17/12/2019

Buurtwandelen

.
In 2006 kreeg ik een ernstig auto-ongeluk, waarna ik weer helemaal opnieuw moest leren lopen. Eerst met een rollator, steeds een stukje verder en toen "los", elke dag minimaal een uur.
Dat ging fantastisch en ik ben dan ook helemaal heel en genezen.
Maar... ik moet het wel bijhouden. Als ik het niet bijhoud word ik stijf en loop ik ongemakkelijk.

Vandaar dat ik eens per week een hondje uitlaat en twee keer per week meeloop met het buurtwandelen.
Op dinsdag loopt er een groepje vanuit het buurthuis in het Rozenprieel. Het is een fijne groep, niet groot en het startpunt is ook fijn, omdat je meestal een stuk langs het Spaarne loopt.
Er is steeds iemand anders, die een route bedenkt. De ene keer iemand, die meer van de natuur weet en de andere keer iemand die meer van architectuur weet. Altijd leuk.



De andere groep loopt op donderdag vanaf het Nieuwe Kerksplein.
Dat is midden in het centrum van Haarlem in een wijk, die "De Vijfhoek" heet.
Vorige week zijn we naar het Noord-Hollands Archief gelopen, omdat dat eindelijk weer geopend was, na een intense restauratie.
We konden een expositie over de drukkerij Enschede (die ooit ons geld en onze postzegels drukte) te bewonderen.


Ik vind het lekker om mee te lopen.
Hoef niet zo nodig te kletsen, maar gewoon lekker meelopen.
En niet alles zelf te hoeven bedenken.

En bij beide groepen kun je na afloop ergens voor maar twee euro lunchen, meestal met een koppie soep erbij.

Komende donderdag wordt het weer vloedlijn-lopen. Niet in de buurt en ook niet georganiseerd, maar gewoon lekker met mijn vriendin Jacobanita... (die inmiddels weer heel goed loopt, mét rollator: vorige week van Zandvoort naar Bloemendaal én weer terug!!))





19 comments:

Lutje said...

ja, die rollator is echt iets goed, ook al voor mensen die duizelig zijn of zo, of voor het evenwicht na terug te leren stappen.
Het is een hulpmiddel, maar goed dat die er zijn
.* Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Prima weer voor een fijne wandeling...!
Veel plezier.

די מריו said...

Lopen is heerlijk, bewegen ook. Ik zou er meer tijd voor willen maken, maar naast werk, huishouden en kinderen blijft er weinig tijd over. Misschien later als ik ouder ben.

Love as always
Di Mario

Bertiebo said...

Wat leuk, dat buurtwandelen. Ik loop graag alleen, maar ter afwisseling zou mij dat ook wel lijken. Maar hier is niet zoiets. We hadden wel sportief wandelen, dat was iets met wat oefeningen tussendoor en wat tempowisselingen. Maar mijn man en ik waren de enige deelnemers.

Hilly Nicolay said...

Heerlijk wandelen en gezond.

Straks in de kerstvakantie ga ik ook weer veel wandelen.
Goed voor de kerstpondjes ook:)

Fijne dag met een groet,
Hilly

John said...

Bewegen is zo ontzettend goed voor een mens. EN lopen is echt een heerlijke bezigheid als je het mij vraagt.

Karel said...

mogge Marlou
leuk die wandelingetjes of het nu in de stad is of aan het strand
het doet een mens goed
ik heb ook Zandvoort weer op de agenda staan :)

dus de Olifant is je favoriete dier zowel in het echt als in de kunst
het zijn ook prachtige dieren

geniet de dag groet , Karel

klaproos said...

wandelen is de haast uit je lijf lopen loutje,

ik wist helemaal niet dat jij zo'n ernstig ongeluk hebt gehad......
erg hoor, maar ik ken je als een optimistische guit, en hop eruit als 't effe kan, en dat is je redding denk ik,

gewoon zo doorgaan, alleen of samen, een mens leert elke dag bij...

voor vandaag wens ik je een bundel zonnestralen met een mooi rood lint eromheen.

xxx

Erika said...

Heerlijk he wandelen! Ik zou het ook wat vaker willen doen. Het stimuleert denk ik wel om het in groepsverband te doen! Goed idee!

Sjoerd said...

Ik merk dat ook met mijn knie, niet beweqen is geen optie... Dus lekker doorwandelen.

Edward McDunn said...

Om na zo'n ongeluk, weer te moeten leren lopen, is veel wilskracht nodig lijkt mij, gelukkig heb jij dat.Fijn dat je nu regelmatig gaat wandelen.
Een lunch voor €2 is geen geld natuurlijk.

Jan K. alias Afanja said...

Leuk zo'n wandelgroepje met leuk volk in de buurt.
Zelf probeer ik ook al sinds ik in 2004 de diagnose MS heb gekregen iedere dag een stukje te lopen. Dat heb ik ook lang heel trouw en netjes volgehouden. Maar sinds ik er de laatste jaren een pijnlijke kwaal bij heb gekregen, is daar de klad wat in gekomen. Ook de klimaatverandering werkt niet mee, want ik wandel liever in vorst en sneeuw dan in de regen.

nicole orriens said...

Ik vind dit bijzonder leuk klinken. Wat een heerlijke manier om gewoon aan te kunnen haken, en op die manier te wandelen. En zo kun je als je wilt ook nog eens leuke mensen leren kennen.

Rebbeltje ★ said...

Ha ik zou ook meer mogen wandelen maar komt er steeds niet van...
Bewegen is altijd goed dus denk dat ik maar eens een vast tijdstip in ga voeren.
Merk wel bij een wandeling dat het me steeds makkelijker afgaat
Groetjes en veel plezier donderdag

Jelle Droeviger said...

Ja, lopen is gezond, hoor je vaak zeggen.
Ik loop dan ook wel eens, hier op Terschelling.
En dan spring ik weer gauw op mijn nieuwe E-step, een paar keer steppen, met mijn duim stroom geven, en het motortje neemt het over, en ik zoef met maximum 15 km/uur over fietspaden, en zo.
Ja, ik lóóp wat af.
.
Jelle Droeviger.

Aja said...

Wat goed dat Jacobanita weer zo goed ter been is. Dat moet voor haar een hele opluchting zijn.
Ik zou ook wat meer moeten wandelen, gewoon ook uit medisch oogpunt..... Maar het komt er nu even niet van. Ik ben wel veel in beweging hoor, maar flink de pas er in: nu even niet.
Erg leuk die wandelgroepen... zou ook wel eens lekker langs het Spaarne willen lopen.
Water trekt toch altijd. Tenminste: mij trekt het.

miekequilt said...

Dat was zeker een ernstig ongeluk, als ik het zo lees. Fijn dat het toch goed gekomen is. Wandelen is altijd fijn, maar langs het Spaarne helemaal.

Hans said...

Dat is wel heftig geweest, maar je kunt dankbaar terug kijken.
Wandelen is heerlijk om te doen.
En aan het strand lopen is helemaal een feest. Hans

Staart said...

Tjonge, dat is/was heftig! Mooi dat dat ook dat weer kan herstellen.
Dat buurtwandelen , wat gaaf! Wat een leuke combinaties: Enschede en wandelen : super!
Veel wandelplezier