige herfstgroetjes uit Haarlem!


Ria said...


Leuk! En leerzaam ook
X Ria

Mariëtte said...

Lekker Marlou,

herinnert me aan vroeger toen we ook veel cantharellen verzamelden, ook véél champignons trouwens..
En wat een geluk dat je nog steeds dat leuke huis in de bergen hebt..
Goed weekend!

Mariëtte

Carla said...

Ha paddenstoelenvrouwtje,

wat ziet dat er weer lekker uit. Ik ga met je mee terug.
Ik vind het moeilijk te kiezen tussen de cantharel en het eekhoorntjesbrood.
Heb ze dit jaar nog niet gegeten.
Vroeger was ik er als de kippen bij om de eerste cantharellen te bemachtigen, op de markt dan.


MelodyK said...

IK zie ze staan in het bos enzo... en leg ze met de camera vast op de gevoelige plaat, van de meesten ken ik de naam niet en de smaak nog minder maar als ik jouw verhaal zo lees krijg ik haast natte tanden dus wie weet moet ik man eens aansporen ook zo iets te gaan bereiden....

En ja zo'n paleisje in de bergen, die hebben we dan weer niet maar bos met paddenstoelen wel ;-) althans nu nog

Petr@ said...

Prachtig daar!
Heerlijk om zelf ragout te maken, ik durf nooit paddestoelen te plukken, ik heb er geen verstand van.

Marieke said...

Ik word er helemaal blij van!

X
Marieke

Ellen S. said...

Wat een prachtige foto!

Mary said...

Weet je wel goed welke je wel en niet kunt eten?

Maria said...

Wat een gezellig en heerlijk paddestoelen verhaal en leuk om het huisje weer te zien!

mirjam kakelbont said...

En je verloofde is je andere grootste schat (-:
Kijk je uit met die paddenstoelen?
Echt een prachtig huisje waar je een rijk gevoel van krijgt!
Baai baai swiet hanniebie ♥