05/11/2019

Tamme-kastanje-tijd

.
Het is volop tamme-kastanje-tijd als we in Trahütten zijn.
We rapen er honderden van de boom naast het huisje en poffen ze op een vuurtje. Heerlijk zijn ze en mooi ook nog...


Je legt ze op een hete bakplaat of in een speciaal pannetje met gaatjes, boven een klein houtvuurtje.
Steeds goed schudden, anders verbranden ze en door het schudden gaan ook de schillen goed los zitten.


Op één van onze wandelingen komen we langs het huisje van Johannes. Hij noemt zichzelf Hannes.
Hannes dus. Hij kletst honderd uit en geeft ons een glas Most. Dat is appelsap met een heel klein tikje alcohol, lekker fris.
En hij nodigt ons uit voor het "Kastanien-braten" van die middag.
Nou... dat vinden wij toevallig heel leuk en nog lekker ook, dus om een uur of 5 lopen wij de tuin van Hannes in.
Hij heeft een speciaal kacheltje klaarstaan met wat houtjes er in, die hij meteen aansteekt.
Een mooie pan met gaatjes heeft-ie en handen vol Kastanien, die hij geraapt heeft op de weg naar Hollenegg.


Zo nu en dan pakt hij er eentje uit om te kijken of die al gaar is. Het gaat vrij snel, dus je moet niet te lang blijven "braten".


Alles gebeurt buiten, dat snap je zeker wel.
Maar Hannes laat ons ook nog zijn huisje zien. Het is plank voor plank verhuisd vanuit Schwanberg, een dorp, zo'n 20 kilometer verderop. 
Een beeld van een huisje. Inmiddels goed geïsoleerd en mooi droog. Twee fantastische houtovens en buiten dus ook een enorme bos hout voor de deur.
Als we weggaan krijgen we een fles eigengemaakte Schnapps mee.


Recept: men neme een literfles brandewijn, stopt daar handenvol bosbessen in en een paar lepels suiker. Laat die fles twee weken in de zon staan en... proost!
38 % meneertje! Schwips!
Ik heb 'm in ons huisje op de kast laten staan. 
Voor speciale gelegenheden...

7 jaar geleden heb ik ook een stukje over Hannes geschreven. 
Eigenlijk over zijn hond Luki.
Helaas... nu leeft Luki niet meer.
Klik op: Ze heet Luki


.

28 comments:

Marjolijn. said...

Dat was dus lekker smullen...!

די מריו said...

Dat is smullen zeg... Die snaps is misschien wel een keer de moeite waard om te maken.. in de zomer of zo.

Love as always
Di Mario

Lutje said...

dat is echt lekker, ik kan geloven dat jullie daar een bezoekje brachten
.* Een @->- voor jou.

sjannesblog.com said...

Gezellige ontmoeting !

klaproos said...

wat zijn jullie toch heerlijke levensgenieters loutje,
zalig, een voorbeeld voor velen,
ik g a zo op de link klikken dat lijkt me erg mooi,

dag dag
heb het fijn vandaag hé, er komt zo een vriendinneke en we gaan wandelen met 3 hondjes en dan lekker bebbelen en lunchen :-)
xxx

klaproos said...

Je link ze heet luki doet het niet lou lou .. das jammer

Edward McDunn said...

Dit roept herinneringen op hoor, vroeger mochten wij van mijn Grootmoeder, kastanjes poffen op het potkacheltje, dat was een feest!

Sjoerd said...

Heel leuk dat zoiets gewoon kan. Ik vind tamme kastanjes ook lekker.

Unknown said...

Mooi sfeertje, je kunt het vuur ruiken!🦟🛡️

Rebbeltje ★ said...

Zo nog nooit gegeten die kastanjes maar ze zien er uitnodigend uit
Dus jullie hebben al 7 jaar contact met de buurman
Leuk hoor...en wat een geweldige ontmoeting
Ja als je niks vraagt komt er ook niks haha
groetjes

Mariëlle said...

Lieve Marlou, je ruikt bijna de geur van het vuurtje en de gepofte kastanjes......jammie.

Jan K. alias Afanja said...

Wij poffen de tamme kastanjes noodgedwongen in de oven. Dan zijn ze ook erg lekker met een snufje kruidenzout, maar tegen zo'n knapperend houtvuurtje kan natuurlijk niets op. Hartstikke leuk!

Ferrara said...

Altijd leuk zo'n ontmoeting tijdens de vakantie.

Anonymous said...

Ha! Leuk Marlou!

Liefs Ria

Carla said...

Wat een stoere bink die Hannes! En wat krijg ik een enorme trek in die tamme kastanjes. Ik was er als kind al dol op. En ze schijnen hier ergens in de buurt ook te groeien. Ik weet alleen niet waar! Zou er nog wat te rapen zijn?

Karel said...

ha die Marlou
ik kom die kastanjes zat tegen op wandeling , laat e voor wat ze zijn , mooi dus
maar zie zat mensen zakken vol laden :)
jullie troffen het daar wel weer mooi :)
lekker snoepen en proeven
en een fles vol mee ook nog eens
fijne middag groet

Riet said...

Dat leek me een supersjoene daag...

Jetteke said...

Schwips!

hahahahahaaaaaaaaaaaaaaa!

miekequilt said...

O wat lekker lijkt me dat . Leuk zo’ n buurman.

Hans said...

Nou tamme-kastanjes zijn best lekker.
Hou wel van mensen die helemaal voor je openstaan, heb ik Oostenrijk meer ondervonden. Hans

Bertiebo said...

Heerlijk allemaal. En ook zo sfeervol

Jelle Droeviger said...

Tamme kastanjes.
Ik vond ze wel eens in het bos Bij Kröller Muller.
Maar dat "braten" dat is wel iets heel aparts.
Mooi als je zo een familie-huisje in Oostenrijk hebt, en dan de buren daar goed kent.
Dan ben je geen toerist meer, maar hoor je er gewoon bij.
.
Jelle Droeviger.

JenF. said...

Leuk dat je met kastanje bakt. Ik heb dit nooit gegeten. Ik weet niet wat is. Soort noot achting? Zal wel lekker reuken daar geweest zijn. Leuke foto's geworden. Fijne dag.

nicole orriens said...

Wat een bijzondere ontmoeting lijkt me dat met die Hannes!

Marieke said...

Oh Marlou, wat heerlijk!!! Ziet er SUPER uit! Dank voor het delen!
XXX Marieke

Martha said...

Geef mij ook zo'n bordje gepofte tamme kastanjes Marlou. Klinkt goed !!!

Mariëtte said...

Weer een heerlijk verhaal! Jullie kunnen zo lekker genieten van de leuke dingen in het leven...

Florian said...

Ok die tamme kastanjes. Had ze in de oven gedaan ( op internet opgezocht) 220 graden en 10 minuutjes de kastanjes erin. Helaas waren ze keihard, had er wel een kruis in gesneden. Volgende keer een vuurtje en pan erop