12/12/2019

Licht!

.
De decembermaand is een donkere maand en daarom vind ik het fijn, dat er van alles bedacht is om licht te maken.
Dat deden de oude Germanen al met grote vuren.
Heel veel mensen hebben daarom een kerstboom in huis.
Maar omdat ik niet aan kerst doe en tóch licht wil hebben heb ik er iets op gevonden: een ding, dat ik meer dan 30 jaar geleden vond bij het grofvuil.


Zo ingepakt staat het een heel jaar in de schuur en gistermiddag heb ik het er uit gehaald en mee naar binnen genomen. 


De vuilniszak er af en ... tadaaaa.... mijn licht-boom!



Iemand heeft 'm ooit zelf gemaakt. Die heeft wat takken in de vorm van een boompje geknutseld, een lichtjesslinger er in gehangen en goud gespoten.
Na een tijd heeft die persoon het ding bij het grofvuil gezet. Die was er blijkbaar op uitgekeken.
Toen ik 'm vond en mee naar huis nam bleek daar, dat de lichtjes het nog deden!
Hij staat voor de stevigheid in een rooie bloempot en klaar!
Min of meer binnen een minuut staat-ie...
Ik heb er zelf ooit wat van die Zweedse houten poppetjes ingedaan en een gekleurde houten kralen ketting. Die blijven er gewoon aan als-ie weer in de vuilniszak gaat...


Zo!
Mijn wintermaanden kunnen nu al niet meer stuk.
Er is licht in huis.
En dat blijft een hele tijd zo tot en met februari.
Dat doen ze in Noorwegen ook. Lekker lang licht in huis...
Daar word ik blij van!


15 comments:

John said...

Dat is gewoon een heus kunstwerk als ik het zo zie. Zo een zou ik hier ook zo neerzetten want aan kerstbomen doe ik niet.

Hilly Nicolay said...

Ik heb wel een kerstboom Marlou.
Maar, ik vind dit wel echt een kunstwerkje, dat jij dan weer vond.
Licht is zo fijn in deze donkere tijd.

Fijne dag vandaag!

klaproos said...

wat leuk loutje,
daar wordt je blij van,
wat super dat de boom bij jou een plekje heeft gevonen..
grof vuil afstruinen dat deed ik ook graag in Utrecht :-)
schatten nam je mee, die anderen afdankten

goed bezig schat

een héél fijne donderdag,
vanavond komt mijn grote schat bij me eten :-)

xxx

Nietzomaarzooo said...

Leuk object en hoe meer Licht er is hoe fijner.

Edward McDunn said...

Wat leuk en mooi, en dat voor 0 euro! Wat mensen al niet weggooien hè?

Sjoerd said...

Een recycle boompje, geweldig Marlou....

Jan K. alias Afanja said...

Prachtig, Marlou! Met zo'n boompje in huis zou ik de kerst ook nog wel door kunnen komen. Wij hebben al zeker dertig jaar geen kerstboom meer. Ik vind dat zo zonde van al die bomen ... ;-(
Wij steken hier en daar een extra kaarsje aan en nadat ik de eerste jaren wat met groen flöbelde, maakt Aafje tegenwoordig wat groene frutsels. Veel meer hoeft het niet te zijn. :-)

Rebbeltje ★ said...

Wat de een afdankt kan voor de ander nog een juweeltje zijn...
Mooi boompje, maar ik ga toch voor de echte.
En doen wel aan kerst met het gezin.
Groetjes

rietepietz said...

En nog milieuvriendelijk ook natuurlijk, voor jou hoeft geen dennenboom omgehakt te worden. Het is inderdaad maar kort licht in de deze tijd. De laatste jaren maken we een bescheiden kerstdorpje, dat mis ik dan als het weer naar zolder gaat. Zou het eigenlijk inderdaad tot het voorjaar moeten laten staan;-)

Karel said...

ha die Marlou
dat zou een boompje voor mij zijn hihi
maar ik doe het met de bomen die hier achter in het bos staan , het hele jaar , en de vogels zijn de lampjes hihi

ja hoe vond je dat telefoontje , denk dat jij het misschien nog wel eens gaat uitproberen , toch
ik had een pracht dag en kreeg 30% korting , nu daar doe ik het voor :)

fijne avond groet

miekequilt said...

Wat leuk om zomaar zo’n schattig boompje te vinden. Lekker wat licht in deze donkere dagen.

Hans said...

De decembermaand is zeker een donkere maand, niet allen qua licht.
Nou de lichtboom heeft al lang zijn liefde aan je gegeven. Hans

די מריו said...

Hier ook geen kerstboom, maar meestal wel kaarsjes.. en binnenkort natuurlijk de chanoekia.

Love As always
Di Mario

Ferrara said...

Dat is nog eens milieubewust, gaat jaren mee.

MelodyK said...

Hier ook geen kerstboom in die zin.... is niet catproof sak mar segguh ;-0

En jeetje joh al 30 jaar ... dat is het toppunt van hergebruik, wat goed !!!

Heel eerlijk vind ik 'm lelijk, sorry ;-) Maar die uil in die stoel, die vind ik dan weer helemaal geweldig !